Gå til innhold

E4300 testet standard mot overklokket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Topp test!

 

Men; en liten ting - du kan kanskje skrive her hva slags verdier du bruker for å få prosessoren opp på 3 Ghz.

 

Har selv samme HK som deg og også prosessor, kjører Corsair minne med 800 mhz.

 

Har satt disse verdiene jeg (men ved kjøring av Orthos blir soutbridge kjøleren meget varm - må nok til med en liten heatsink der og også northbridgen blir veldig varm):

 

Linked 3:2

FSB 1220

Minne 4 4 4 12 2T

VCore Standard

Dimm volt Standard

Northbrigde V 1,55

 

Oppnår da en hastighet på 2,745 - men det er nok ikke helt topp de verdiene jeg har da den blir så meget varm.....

 

Takker for dine tall på overklokkingen :thumbup:

Lenke til kommentar
Topp test!

 

Men; en liten ting - du kan kanskje skrive her hva slags verdier du bruker for å få prosessoren opp på 3 Ghz.

 

Har selv samme HK som deg og også prosessor, kjører Corsair minne med 800 mhz.

 

Har satt disse verdiene jeg (men ved kjøring av Orthos blir soutbridge kjøleren meget varm - må nok til med en liten heatsink der og også northbridgen blir veldig varm):

 

Linked 3:2

FSB 1220

Minne 4 4 4 12 2T

VCore Standard

Dimm volt Standard

Northbrigde V 1,55

 

Oppnår da en hastighet på 2,745 - men det er nok ikke helt topp de verdiene jeg har da den blir så meget varm.....

 

Takker for dine tall på overklokkingen  :thumbup:

8549922[/snapback]

 

Takk, takk

 

Så du har E4300? Da skal du komme lengre enn det der. Northbridge bør kjøres som du kjører den for å holde RAM stabil på 800MHz. Men du bør hoppe rett på 1333MHz buss. Fordi det er Rapportert om såkalte FSB hull mellom 1200MHz og 1300MHz. Det vil si at du får svart skjerm når du prøver enkelte verdier mellom disse.

 

Sørg for å ha bra sirkulasjon gjennom kabinettet. Kjør gjerne RAM i unlinked modus for å utelukke den. Kan ikke forstå annet enn at du skal greie minst 3GHz. Vær også obs på at Asus P5N-E SLI har rimelig stor Volt drop på last. Jeg har blyant moddet mitt slik at det faktisk overvolter. Men uten blyant modden så må du sørge for å kompensere Volt droppen med å velge høyere Volt. Dersom du klokker til 3GHz og setter Volt til Auto så vil hovedkortet gi deg helt oppi 1.44 Volt under full last. Prøv det.

 

Edit: Hadde faktisk tenkt å skrive en liten test på Asus P5N-E SLI. Kanskje lage en liten Asus P5N-E SLI guide. Får se hva jeg får til.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Unlinked

FSB 1333

Minne 4 4 4 12 2T

VCore Standard

Dimm volt Standard

Northbrigde V 1,55

 

Slik du altså mener? Bare så jeg får det inn med teskje :)

 

Og rambrikkene er gode og kalde så de holder nok og er relativt grei sirkulasjon.

 

Det eneste jeg vel bør og må gjøre er nok å sette på en heatpipe på southbridge og bytte ut northbridge kjøleren. Du har også gjort dette? Blir jo så fryktelig varm...

Lenke til kommentar
Unlinked

FSB 1333

Minne 4 4 4 12 2T

VCore Standard

Dimm volt Standard

Northbrigde V 1,55

 

Slik du altså mener? Bare så jeg får det inn med teskje  :)

 

Og rambrikkene er gode og kalde så de holder nok og er relativt grei sirkulasjon.

 

Det eneste jeg vel bør og må gjøre er nok å sette på en heatpipe på southbridge og bytte ut northbridge kjøleren. Du har også gjort dette? Blir jo så fryktelig varm...

8550402[/snapback]

 

Ja. Der har du det. Jeg har montert en slik http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303858 på southbridge. Jeg har ikke byttet ut Northbridge kjøleren. Kun hatt den av og hatt på litt AS5. Ellers så bruker jeg et TT Shark kabinett. Dette kabinettet har sånne åpne riller i sidedøra. Og her har jeg stripset fast 2 stk. Pabst 120mm vifter som jeg kjører på 5 Volt. Hovedkort temperaturen sank fra 51 - 53 grader ned til litt over 40 grader.

