Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stasjonærmaskina mi virker ikke!


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Bygde meg ny maskin for fire måneder siden, og dette er vel den 4. eller 5. maskina jeg har satt sammen selv, så jeg antar at jeg er rimelig dreven på hva som skal hvor. Maskina har kjørt ganske bra (har opplevd å få mye blåskjermer under boot, aldri i Windows).

 

Nå i går fikk jeg antageligvis virus på maskinen min etter å ha lastet ned en del mail som inneholdt mye spam, derfor så formaterte jeg maskina. Det var nå trøbbelet starter. Etter loadinga i BIOS så hender det ofte at jeg får blåskjerm. I Windows hendte det også en del ganger at jeg fikk blåskjerm (av en eller annen grunn skjedde det hver gang jeg prøvde å installere norsk språkpakke). Problemene gjaldt både under Vista 64 bits og Vista 32 bits. Akkurat nå driver jeg og installerer XP, så får jeg se om problemene vedvarer her også (noe jeg antar). De siste gangene før jeg startet installasjonen av XP nå, så oppdaga Windows gradvis mindre enheter virket det som. Første gangen ville ikke nettverkskortet fungere, også virket det som driveren til skjermkortet ikke var spesielt virksomt heller (fikk redusert oppløsning/mistet aero glass).

 

Specsa:

1 x Asus GeForce 8800GTS 640MB Skjermkort PCIe x16, 320BIT, GDDR3, D

1 x Asus P5B DLX/WIFI-AP, P965, Socket-775, ATX, 2xGbLAN, SATAII, Fi

1 x Intel Core2 Duo E6600 2.40GHz 2x2MB cache, 1066MHz FSB, 65nm, BO

4 x TwinMOS DDR2 PC5300 1024MB CL5

1 x Hiper Type-R 580W Sort, 2 Vifter, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI

1 x Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet CPU Kjøler

 

Av ting som er gjort med maskinen i det siste som kan ha trigget dette:

- Oppgraderte til 4GB ram for en måned siden (må da være irrelevant)

- Flashet BIOS for et par uker siden (opplevde ikke noen umiddelbare problemer...)

 

Kjørte også et Memory Test program jeg fann på Google (http://hcidesign.com/memtest/), og dette påstod at det ikke var noe feil med minnet mitt.

 

Noen som har noen kjærkomne innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært gjennom en god del restarter i XP nå og jeg har ikke fått en eneste blåskjerm... Da må det være en driver (nettverkskort?) som gir meg blåskjerm både i 32 bits og 64 bits Vista.. Høres egentlig litt merkelig ut!

 

Edit: en av blåskjermene jeg fikk handlet om "irql_not_less_or_equal" feil

Endret av Kr]st[an
Lenke til kommentar

Har mistet info om de fleste blåskjermene mine etter mine formateringer. Nå er jeg tilbake på Vista64 og har opplevd i hvert fall en blåskjerm, som skjedde under installasjon av norsk språkpakke (igjen). Har noe info om blåskjermen som jeg legger ved under:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
BCCode: 24

BCP1: 00000000001904AB

BCP2: FFFFF9800DD07B68

BCP3: FFFFF9800DD07540

BCP4: FFFFF8000189CEDE

OS Version: 6_0_6000

Service Pack: 0_0

Product: 256_1

Serverinformasjon: a9d1d409-922c-41aa-84a9-b6b84bebf721

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Velger å gå videre med min gamle tråd fremfor å lage en ny en. Har endelig fått kjørt Memtest på maskina og det gav jo noen interessante resultater:

 

4x1GB test: 2048 feil

2x1GB test (ram som jeg kjøpte sammen med maskinen): 0 feil

2x1GB test (ram som jeg utvidet med ved senere anledning): 0 feil

 

Da virker det altså som om maskina har problemer med 4 minnebrikker. Hva er det jeg kan gjøre med dette? BIOS'en er allerede flashet med nyeste versjon.

 

Kjører forresten nå med 2GB minne, og maskina oppfører seg eksemplarisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...