Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forslag til bil som skal brukes til og fra jobb


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på jakt etter en bil som jeg skal bruke til og fra jobb (10 mil totalt per dag). Bilen skal jo også brukes litt utenom, men primært til og fra jobb.

 

Jeg har satt en grense på 40000, og har egentlig ingen spesielle krav til bilen annet enn at den skal være driftssikker - og gjerne billig i drift. Er ikke sikker på om jeg skal gå for sedan eller stasjonssvogn (trenger ikke så mye plass, men vet av erfaring at ekstra plass kan være kjekt en gang i blant :) ). Har heller ikke satt noen grense for årsmodell, men gjerne så ny som mulig (vet at det er begrenset hva man får for 40k).

 

Setter stor pris på om noen kan komme med anbefalinger!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min anbefaling er å sjekke med alle bilforetningene rundt deg, da de gjerne har innbytte biler du kan få til en grei pris, disse vil de ofte bli kvitt bare for å ikke tape penger på at de taper seg i verdi.

 

Min bror fikk til og med rentefri avbetaling på sin ford mondeo stasjonsvogn, dette over 24 mnd, da blir det fort enklere å betale litt ekstra for å få en "bedre" bil også.

 

Så jeg har desverre ikke noen direkte bilvalg å gi deg, men kun et råd om å sjekke hva foretningene har som "tilbud". Brodern fikk sin ford hos skoda btw, sånn at selv om du ikke liker f.eks fiat, kan det godt hende de har en innbytte bil du vil like.

 

Lykke til.

Skrevet

Mange takk for forslaget, lain. Tenkte jeg skulle ta et "raid" hos diverse bilforhandlere til uken, men kunne tenke meg å ha noe spesifikt å se etter ettersom jeg har fint lite peiling på bil. Ang. dette med å betale litt ekstra for å få en bedre bil, så må jeg rett og slett styre unna ettersom jeg lett kan falle for fristelser - og da kan jeg fort ende opp med en bil som er langt over mitt budsjett :D

 

Jeg har allerede bil, og dette skal altså være en bil som skal brukes for det meste til/fra jobb, så da skal jeg ikke være for kresen.

Skrevet (endret)

Saab 9000. Den første generasjonen får du til 40000 og nedover, mens den nyere utgaven går for 45000 og oppover. Nå har jeg ikke noe erfaring med den gamle utgaven, men tror ikke det er så veldig stor forskjell.

 

Uansett, jeg pendler også, dog bare 5 mil om dagen, men er veldig glad i Saaben som pendlerbil. På god asfalt er den så godt som lydløs, men på litt dårlig asfalt er det noe dekkstøy. Kan vel kanskje skyldes gamle dekk på min bil, så det er ikke noe jeg tar så tungt. Bilen er lettkjørt og komfortabel ellers, og har god kvalitet.

Endret av OML
Skrevet

Citroen XM 2.1TD

-Komfortabel

-Billig

-Driftsikker

-Lave driftskostnader

-Går veldig langt og det er en solid motor

 

MB 300D

-Grei bil

 

Nissan sunny diesel

-Evighetsmaskin

-Ikke spessielt komfortabel

Skrevet

Honda accord fra tidlig 90-93 modell?

 

Behagelige biler, de aller fleste har rikelig med ustyr, og dersom du tar en 2.0 med innsprøytningsmotor får du en perle av en motor som varer og varer - og ikke minst har "litt ekstra knuff". Bilen har i tillegg skikkelig dobbelt oppheng bak - noe som gjør at den ligger meget godt på veien og er komfy. De aller fleste har høydejusterbart ratt og regulerbar korsryggstøtte. En skikkelig "drivers car". Når du skal kjøre i den hver dag, er det viktig med litt komfort. Dog, må man passe litt på, disse bilene er litt plaget av rust (som japser flest), men det skal være fult mulig å finne ett fint eksemplar til mellom 20 og 30k- da er de gjerne kjørt ca 200 til 220k.