Lenke til kommentar

Fin test ja, eg har tenkt å kjøpe denne prossesoren. Hadde faktisk tenkt å kjøpe 667mhz minne og HK med 965p, men når eg leste at minne var nødt til å gå likt så bør eg kanskje vurdere 800mhz minne? Målet er jo å koma over 3Ghz så då bør vell kanskje 667 minnet greie seg greit nok litt til oppover?

Lenke til kommentar
Fin test ja, eg har tenkt å kjøpe denne prossesoren. Hadde faktisk tenkt å kjøpe 667mhz minne og HK med 965p, men når eg leste at minne var nødt til å gå likt så bør eg kanskje vurdere 800mhz minne? Målet er jo å koma over 3Ghz så då bør vell kanskje 667 minnet greie seg greit nok litt til oppover?

8552289[/snapback]

 

Med 965P har du mulighet til å kjøre minnet på halve hastigheten av bussen. Det vil si at du kan bruke 667MHz minne når du kjører en E4300 på 3GHz.

Lenke til kommentar

Hei,

 

selv en amatørklokker som meg dro E4300 rett opp i over 3Ghz med Asus P5B-E plus hovedkort og Geil 6400 DDR2-minne, alt med stock kjøling.

 

Temp. på cpu ligger etter 1 time med 100% belasning på ca. 65 grader, noe varmt men neppe noe problem for cpu.

 

Mulig jeg har vært heldig med cpu-utgaven, men jeg anbefaler uansett E4300 til alle som vil ha mest mulig for pengene.

 

Lykke til!

Jostein

Lenke til kommentar
Fin test ja, eg har tenkt å kjøpe denne prossesoren. Hadde faktisk tenkt å kjøpe 667mhz minne og HK med 965p, men når eg leste at minne var nødt til å gå likt så bør eg kanskje vurdere 800mhz minne? Målet er jo å koma over 3Ghz så då bør vell kanskje 667 minnet greie seg greit nok litt til oppover?

8552289[/snapback]

 

Med 965P har du mulighet til å kjøre minnet på halve hastigheten av bussen. Det vil si at du kan bruke 667MHz minne når du kjører en E4300 på 3GHz.

8552559[/snapback]

 

Kjøp deg noe 800MHz evt. 1000Mhz - minne du, koster jo ingenting å oppgradere et hakk eller to akkurat nå.

Lenke til kommentar

Ble litt overaska at den ble hengende så langt etter, for i testen til hw.no så gikk den forbi quad core på de fleste tester (men det var mere spill relaterte tester) dette var en ren cpu test...

Men uansett, denne har bra overklokkings potensiale... og viss du sånn tilfeldig ikke skal ha den lengre kan jeg kanskje kjøpe den :innocent:

hehe :p

Lenke til kommentar
Ble litt overaska at den ble hengende så langt etter, for i testen til hw.no så gikk den forbi quad core på de fleste tester (men det var mere spill relaterte tester) dette var en ren cpu test...

Men uansett, denne har bra overklokkings potensiale... og viss du sånn tilfeldig ikke skal ha den lengre kan jeg kanskje kjøpe den  :innocent:

hehe :p

8555201[/snapback]

Er nok SiSoftware som har optimalisert testene sine for quad Core. I praksis pr. i dag er det nok klokkefrekvensen som er mest avgjørende med hensyn til Dual Core VS Quad Core. Så de Sandra testene skal man ta med en stor klype salt.

 

Så du vil kjøpe min E4300? :p Vel, vi får se. Må jo først oppgradere selv da. Men det er lite som forsvarer det å kjøpe nye prosessor akkurat nå. Kjører forresten den E4300-en på 3GHz 24/7. Glemte å nevne det i testen. Den er jo fjell stabil på 3.3GHz også men har nok hastighet i massevis på 3GHz.

Lenke til kommentar

Var j**lig artig å sitte pr sms og nærmest klokke om kapp med deg på dette... synd jeg bestilte FX'en fra helvete! Opteron var tingen i mitt tilfelle, men må bare si det så alle kan se. Var ufattelig artig. Gledet meg til neste melding kom, "NÅ KOM JEG ENDA LENGER" !! Hehe...

 

 

André

www.pcentusiasten.com

Lenke til kommentar

OcMax; satt FSB til 1333 og pc'en startet rett opp på 3 ghz.

 

Sviver som bare det med Vista. Tusen hjertelig takk for tipsene :thumbup:

 

Satt i gang Orthos (prosessor-stress-test) og NB blir ganske så varm, SBridge blir også ubehagelig varm - der MÅ det nok på en slik en kjøler som du har.

