Gå til innhold

Koble LCD-display fra GBA til pc-en?


Anbefalte innlegg

Har en gammel GameBoy Advance som ser ut til å ha tatt kvelden. Men tror skjermen virker, så hadde vært kult om jeg hadde klart å få kobla den til pc-en, enten via VGA, S-Video, Composite eller DVI. Har tenkt å ha skjermen et sted inni pc-en, så kan jeg vise små videosnutter eller noe på den. :p

 

Kontakten

picture0211ph6.th.jpg

 

Baksiden der det står masse rart

picture0201aq2.th.jpg

 

Skjermkabelen sett ovenifra (som på øverste bilde) (32 ledere)

picture0231yw0.th.jpg

 

Teksiske data jeg fant

 

Noen som har forslag til hvordan det kan gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selve LCD-skjermen tar i mot datasignaler som går direkte til kontrolleren, og mottar dermed spesifikke datasignaler fra CPU/GPUen og ikke analoge /digitale videosignaler på samme måte som våre standard overføringsmetoder. Det kan være at det er mulighet for dette på kontrollerkortet, men jeg har mine tvil.

Lenke til kommentar

Denne bruker enten TTL-overføring, som består av x datasignaler for hver grunnfarge, DE og evt. HSYNC og VSYNC. Utifra antallet tilkoplinger tviler jeg på at det er denne

 

Den eneste andre vanlige digitale dataoverføringen til fargedisplayer vet jeg ikke hva kalles, men den har typisk 8-16 datalinjer og en hel mengde timingsignaler. Denne typen er mere vanlig på små skjermer. Det finnes chiper som tar seg av driving av disse, men de er vanskelige å få tak i, sikkert dyre, og i små pakninger med mange bein.

 

Grunnen til at jeg ikke har nevnt displayer med LVDS-overføring er at disse egentlig bruker det som kalles TTL-interface over en rask seriell bus, så det er egentlig det samme som TTL-interface, man må bare ha en LVDS-enkoder. Det er usannsynlig at dette displayet bruker TTL-over-LVDS, i og med at det har så lav oppløsning, det er mest vanlig for større paneler å bruke TTL-over-LVDS

 

Et annet alternativ er at det er analog overføring, men dette tviler jeg på. Displayer som har analog overføring trenger masse rare spenninger, forspenninger og timingsignaler.

 

Uansett hvilket interface den har så vil det ikke bli lett. Det vil ta veldig mye tid og koste en del penger, og det vil mest sannsynlig bli billigere og iallefall enklere å kjøpe en ferdig løsning.

 

Hvis du vil gjøre det for å lære noe av det, så tror jeg ikke det er en dårlig ide. Et sånt prosjekt kan man lære mye av. Isåfall foreslår jeg at du begynner med å finne mere informasjon om displayet. Det kan også være en god ide å begynne å lese om FPGAer.

 

 

Anders M.

Lenke til kommentar

Det står i spesifikasjonene at displayet er "bitmap-based". Det vil si at den tar imot bitmap-data for å tegne displayet. Med andre ord har dette displayet innebygd kontroller, og kan ikke vise vanlig VGA data.

 

For å få vist noe med denne skjemen, er vel den beste metoden å bruke mikrokontrollere. Det er ganske avansert og krever mye kunnskap om elektronikk og programmering.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet finnes det også en svær ledning/boks du plugger inn i spill-porten, og som videre kan koples til en vanlig TV-utgang. Skal lete og se om jeg finner ut hva slags utgang den bruker.

 

Endring: Funnet!

 

Det man kan gjøre er å bruke en adapter fra GBA-slot til komposittkabler. Den finner du her:

 

http://www.merconnet.com/product_info.php?products_id=458

Eller:

http://www.eagb.net/advance/hr42.html

 

Endring2:

 

Video av en som spiller Wii på GBAen sin:

Endret av Isindil
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet finnes det også en svær ledning/boks du plugger inn i spill-porten, og som videre kan koples til en vanlig TV-utgang. Skal lete og se om jeg finner ut hva slags utgang den bruker.

 

Endring: Funnet!

 

Det man kan gjøre er å bruke en adapter fra GBA-slot til komposittkabler. Den finner du her:

 

http://www.merconnet.com/product_info.php?products_id=458

Eller:

http://www.eagb.net/advance/hr42.html

Joa.. Fant 100 sånne sider, men nå hjelper den ikke noe særlig når konsollen ikke funker da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...