Gå til innhold

Nas / enkel filserver


Anbefalte innlegg

Håper noen kan gi noen kloke anbefalinger på følgende tema:

 

Jeg trenger mer lagringsplass/backup samt en enhet hvor jeg kan samle data for å hente opp på en fremtidig htpc.

 

Pr i dag har jeg en pc med god lagrinskapasitet, men ikke nok til å ta backup. Jeg har kikket litt på diverse NAS løsninger med plass for inntil 4hd. Dette koster igrunn relativt mye (4K++), men jeg er villig til å betale litt ekstra for å få noe funksjonelt.

 

Mine behov er:

 

- Plass til minst 4hd

- Mulighet til å enkelt bytte ut disker etterhvert som størrelsen på disse øker

- En viss sikkerhet, slik at jeg kan sette autobackup fra min pc til denne "nas-greia" og at denne tåler disskrasj uten at data mistes

- Musikk / film trådløst tilgjengelig for streaming via htpc eller andre enheter

- FTP ville vært en fordel, men ingen absolutt nødvendighet

- Helst trådløs overføring av alle data, såfremt dette ikke drastisk senker overføringshastigheten

 

Hvis noen har kloke innspill på annet jeg bør bruke enheten til så si ifra.

 

Når det gjelder programvare har jeg over gjennomsnittlige kunnskaper om XPH og XPP, men overhodet ingen kjennskap til Linux som jeg ser andre anbefaler. Ved forslag på oppsett av egen pc til formålet tror jeg at jeg nesten må si at Linux utgår. Jeg har ikke tid til å sette meg godt nok inn i "nye" ting.

 

Fra før av har jeg liggende en Shuttle med hovedkort som støtter 775 samt en giga ram til dette. Jeg vet at Shuttle`n ikke har plass til disker, men kan jeg evt bruke dette hovedkortet til et annet kabinett, og er det nok tilkoblinger for mange harddisker på dette? Eller bør jeg bare selge dette og tenke helt nytt? (hvis ja, så kontakt meg hvis du er interessert i Shuttle..)

 

Håper på inspill på dette området fra noen som er oppdatert.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har lenge hatt lyst på samme sak selv. Har satt opp en handleliste. Litt dyrt kabinett, men det var viktig for meg å få kabinettet lite i volum.

 

Handleliste: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=43758

 

Når det gjelder freeNAS mener jeg å huske at en test på dinside viste at det ga mye dråligere ytelse enn feks windows xp. Jeg for min del kommer til å bruke Ubuntu på min "NAS".

 

La meg høre hvilke erfaringer du gjør deg da jeg skal kjøpe ca samme sak når jeg har penger nok :)

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har lenge hatt lyst på samme sak selv. Har satt opp en handleliste. Litt dyrt kabinett, men det var viktig for meg å få kabinettet lite i volum.

 

Handleliste: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=43758

 

Når det gjelder freeNAS mener jeg å huske at en test på dinside viste at det ga mye dråligere ytelse enn feks windows xp. Jeg for min del kommer til å bruke Ubuntu på min "NAS".

 

La meg høre hvilke erfaringer du gjør deg da jeg skal kjøpe ca samme sak når jeg har penger nok :)

8568325[/snapback]

 

Finnes det noen "server prog" lignende FreeNAS som ikke er dårlig på farta?

Lenke til kommentar

Det ser nok ut for meg til at jeg kjøper en slik en "ferdignas"... Må ha det enkelt og ukomplisert. Litt dyrt (ca 4-5K før jeg kjøper diskene), men virker utrolig praktisk. Dessuten er de små og det er viktig for meg!

 

At disse ikke leveres med trådløst nettverk (for streaming av mp3/film) bør ikke by på problemer så lenge jeg har trådløs router/switch.

 

Poster på nytt når innkjøp er gjort, men det blir nok minst en mnd til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...