 

Men er litt bekymret for NBridgen også, men kjører jo aldri på full Load så blir sikkert ikke noe problem. Har lagt på et tynt lag med Arctic Silver 5.

 

Er nesten litt gira på å forsøke å kjøre den enda høyere, men har jo bare Boxed kjøler - når jeg uansett kjenner på denne er den "iskald" og ligger stabilt på 34 grader. MBoard har samme temperatur.

 

Har du tips til flere innstillinger for å tyne den enda lenger opp?

 

Ser for meg ut som den er meget villig til å gjøre dette..... Men NBridgen vil kanskje "konke" ut hvis jeg kjører for hardt på uten vifter?

Endret av abrakadabri
Lenke til kommentar
OcMax; satt FSB til 1333 og pc'en startet rett opp på 3 ghz.

 

Sviver som bare det med Vista. Tusen hjertelig takk for tipsene  :thumbup:

 

Satt i gang Orthos (prosessor-stress-test) og NB blir ganske så varm, SBridge blir også ubehagelig varm - der MÅ det nok på en slik en kjøler som du har.

 

Men er litt bekymret for NBridgen også, men kjører jo aldri på full Load så blir sikkert ikke noe problem. Har lagt på et tynt lag med Arctic Silver 5.

 

Er nesten litt gira på å forsøke å kjøre den enda høyere, men har jo bare Boxed kjøler - når jeg uansett kjenner på denne er den "iskald" og ligger stabilt på 34 grader. MBoard har samme temperatur.

 

Har du tips til flere innstillinger for å tyne den enda lenger opp?

 

Ser for meg ut som den er meget villig til å gjøre dette..... Men NBridgen vil kanskje "konke" ut hvis jeg kjører for hardt på uten vifter?

8559564[/snapback]

 

Kjempeflott! Gratulerer.

 

Sett en liten vifte på Northbridgen så slipper du å bekymre deg.

 

Du må gjerne prøve å klokke den mer. Så lenge den ikke krever så veldig mye Volt på høyere hastigheter så skal det vel gå greit med boxedkjøleren.

 

Når det gjelder innstillinger for å klokke CPU enda mer, så må du bare prøve deg frem. Men prøv å hold RAM på en fast hastighet ved å kjøre 'unlinked'. Bare for å utelukke den. Eneste du da bør tenke på er å øke Volt til CPU. Som sagt, prøv deg frem.

 

Men når sant skal sies så er det ikke mye ytelse å hente ved å gå over 3GHz. 3GHz holder til det meste :) Men er jo morsomt å prøve da :) Jeg kjører min E4300 på 3GHz 24/7. Kan som sagt kjøre mer, men har ikke behov for det. Og min er kjølig og fin på 3GHz. Grunnet at jeg ikke trenger så mye Volt på den hastigheten.

 

Lykke til!

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Har oppdatert E4300 testen min med noe ny info http://www.pcentusiasten.com/Prosessorer/i..._e4300_test.htm

 

'Vel, etter å ha lest en del rundt på nett så ser det ut til at E4300 har en FSB limitasjon som på langt nær er like høy som E6xxx serien. Det ser nemlig ut til at de fleste E4300 makser ut på ca. 365MHz til 385MHz buss. En veldig typisk maks hastighet på E4300 jeg har sett rundt om i forumer og etter egne erfaringer er ca. 3285MHz. Og dette blir da 365MHz buss. Det forklarer hvorfor det er vanskelig å få den stabil på noe særlig mer. Så jeg tror det er mest reelt å anta at de fleste E4300 makser ut på rundt 365MHz buss. Og det gjelder visst ikke bare dette hovedkortet og dette brikkesettet, men andre hovedkort og brikkesett også.

 

Så det kan med andre ord være det at hovedkortene ikke vil kjøre bussen høyere med akkurat denne prosessoren. Og dette har vel å gjøre med E4300's native 800MHz buss. Jeg har prøvd både 1066MHz og 1333MHz strap på min E4300 uten at det hjalp noe som helst. På 1333MHz strap ville ikke maskinen boote opp i det hele tatt.

 

Jeg og mange andre har prøvd å senke multiplikator på E4300 for å teste dette. Og i mitt tilfelle fikk jeg enda lavere maks buss hastighet. Derimot E6xxx serien ser ut til å takle over 500MHz buss i mange tilfeller (om hovedkortet greier det).

 

Så om man vil ha en prosessor som man sikter på å kunne klokke til 3.5GHz+ så bør man ligge unna E4300. Er man fornøyd med 3GHz+ så er E4300 fortsatt et kjempekjøp.'