 

Så har du 10k å "true" med dersom det skulle dukke opp noe uventet... (man vet jo aldri, anbefaler aldri å "sprenge" budsjettet når man kjøper brukt. Ha alltid litt penger på lur, i tilfellet det blir noe kluss...ofte blir det nemlig det).

Skrevet

Mange takk for forslag, alle sammen!

 

Saab 9000 virker som en kjekk bil, så den skal jeg ta en nærmere titt på. Samme med XM og 300D, men Nissan Sunny kommer ikke på tale :)

 

Jeg prøvde en Honda Accord (92-modell) for mange år siden, og den virket veldig bra. Pent utseende, god å kjøre osv, så den skal jeg også sjekke litt nærmere.

 

Hva mener dere om Golf? Ser på finn.no at man kan få 97-modeller for under 40000. Har selv kjørt Golf (99-modell) og var veldig fornøyd med den, men hadde den ikke lenge nok til å få et skikkelig helhetsinntrykk...

Skrevet

Er personlig ikke folkevogn entusiast, det er golf 3 det er snakk om?

 

Synes kjørekomforten, samt førermiljøet er for dårlig. I tillegg til at motorene som sitter i de aller fleste av dem er av typen "steinalderteknologi".. 8ventilers 1,6 litere uten bunndrag i det hele tatt..

 

Men, det er jo "nye" billige biler, med veldig god og rimelig deletilgang.

Følelsene rundt disse er litt "blanda drops" for å si det sånn.

 

Er vel med disse som med mange andre populære biler, det finnes veldig gode eksemplar og veldig dårlige eksemplar. Ofte er motorene kjørt hardt, nettopp fordi de fleste av dem er undermotorisert. Biler med "akkurat litt for liten motor" har en tendens til å være kjørt litt hardere enn andre - rett og slett fordi man må det for å "henge med".

 

Men igjen, jeg er ikke noen ekspert på disse bilene..

Skrevet

Støtter KRZT i Honda Accord-tipset. Dette er knallgode biler. Prøvde selv en 2,2 for et snaut halvår siden. VTEC og 150hk. Den dro unna kan du si! 2-literen er ikke dum den heller. Veldig fornuftig motor med nok krefter og et mye snillere forbruk. God komfort og mulighet for mye utstyr om du er litt heldig :)

Skrevet (endret)

Kjører selv en 93 2.2 (den har ikke vtec) men 150 gamp... I ettertid tror jeg nok at 2.0 hadde vært like grei, bruker litt i overkant drivstoff 2.2literen, (rundt literen på mila, ved bykjøring - ned i 0,75 på pen langkjøring)...

Endret av KRZT
Skrevet

Først et generelt råd: ikke kjøp større bil enn du har bruk for. Jo større bilen er jo eldre må den være for å komme under 40kkr, drivstoffforbruket er høyere og delene dyrere i utgangspunktet, og når bilen er eldre og gått lengre er det mer sannsynelig at de er utslitte. Kjøp heller stasjonsvogn/kombikupe istedet for sedan, da får du mer plass uten at andre kostnader enn innkjøpspris går opp. Du kan også kjøpe takboks og/eller (leie) tilhenger for de tilfellene du trenger mye lastekapasitet. Hvis du skal ha et driftssikkert transportmiddel til og fra jobb vil jeg anbefale en liten toyota, min svigersøster har en '94 starlet som hun kjøpte for litt over to år siden for 25kkr, det eneste som har gått istykker på den på over to år og over 30kkm er et skiltlys som har rustet inni, og et varmedeksel over eksosmanifolden hvor skruefestene rustet i stykker (Bilen er solgt ny i stavanger og kjøpt fra forrige eier i bergen, så den har nok gått hele sitt liv på vestlandskysten hvor biler ruster mens du ser på de). Starlet blir nok litt for liten for mange (og litt vanskelig og få tak i), men du får en ganske ny corolla for 30-40kkr.

