Gå til innhold

Merkelig Ubuntu diskplass problem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann folkens =)

Har en Ubuntuserver kjørende med Feisty Fawn (7.04) og har nettopp kjøpt en ny harddisk.

Serveren kjørte tidligere på en 18GB (eller var det 20?) disk, noe jeg fant ut var litt lite. Derfor kjøpte jeg inn en 160GB disk for å bruke istedenfor. Jeg ville jo ikke konfigurere hele serveren på nytt så jeg gjorde følgende:

Brukte cfdisk til å formatere nye disken fra Ubuntu på den gamle

* Laget to partisjoner, en SWAP på 1536MB (/dev/hdb1) og en ext3 på resten (ca 158k MB) (nå /dev/hdb2)

Brukte dd for å kopiere hele den originale disken til min nye:

dd if=/dev/hda1 of=/dev/hdb2 bs=512k

Dette fungerte utmerket etter at jeg hadde ordnet noen GRUB problemer, men da jeg rotet litt rundt på FTP fant jeg ut at noe var galt.

Ved hjelp av "df -Th" sjekket jeg hvor mye plass som var på disken, og der stod det jaggu 18GB... Sjekket i cfdisk, og der står det 158k MB..

Det virker som om Ubuntu "husker" hvor mye diskplass det var på den gamle disken min, og nå tror den at den nye disken er like stor... Noen som har noen idé på hvordan dette kan løses??

Hvis mer info trengs, så bare rop ut =)

Jon

EDIT:

Ligner litt på problemet til denne karen: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/parted/+bug/108312

Men skjønte ikke helt svaret hans...

Endret av Jonhoo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid vært av den oppfatning at om man bruker dd for å kopiere/flytte en partisjon så blir resultatet helt nøyaktig likt utgangspunktet, dvs det samme antall "blocks" ergo den samme størrelsen. Det er mulig jeg tar feil. Og det er mulig det finnes noen magiske triks for å få det til å funke. Men jeg har aldri fått det til... Istedet bruker jeg tar kommandoen under. Den bevarer rettighetene og er enkel og rask

cd /source/directory
tar lcf - .|(cd /destination/directory; tar xpvf -)

Skrevet (endret)

root@mybox:# resize2fs /dev/hda2
resize2fs 1.40-WIP (14-Nov-2006)
Filesystem at /dev/hda2 is mounted on /; on-line resizing required
old desc_blocks = 2, new_desc_blocks = 10
resize2fs: Filesystem does not support online resizing

Får jeg da... Er dette en kommando jeg må kjøre fra den gamle disken? Er det evt mulig å kjøre dette fra "Recovery mode" på Ubuntu install CDen?

Hvorfor mener du det ville vært en god idé? Hvilke fordeler har det over å ha alt på en partisjon?

EDIT:

Takk for hjelp BTW ^^

Endret av Jonhoo
Skrevet

Det letteste er nok å dytte inn en live-CD og kjøre kommandoen derfra, uten å montere /dev/hda2. Du får ikke resize ditt aktuelle rotfilsystem mens det er i bruk :-)

Skrevet

Fikk kjørt det nå fra en LiveCD:

Måtte kjøre "e2fsck -f /dev/hda2" først for å sjekke filsystemet.

Så kjørte jeg "resize2fs /dev/hda2" og så jobbet den en stund med beskjeden:

Resizing the filesystem on /Dev/hda2 to 38696568 (4k) blocks

og til slutt fullførte den med:

The filesystem on /dev/hda2 is now 38696568 blocks long.

Bootet tilbake i Ubuntu Server og voilla! 146GB!

Takker og bukker så mye for hjelpen folkens :D

Skrevet

Fordelen med /var på ein egen partisjon på ein server er todelt.

1. Enklare vist du mot formodning må reinnstalere. (t.d. vist boksen vert hacka)

2. vist noko går gale og plutselig begynner å ete hardiskplass til frukost, så slipper du at heile systemet stopper opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...