 

Har postet endel i denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=749986&hl=

 

Legger det like gjerne inn i denne tråden

 

'Etter hva jeg har forstått setter Northbridge timinger etter hvilke standard buss hastighet CPU har. Så en 800FSB CPU vil kjøre Northbirdge på strammere timinger enn en 1066MHz CPU. Sannsynligvis derfor E4300 har problemer på høyere FSB. Men den kjører som sagt Northbridge med strammere timings, og det vil sannsynligvis si at den vil funke litt kjappere enn en 1066FSB CPU på samme buss hastighet.

 

Når det gjelder denne modden som jeg har prøvd. Det å sette 1066MHz strap på CPU, så funket det ikke til fordel for meg. Tror det har å gjøre med at mange hovedkort kjenner igjen prosessoren uansett om du strapper den. Og dermed får du ikke noe effekt. Min E4300 blir kjent igjen som en 800FSB buss CPU uansett om jeg har strap på. Og da får jeg ikke klokket noe lengre. Kjedelige greier...

 

Den greieste hastigheten for meg å kjøre når det gjelder Volt/hastighet er ca. 3215MHz og i underkant av 1.5 Volt på full last. Og det hadde vært interessant å vite om det er denne buss limitasjonen som gjør at CPU trenger så høy Volt når man klokker den videre opp. Eller om det er en kombinasjon av det og at CPU faktisk trenger mer Volt uansett på disse hastighetene.

 

Dette kunne man jo faktisk bevise om man fikk nok klokke-data på E4400. Siden denne har 10x multiplikator og vil kunne klokke til 3.5GHz med 350MHz FSB. Altså under denne grensen til E4300 sin buss. E4400 er vel stortsett samme CPU bortsett fra multiplikator. Så om tendensen er at E4400 klokker mye høyere enn E4300 så er det mest sannsynlig et bevis på at denne buss grensen eksisterer.

 

Men på den annen side sies det jo at E6xxx klokker bedre enn E4xxx. Etter hva jeg har hørt bruker E4xxx (Allendale) kjølepasta mellom Varmespreder og kjerne mens E6xxx (Conroe) har lodding mellom varmespreder og CPU. Og det spekuleres i om det er derfor Conroe klokker bedre. Vet også at det kom nye varianter av E6300 og 6400 med Allendale kjerne istedet for Conroe. Dette fordi de 2 nevnte CPU-ene bare hadde 2MB Cache uansett. Og da kunne de like gjerne bruke Allendale kjerne i stedet for Conroe. Conroe kjerner som blir brukt på E6300 og 6400 har jo bare halve cachen deaktivert.

 

Så det hadde vært interessant å se om Allendale versjonene av E6300 og 6400 klokket til samme nivå som E4300 og E4400 serien. Min E4300 trenger f.eks ca. 1.37 - 1.38 Volt på 3GHz. Mange Conroe E6300 har jeg sett greie lett 3.2GHz på standard Volt. Så tendensen er kanskje at Conroe rett og slett klokker bedre. Uavhengig av buss limitasjonen på E4300. 3.5GHz er jo veldig vanlig på E6300 på moderat spenning. Så lenge hovedkortet bare takler den høye bussen som må til.

 

Og tendensen for E4300 er jo generelt at den trenger mer enn standard Volt for å greie 3GHz. Og at den sjelden klokker noe særlig over 3.2 - 3.3GHz.

 

Men om dette er pga. av at Conroe har lodding mellom varmespreder og kjerne mot kjølepasta på Allendale er det vel ingen som vet. Jeg tror rett og slett at Conroe steppingen klokker bedre.

 

Kjøper man en CPU med 4MB Cache er man vel garantert Conroe kjerne. Og jeg vurderer nå en E6600. E4300 er jo en flott CPU det, men jeg vil ha mer...'

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Meget interessant, så då er det faktisk betre å vurdere ein E6320 kanskje?

 

Ellers er 3.2ghz overklokk rimeleg bra for E4300 uansett korleis ein vender på det. Må jo ha 500FSB for å få ein E6300 opp til 3.5ghz

8596929[/snapback]

 

Tja... Men slik prisene er nå er det jo like greit å gå for en E6600? Slik jeg ser det så går man enten for den kjempebillige E4300 eller så tar man en E6600 til litt under 2000,- Kroner.

 

Edit: E4300 klokket til 3GHz + til under 1000,- Kroner er sinnsykt mye for pengene. Vanskelig å gjøre noe bedre kjøp for å si det sånn.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...