Gå til innhold

Uoriginale batterier - Bruke/ikke bruke?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjøpte meg et batterigrep til D80 på Ebay, og fikk da også med 2 ekstra batterier. Nå når jeg fikk pakken, så jeg at batteriene ikke var originale Nikon. Forsåvidt greit det, siden det i annonsen faktisk kun stod "EN-EL3e" og ikke "Nikon EN-EL3e".

Men så kommer spørsmålet, bør jeg bruke disse batteriene, eller kan jeg en dag risikere å finne mitt kjære D80 i en dam av rykende batterisyre?

En annen ting, har ikke prøvd batteriene enda siden de var utladet, men leste et eller annet sted at Nikon-kameraer ikke fungerte med uoriginale batteri, stemmer det? Finner det forsåvidt ut selv om kun kort tid.

Batteriene er av merket "techstep" og er på 1700mAh mot Nikons 1500mAh.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tull!

Jeg bruker uorginale "noname" batterier i mitt 20D, og den eneste forskjellen er at de uorginale er mye bedre. Ikke noe å bekymre seg for :)

8573963[/snapback]

 

Det er ikke nødvendigvis sant da nyere Nikon kameraer bruker inteligente batterier som kommuniserer med kameraet. Men siden du har fått disse med batteri grepet til Nikon d80 så regner jeg med at de fungerer med Nikon d80 og har hvert brukt til dette. Regner med at også de som lager tredjepartsbatterier lager batterier med denne Chippen. Men det er sant at man ikke kan bruke noen tredjepartsbatterier eller eldre Nikon batterier fra d70 etc til nye Nikon kameraer, Canon har ikke slike inteligente batterier slik at der er det bare å plugge inn rett spenning som gjelder.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Bumper opp den her igjen.

Er dei fleste uoriginale batteri til å stole på, eller bør ein halde seg til visse merke?

Er f.eks desse noko å satse på? http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=11...amp;WT.svl=Link

 

Eller andre tips til billege batteri innan eigne landegrenser?

 

Med mindre du ikke absolutt vil sende gode penger i fortjeneste rett i lomma på selgeren, kan du like godt bestille samme battiene (og bedre) mye billigere fra f.eks http://www.sterlingtek.com

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Hei

 

Kjøpte meg et batterigrep til D80 på Ebay, og fikk da også med 2 ekstra batterier. Nå når jeg fikk pakken, så jeg at batteriene ikke var originale Nikon. Forsåvidt greit det, siden det i annonsen faktisk kun stod "EN-EL3e" og ikke "Nikon EN-EL3e".

Men så kommer spørsmålet, bør jeg bruke disse batteriene, eller kan jeg en dag risikere å finne mitt kjære D80 i en dam av rykende batterisyre?

En annen ting, har ikke prøvd batteriene enda siden de var utladet, men leste et eller annet sted at Nikon-kameraer ikke fungerte med uoriginale batteri, stemmer det? Finner det forsåvidt ut selv om kun kort tid.

Batteriene er av merket "techstep" og er på 1700mAh mot Nikons 1500mAh.

 

Takker for svar

 

Jeg ville brukt orginalene, jobber på en kameraforhandler og flere som har gidd inn kamera til verksted har fått det tilbake med råd om å bruke orginalbatteriene.

Lenke til kommentar
Ser ingen grunn til å ikke bruke uoriginale. Det var noen brukere i den uendelige Nikon D3/D300-tråden som mente Nikons batterier var bedre, men det viste seg å være bygget på merkevarefascinasjon.

 

Skal sies at Canon hadde en kampanje på PMA 2007 mot uorigianle batterier:

IMG_8005-battery.jpg

 

Dette har jo skjedd med originale batterier fra diverse leverandører på mobil telefoner i hvertfall! De aller fleste batteriene som blir produsert er like bra og noen ganger bedre enn originale! Skal heller ikke se bort i fra at mange av batteriene blir produsert på samme fabrikk som de origianle heller! Men det finnes helt klart noen "bakgårds fabrikker" i ASIA som produserer batterier i dårlig kvalitet! Man kan jo være uheldig å kjøpe det! Men at batterier eksploderer skjer svært sjelden og jeg tror det kan hende med originale som uoriginale! Og eksplosjoenene skjer i de fleste tilfeller når batteriene lades! Jeg for min del lader batterier i egen lader og ikke i kamera!

Lenke til kommentar
må jeg ta bilde av kotog slikt?

Kotog?

 

Du bør ha et VISA-kort (ikke electron-typen, men et med kortnummer) og registrere dette. En annen måte er å overføre penger til kontoen din hos PayPal, men dette koster en del penger og er langtekkelig og tungvint. Jeg tror dessuten du må være 18 år (det sjekkes imidlertid ikke; du blir såkalt "uverifisert", og kan endre på dette ved å registrere et bankkort). Det er en ganske sikker tjeneste, og jeg har brukt den mange ganger selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...