Gå til innhold

Vampire: Masquerade: Bloodlines Generel Diskusjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg mistet helt interessen etter at de revampa sist gang (pun intended)..

mmoRPG (med fokus på RP) hadde blitt fedt. litt synd om de skulle ha realtime Day/night cycle da :p

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvordan er V:MB i forhold til Baldurs Gate-serien og Planescape? Vet det er helt ulike spill, men tenker på hvor kult og morsomt/bra det er.

8559186[/snapback]

Jeg har dessverre ikke fått spilt Planescape. VMB holder ikke helt samme kvalitet som BG2, men jeg synes VMB er morsommere i kamp. Ikke at jeg har noe imot taktisk kamp uten direkte kontroll som i BG2, men jeg synes det ble for mye striding uten nok variasjon gjennom det lange spillet og alle forberedelsene ble for langsommelige. Det er mye tvungen kamp i VMB også, men det er heldigvis en relativt rask affære.

Skrevet
Hvordan er V:MB i forhold til Baldurs Gate-serien og Planescape? Vet det er helt ulike spill, men tenker på hvor kult og morsomt/bra det er.

8559186[/snapback]

Personlig så likte jeg faktisk Vampire:Bloodlines bedre enn BDII og Planescape.

Men det går på personlige preferanser, jeg liker horror/gothic/nåtid (White Wolf) settingen og stemingen bedre enn Forgotten Realms/Planescape/Fantasy.

Ikke misforstå meg, fordi Baldurs gate II og Planescape er fantastiske spill som jeg fortsatt elsker, men hvilket spill som er best blir som å sammenligne epler og bananer.

V:BL er helt klart mye penere enn de to forutnevnte (hvis det er viktig), og kanskje også et mer "voksent" innhold (tett etterfulgt av Planescape).

Alle er geniale rollespill, men V:BL har også helt klart mer actionelementer i seg. Vil kanskje sammenligne det med Deus Ex (med mer rollespillelementer).

Skrevet (endret)
Personlig så likte jeg faktisk Vampire:Bloodlines bedre enn BDII og Planescape.

Men det går på personlige preferanser, jeg liker horror/gothic/nåtid (White Wolf) settingen og stemingen bedre enn Forgotten Realms/Planescape/Fantasy.

Ikke misforstå meg, fordi Baldurs gate II og Planescape er fantastiske spill som jeg fortsatt elsker, men hvilket spill som er best blir som å sammenligne epler og bananer.

V:BL er helt klart mye penere enn de to forutnevnte (hvis det er viktig), og kanskje også et mer "voksent" innhold (tett etterfulgt av Planescape).

Helt enig. (Jeg har ikke spilt Planescape så jeg skal ikke uttale meg om det spillet) Har spilt Baldurs gate 2 og likte det ikke selv om jeg liker veldig godt D&D. Neverwinter Nights derimot blir jeg aldri lei av å spille.

VtM:Bloodlines har en helt annen stil. Det er mørkere, mere grungy og truende, og som Dragoncrest var inne på: mere voksent. Og personlig syns jeg Bloodlines rett og slett er mere spennende også, for å si det enkelt :)

Fight sekvensene er artigere enn i D&D, vampyrene bruker disciplines (=vampyrmagi) og hver klan har sitt eget sett med disciplines som ofte er veldig forskjellig fra hva de andre har. Alle klaner er forskjellige og har sine styrker og svakheter. (noe som sikkert vil være interessant i et MMORPG da visse klaners discipliner utfyller hverandre på en fin måte) Noen har det i kjeften, (f.eks Toreador) andre i nevene(eks; Brujah). Andre igjen roter sånn med huet ditt at du ikke lenger vet hva som er virkelig og hva som er fantasi (eks: Malkavian) så har man vampyr warlocks, -vampyrer som var oprinnelig magikere da de levde (Tremere) osv osv.

Første halvdel av spillet er best etter min mening. Her er det mere rollespill og man får bedre mulighet til å løse oppgaver på forskjellige måter utifra hva som er din klans styrke. De som er flinke til å prate for seg eller mentalt sterke kan komme seg inn steder ved å bruke overtalelseskunster, sjarm, manipulasjon eller dominanse, andre som er typiske krigere og 'menn/damer av få ord', må ty til rå makt, så er det de med høy agility og god evne til å holde seg skjult, de kan snike seg ubemerket inn. Det blir mer hack'n'slash mot slutten av spillet. Så om du ikke har valgt en melee kriger med mye styrke og høy stamina bør du øve opp skyteferdigheten din og passe på å få med deg nok ammo og pakker med blod så du klarer deg gjennom kampene. Et lite lager med blood-packs er godt å ha for alle forresten, det er ikke alle steder det er like lett å få tak i noe å bite i :p

Endret av GerdElise
Skrevet

ja bloodlines er meget tøft, men syns nesten det blir for mye action, føler at det er mye viktigere å oppgradere combat delen enn andre ting som hacking eller picklock. store deler av spillet er jo å hakke seg gjennom mange finender, og det er jo ganske tøft en del av brettene men noen blir litt vel lange, som det der man skal jage noen saker gjennom kloaken

Skrevet
Har spilt Baldurs gate 2 og likte det ikke selv om jeg liker veldig godt D&D. Neverwinter Nights derimot blir jeg aldri lei av å spille.

:hmm:

Jeg har vanskelig for å begripe at noen kan like Neverwinter Nights bedre enn BG2. Er det pga. alt det ekstra innholdet som er å få tak i?

Så om du ikke har valgt en melee kriger med mye styrke og høy stamina bør du øve opp skyteferdigheten din og passe på å få med deg nok ammo og pakker med blod så du klarer deg gjennom kampene.

