Gå til innhold

Gå ned i vekt


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

 

Jeg er en gutt på 13 år som vil gå ned i vekt, ca 10kg....

 

Jeg veier 70kg, og er 168cm høy.

Jeg trener ikke noe spesielt, går med reklame på tirsdager da :roll:

Jeg lurer på hvaforno kosthold jeg bør ha, når jeg skal spise og hvor mye....

 

Jeg skal jogge hverdag untatt tirsdag og lørdag....

 

Noen innspill?

 

Takk på forhånd....

Endret av Nessie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Regn ut ditt kaloriforbruk http://www.iform.no/pub/art.php?id=444

2. Spis færre kalorier enn du bruker.

3. ? ? ?

4. Profit

 

Nøkkelen er å ha et jevnt kaloriunderskudd. Du er bare 13, så jeg vil anbefale deg å spørre foreldre om hjelp. Eventuelt kan sikkert helsesøster på skolen din hjelpe deg.

Når du har kaloriunderskudd, og ikke trener vil du miste en del muskler. Hvis du ønsker å forhindre det kan du gjøre noen styrkeøvelser hjemme på gulvet med jevne mellomrom. Push-ups, pull-ups for å dekke overkroppen, og raske gåturer vil forbrenne kalorier, samtidig som du tar kroppen i bruk.

 

Hva du kan spise avhenger av hva du liker. Personlig spiser jeg mye kylling og svin og ris og potet. På brødskiva har jeg cottage cheese eller skinke. Det kan være vanskelig å telle kalorier og å balansere mellom proteiner, karbohydrater og fett til å begynne med, men man får det til med litt øvelse.

 

Lykke til!

 

Edit: Jeg glemte å si havregryn! Fantastisk mat!

Endret av DoNotWant
Lenke til kommentar

Kroppsvektøvelser gjør det veldig bra for forbrenninga har jeg erfart..

Hold deg unna søtsaker, og bytt det ut med frukt og grønt! (Dette er det viktigste punktet)

Jogging funker ganske greit for å redusere på fettet, men jeg personlig syns det er dritkjedelig, og greide ikke å holde på, siden det ikke er så enkelt å måle noe fremgang imotsetning til vekt løfting og kroppsvekt

Lenke til kommentar
Jeg forsto ingenting av den kalori telleren...

 

 

Jeg har tenkt og ta ca 10-20armhevinger, 30 sit ups hver dag, er det bra....

 

Og jeg har ikke vekter...

8550851[/snapback]

 

kommer ann på.. varierer fra person til person.. men sett opp en plan.. og bygg på med 5 arhevinger hver uke eller no, og samma med situps...

 

men husk, det er kostholdet som er viktigst.. nå gjelder det å legge om hele kostholdet.. aldri spis godteri, aldri gå på mcdonalds mer.. sjekk vareetikettene etter proteiner.. skei ut en dag i uka

Endret av venn
Lenke til kommentar

Går aldri på macdonalds;)

 

Jeg har tenkt og spise frukt og grønt til frokost, og en yoghurt eller noe, også en youghurt og rundstykke elns til lunsj, og noe lignende til kvelds....

 

Middag blir vell noe sunt, aldri mer ferdigpizza og junkfood....

Lenke til kommentar

Havregrøt (2dl havregryn + 2dl melk + en dæsj kanel = digg) til frokost er bankers. Havre er den sunneste kornsorten som finnes, og den er rik på trege karbohydrater, slik at du får energi over lang tid.

 

Til lunsj pleier jeg å kjøpe meg en boks kesam eller en naturellyoghurt (yoghurt med smak inneholder masse sukker, ikke så sunt som mange tror. I tilleg smaker naturell 500 ganger bedre). Hvis du ikke liker naturellyoghurt kan du prøve å dele opp en banan eller et eple og legge oppi.

 

Et annet alternativ er å smøre brødskiver med skinke, leverpostei, makrell i tomat (litt grapsete å ta med seg kanskje?) eller annet proteinrikt pålegg (ikke alt på samme skiven ^^). Hvis du ikke vil bruke penger.

 

Med mindre foreldrene dine lager Grandis til middag hver kveld, kan du sikkert spise det uten å ese ut.

 

En god måte å brenne fett er Guerilla-cardio. Det tar kort tid, og du får en meget bra etterforbrenning.

 

5 min oppvarming

8 intervaller med 20 sek. spurt og 10 sek. hvile

10 min "nedjogging"

 

 

Kan også sykles og svømmes.

 

Edit: du må også huske på at du er 13 år, mange "vokser det av seg".

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Så lenge kostholdet ditt ikke er helt på trynet nå, bør du ikke å tenke så mye på hva du spiser, men det er to ting som hjelper veldig:

1) Kutt ut snop, i det minste på seks av syv ukedager.

2) Spis frokost så tidlig som mulig, havregryn/grøt er kjempebra.

Det du bør konsentrere deg om er å øke aktivitetsnivået. Finn deg noe du liker å drive med, begynn forsiktig og øk etter hvert.

Gerilja vil jeg våge å påstå er alt, alt for hardt for en som ikke trener noe spesielt.

Lenke til kommentar

Det bli nok hardt uansett. :p

 

Det høres ikke hardt ut med kun 8 minutter samlet, men når du har spurtet i 20 sekunder trenger du mer enn de 10 sekundene og før du vet ordet av det er de over og du skal spurte 20 nye sekunder.

 

Du kan begynne med å nesten spurte, i stedet for å spurte. Deretter kan du sette opp intensiteten ytterligere når du kommer i bedre form.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale gerilja kardio. Første gangen jeg prøvde klarte jeg nesten ikke stå på beina etterpå, og brekninger er ikke sjeldent når jeg prøver det. Vil ikke anbefale det i dette tilfellet.

 

Jeg mente ikke å linke til den vanskelige kalorikalkulatoren. Her er den enkle: http://www.iform.no/pub/art.php?id=310

 

Jeg slanker meg selv for tiden, og jeg holder meg stort sett til en halv times rask gange 3 ganger i uken (etter styrkeøktene mine). I tillegg velger jeg sykkelen fremfor t-banen når jeg skal på jobb og trening. Og hvis jeg ikke har noe å gjøre en kveld, så tar jeg sykkelen en tur i skogen.

Lenke til kommentar

Du veier bare 70kg, du skal rett og slett ikke ned i vekt. Ville heller sagt hold deg vekten du har eller gå opp i vekt altså legge på seg litt muskler kanskje.

 

Spis sunt, hver 3 time. IKke tenk på å tell kcal osv, bare spis den sunne maten du kommer over og ikke vær redd for å kunne kose seg litt med litt usun mat iblant barei ikke gjør det til en vane.

 

Du skal ivertfal ikke ned 10kg, det er bare helt ulogisk med en vekt på 70kg.

 

Når du har gått ned 10kg så har nok jentene vokst fra seg sixpack hysterie og vil heller ha litt muskler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...