Skrevet (endret)

Kanskje ikke verdens mest spennende bil, men en Huyndai Sonata 3.0 V6 er faktisk veldig mye bil for penga....orker du såpass gammel som 1995-modell, får du dem under 30000 kr, gjerne enda mindre også. Fatter'n kjøpte en slik en for bare 18000....helt strøken. Mener å huske at det er Honda-motor også. Billig bil, billig i drift. Faktisk ganske god å kjøre også.

 

Av Mercedes finner du sikkert mye billig. De litt større diesel-motorene går jo evig. Er vel bare rust som tar livet av disse.

 

 

 

Pantera

Endret av Pantera
Skrevet
men du får en ganske ny corolla for 30-40kkr.

8589365[/snapback]

Jupp, jeg har en 94 Corolla som jeg kjøpte for 30 000 i fjor - den har fungert uproblematisk inntil nå, for nå hører jeg en skranglelyd når jeg gir gass - lurer på om det kan være samme problem som du beskriver - løst varmedeskel over katalysator?

Skrevet

Hiver meg med i lovsangen om Corolla som driftsikker. Men noen pendlerbil / drivers car kan de neppe kalles. Om trent like spennede som kneip med nugatti. (ikke at det er noe galt med det... men det er liksom ikke...ehh spenstig!).

 

Når man skal kjøpe en slik bil bør man sjekke priser godt, for prisene på Corollaer varierer en god del. Veldig mange av dem er overpriset. Ellers er det samme advarsel på disse som andre japanere: Pass på rust! Spesiellt i hjulbuer bak, og bakluke (skru av skiltet og se under - dersom skiltet er festet i luka). Har bilens takluke bør området rundt denne sjekkes nøye.

Skrevet
Jupp, jeg har en 94 Corolla som jeg kjøpte for 30 000 i fjor - den har fungert uproblematisk inntil nå, for nå hører jeg en skranglelyd når jeg gir gass - lurer på om det kan være samme problem som du beskriver - løst varmedeskel over katalysator?

8589455[/snapback]

Det var over eksosmanifolden, og ikke over katalysatoren det varmedekselet var. Hvis dekselet over katalysatoren er defekt er det vel litt mer alvorlig? (dekselet over manifolden er bare der for at man ikke skal svi fingrene sine, men alle vet vel at man ikke skal pille på eksosmanifolden på en varm motor?) Forøvrig får man corollaer så ny som '98 til 35tusen nå, det er to stykker på finn.

Skrevet
Hiver meg med i lovsangen om Corolla som driftsikker. Men noen pendlerbil / drivers car kan de neppe kalles. Om trent like spennede som kneip med nugatti.

8589515[/snapback]

Jeg trodde det var en grei og driftsikker bil til og fra jobb han ønsket seg, ikke noe som var spennende eller ga cred i gatebilmiljøet? Det viktigste er vel å vite hva man vil ha: hvis man skal ha en driftssikker bil kjøper man ikke en gammel golf ( misforstå meg rett: jeg er glad i min gamle golf II fra '92, men man må kunne skru selv, for ting går i stykker rett som det er)

Skrevet

Hehe, mange artige og gode råd.

Jeg holder en god del fingrer på campus, de er mest fornuftig.

Husk, det var jo bare en bil til og fra jobb, Ikke helsikkens v12 med 100 turboer og skinn interiør :p som brukes ALDRI! hehe

Nei, skaff deg en kjekk liten bil som du spare penger på ,både ved bensin, forsikring, mulige reprasjoner osv.

En stor og gammel bil har ofte dyrere deler enn små biler har.

Skrevet (endret)
Hiver meg med i lovsangen om Corolla som driftsikker. Men noen pendlerbil / drivers car kan de neppe kalles. Om trent like spennede som kneip med nugatti.

