Gå til innhold

Hvor tar man dråpe bilder..?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjekk denne tråden:

Dine Beste Dråpebilder ;) og enventuelt spør der.

eller sjekke denne quoten:

Finn fram en skål (jeg bruker hvit, men en farget skål fungerer også). Fyll den helt opp med vann. Sett den fra deg under kranen (gjerne på kjøkkenet, hvor det som oftest er lenger fra kranen til vannet faktisk treffer skåloverflaten.) Sett noe som bakgrunn, alt annet enn metallet i vasken eller et helt hvitt ark. En pute, duk, farget ark e.l. Dette gjør bildet myye bedre.

 

Gjør klar kameraet, og bruk f.eks disse innstillingene:

 

ISO 100

Blender f/11

Lukkertid 1/200 - 1/400 (spørs på lysstyrke i rommet, og hvor mye du vil fryse dråpene. Personlig ruker jeg mest 1/200 pga. lyset)

 

Bruk også blits.

 

Få kranen til å renne (ja, du skal se en vannstråle), men prøv å gjør strålen så liten som mulig før den går over til å dryppe. Det skal altså renne, og ikke dryppe. Ved kort lukkertid vil kameraet fryse dråpene, og ikke en stråle slik menneskeøyet ser det.

 

Gjør kameraet klar, fokuser der vannet landet i skålen, og sett gjerne på seriebildemodus, og ta mange bilder. Jeg tar bilder i omganger på mellom 100 og 200 hver gang, før jeg plukker ut enkelte fine bilder på pcen etterpå, for så å ta 100-200 bilder til. 6-7 av 100 bilder blir som oftest nærmest perfekte.

 

Vil du se noen av dråpebildene jeg har tatt etter denne "guiden", kan du se her.

 

Lykke til med fotograferingen.. :)

 

Dette er vel kanskje det aller beste dråpebildet mitt. Det er tatt med et 20 år gammelt objektiv , EOS 350D og etter guiden jeg så meget presterte å gulpe opp rett over her.. :)

8446611[/snapback]

Endret av jlona
Lenke til kommentar
Sjekk denne tråden:

Dine Beste Dråpebilder ;)  og enventuelt spør der.

eller sjekke denne quoten:

Finn fram en skål (jeg bruker hvit, men en farget skål fungerer også). Fyll den helt opp med vann. Sett den fra deg under kranen (gjerne på kjøkkenet, hvor det som oftest er lenger fra kranen til vannet faktisk treffer skåloverflaten.) Sett noe som bakgrunn, alt annet enn metallet i vasken eller et helt hvitt ark. En pute, duk, farget ark e.l. Dette gjør bildet myye bedre.

 

Gjør klar kameraet, og bruk f.eks disse innstillingene:

 

ISO 100

Blender f/11

Lukkertid 1/200 - 1/400 (spørs på lysstyrke i rommet, og hvor mye du vil fryse dråpene. Personlig ruker jeg mest 1/200 pga. lyset)

 

Bruk også blits.

 

Få kranen til å renne (ja, du skal se en vannstråle), men prøv å gjør strålen så liten som mulig før den går over til å dryppe. Det skal altså renne, og ikke dryppe. Ved kort lukkertid vil kameraet fryse dråpene, og ikke en stråle slik menneskeøyet ser det.

 

Gjør kameraet klar, fokuser der vannet landet i skålen, og sett gjerne på seriebildemodus, og ta mange bilder. Jeg tar bilder i omganger på mellom 100 og 200 hver gang, før jeg plukker ut enkelte fine bilder på pcen etterpå, for så å ta 100-200 bilder til. 6-7 av 100 bilder blir som oftest nærmest perfekte.

 

Vil du se noen av dråpebildene jeg har tatt etter denne "guiden", kan du se her.

 

Lykke til med fotograferingen.. :)

 

Dette er vel kanskje det aller beste dråpebildet mitt. Det er tatt med et 20 år gammelt objektiv , EOS 350D og etter guiden jeg så meget presterte å gulpe opp rett over her.. :)

8446611[/snapback]

8551892[/snapback]

Tuse, tusen, tusen (det blir 3000) takk... Nå må jeg teste:P

Lenke til kommentar

Tok noen bilder utfra sånn du forklarte...

 

Resultat:

post-117757-1178483655_thumb.jpg

post-117757-1178483685_thumb.jpg

post-117757-1178483766_thumb.jpg

post-117757-1178483784_thumb.jpg

 

Her er oppsettet... Hadde lys rett over vasken! la bollen oppå en boksen som følgte med mobilen min, for vasken er så dyp...servietter er brukt som bakrunn:

post-117757-1178483882_thumb.jpg

 

200mm

f/11

1/200 lukkerhastighet

blitz og litt undereksponert!

Lenke til kommentar
Tok noen bilder utfra sånn du forklarte...

 

Her er oppsettet... Hadde lys rett over vasken! la bollen oppå en boksen som følgte med mobilen min, for vasken er så dyp...servietter er brukt som bakrunn:

post-117757-1178483882_thumb.jpg

 

200mm

f/11

1/200 lukkerhastighet

blitz og litt undereksponert!

8552373[/snapback]

 

Du er hvert fall gå gang med noe her da, dette skal jeg prøve i morgen også, gleder meg allerede, alltid hatt lyst til å ta disse bildene!!

Endret av arnestad
Lenke til kommentar
Den blir vel bestemt av kamera og ikke blitsen.

8570341[/snapback]

Sikker på det? Skal ikke være bråkjekk, men mener å ha lest at Sigma har en blits med mye høyere sync.

Er jo strengt tatt ikke kameraet som sliter med å ta bilde på 1/500, men heller blitsen som ikke er like kjapp. Noen som kan bekrefte/avkrefte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...