8589515[/snapback]

Jeg trodde det var en grei og driftsikker bil til og fra jobb han ønsket seg, ikke noe som var spennende eller ga cred i gatebilmiljøet? Det viktigste er vel å vite hva man vil ha: hvis man skal ha en driftssikker bil kjøper man ikke en gammel golf ( misforstå meg rett: jeg er glad i min gamle golf II fra '92, men man må kunne skru selv, for ting går i stykker rett som det er)

8589549[/snapback]

 

Da har du misforstått meg. "Drivers car" har ingenting med hva som gir "cred i gatebilmiljøet" å gjøre. ;)

 

I og med at selger skal kjøre en del til og fra jobb med bilen (hver dag) så kommer han til å tilbringe mye tid i bilen. Folk som kjører mye setter ofte pris på ergonomi og komfort i større grad enn folk som bruker bilen "av og til". Det er det jeg legger i utrykket "drivers car". Corollaen er ikke veldig behagelig å kjøre (blant annet på grunn av veldig simpelt hjuloppheng, og kort akselavstand, subjektivt synes jeg ikke setene i disse bilene er så helt topp, men det kommer litt ann på smaken.) :p

 

Men, det blir jo helt opp til selgers preferanser dette her. Hvor mye han skal bruke bilen og lignende. Så akkurat hva han prioriterer er jo opp til ham.

 

Han har ihvertfall fått høre 2 forskjellige meninger - fra oss to - og har da ett bedre grunnlag for å vurdere valget av bil enn det han hadde før han spurte :thumbup:

 

 

Edit: golf II :tease: (du så sikkert hva jeg synes om golf III)

(ikke frekt ment, just a tease)

Endret av KRZT
Skrevet
Edit: golf II  :tease: (du så sikkert hva jeg synes om golf III)

(ikke frekt ment, just a tease)

8589608[/snapback]

 

Nå har jeg aldri kjørt GolfIII, men jeg er veldig fornøyd med både kjøreegenskapene og motoren i min golf, motoren er kanskje litt steinalderteknologi (8v og monopoint innsprøytnig, og ikke crossflow) men den trekker godt fra bunnen av og gir nok effekt på toppen til forbikjøringer (Jeg pleier å kjøre den i oppoverbakker på 1200 omdreininger på 3. gir). Nå er det en 1,8 liter på 90hk (motorkode RP), og IIIerne veier vel 200kg mer, så jeg kan skjønne at 1,6 liter blir litt spinkelt.

Skrevet (endret)
Edit: golf II  :tease: (du så sikkert hva jeg synes om golf III)

(ikke frekt ment, just a tease)

8589608[/snapback]

 

Nå har jeg aldri kjørt GolfIII, men jeg er veldig fornøyd med både kjøreegenskapene og motoren i min golf, motoren er kanskje litt steinalderteknologi (8v og monopoint innsprøytnig, og ikke crossflow) men den trekker godt fra bunnen av og gir nok effekt på toppen til forbikjøringer (Jeg pleier å kjøre den i oppoverbakker på 1200 omdreininger på 3. gir). Nå er det en 1,8 liter på 90hk (motorkode RP), og IIIerne veier vel 200kg mer, så jeg kan skjønne at 1,6 liter blir litt spinkelt.

8589691[/snapback]

 

Copy that, 1.8 liter i golf II, fungerer finfint, momentkurven er godt tilpasset bilens størrelse og vekt. Men den 1,6 literen som sitter i golf III cl er rett og slett litt for liten. Man blir "trett" på den. Jeg synes 1.8 i golf III også kan bli litt lite, kan være vektforskjellen som gjør det? Men men, jeg drar dette OT nå.. Det er ikke bra.

 

Ny anbefaling til trådstarter:

 

Mazda 626 92-96 er jo heller ikke å forakte. Disse ligger rimelig i pris og skal ha god kvalitet etter hva jeg har hørt av bekjentskaper som har hatt slike. Deleprisene er visstnok også bra.

Denne for eksempel?

 

Edit: Glem linken over - ved nærmere øyesyn var ikke den noe bra valg: Denne' koster omtrent det samme og ser mye penere ut.

Endret av KRZT

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...