8563721[/snapback]

Stamina har faktisk veldig lite å si. Og jeg ville ikke satse på skyting, skytevåpnene føles så svake og lite tilfredsstillende. Unntaket er flammekasteren, men det trengs ingen ferdigheter for å bruke den, en må bare unngå å springe inn i flammene.

Skrevet
ja bloodlines er meget tøft, men syns nesten det blir for mye action, føler at det er mye viktigere å oppgradere combat delen enn andre ting som hacking eller picklock. store deler av spillet er jo å hakke seg gjennom mange finender, og det er jo ganske tøft en del av brettene men noen blir litt vel lange, som det der man skal jage noen saker gjennom kloaken

8564213[/snapback]

Ja, spillet er dårlig balansert. Kampevner er nødvendig. Stealth kan hjelpe stort. Persuasion er kjekt. Resten er ganske bortkastet.

Skrevet

Selv om alle modulene og alt 'custom content' jeg har lastet ned til Neverwinter Nights har gjort at jeg har fortsatt å spille det lenger enn jeg ville gjort uten dette tilbehøret, er det ikke det som gjør at jeg foretrekker NWN framfor BG2. Baldurs Gate var bare ikke noe for meg. Jeg fant det kjedelig og greide liksom ikke å komme inn i det. Jeg tok det fram flere ganger for å prøve igjen for jeg hadde hørt nok av folk rose det opp i skyene og mente at det nok ble bedre om jeg ga det litt tid, men jeg ga opp til slutt. På den annen side, Neverwinter Nights kom jeg inn i med en gang og hadde det artig fra første minutt. Og jeg er ikke den eneste som foretrekker NWN framfor BG2, rart det enn høres for BG2 tilhengere :)

Angående Bloodlines; -Jeg har spilt det igjennom to ganger, første gang som Gangrel, en innmari bra meele fighter. Han fløy gjennom mesteparten av spillet med en diger brannøks. Han hadde mye styrke og stamina og greide seg utrolig bra i nærkamp. Han var ikke noe særlig god med skytevåpen men han greide seg brukbart når han var nødt. Jeg syns overhode ikke stamina er unyttig, ikke for en combat minded rollefigur. Og skytevåpen er veldig nyttig i siste del av spillet, det er da man virkelig får bruk for dem. Sant nok, i første halvdel av spillet er de håpløse, men bruker du nok points på ranged og perception (og var det wits? det er så lenge siden jeg har spilt Bloodlines nå) så vil du få en meget god nytte av skytevåpnene dine senere i spillet. Min andre character var Malkavian og han var ganske brukbar med skytevåpen. Han gjorde det bra på slutten og hadde nok hatt problemer med enkelte av fightene uten disse.

Skrevet (endret)

Jeg får det ikke til å virke på min Windows-installasjon lengre. Får bare svart skjerm og lyd når jeg starter spillet. Merkelig. Har ingen planer om reinstallering i nærmeste fremtid, så...har jo fullført det en gang som Gangrel anyways. Men skulle gjerne spilt det igjen.

Har lest de fleste klan-bøkene siden da (minst 30-40 tykke bøker) som tilhører V:TM rollespillserien. Dataspillene (Redemption og Bloodlines) er bare basert på et pen&paper rollespill som var populært på 90-tallet og utover. Det er laget bøker om hver klan både i nåtiden (USA like før 1999) og oldtiden (1100-tallet rundt korstogene i midtøsten), og dens rolle i krigene mot andre klaner. Veldig mye bra lesning, og helt uavhengige av rollespillet.

Desverre har ingen av spillene tatt for seg Lasombra-klanen, som er mestere over skyggene. De kan dra skygger til seg og bruke dem som våpen.

Endret av Bitex
Skrevet (endret)
Jeg syns overhode ikke stamina er unyttig, ikke for en combat minded rollefigur.

8564930[/snapback]

Det er ikke helt unyttig, men faktum er at det hjelper lite. Stamina beskytter kun mot stump vold og skudd. Stumpe våpen tåler du bra uansett. Kuler kan være et problem hvis du ikke har Celerity, men det er bedre å bruke XP på wits og dodge, som beskytter mot det meste.

Endret av EasyRaider
Skrevet

Forresten, under Win XP kan det være lurt å kjøre spillet i Win 98 modus. (Høyreklikk snarveien -> egenskaper -> kompatibilitet)

Det skal kunne hjelpe på enkelte rare problemer.

Skrevet

Vet ikke hva som har skjedd, for hadde XP når jeg spilte det i fjor sommer også. Har prøvd full install og lagt inn patcher etterpå, forskjellige grafikkdrivere..får bare frem lyd ikke bilde, ikke engang på logo-videoene. Rare greier.

Skrevet

Hehe. Jeg takker nattesynet til min Gangrel for at jeg kom meg forbi den delen. Uten så hadde det brått blitt verre. Skummel del, ja. Tror til og med det finnes en mod som gjør at du slipper å ta den delen, og det sier jo sitt.

Skrevet

Jeg har kommet til oppdraget hvor jeg skal sprenge et varehus men det kommer fiender i et Spawner de?

Er Jeanette og Theresa samme person?

Skrevet (endret)
Hehe. Jeg takker nattesynet til min Gangrel for at jeg kom meg forbi den delen. Uten så hadde det brått blitt verre. Skummel del, ja. Tror til og med det finnes en mod som gjør at du slipper å ta den delen, og det sier jo sitt.

8566895[/snapback]

Ja den der var skummel. Jeg var glad for det ekstremt gode gangsynet til Gangrelen min jeg og :D Jeg var alene hjemme og satt og spilte i mørket, for det var så mørkt på det hotellet at jeg ikke ville ha noe reflekterende lys på skjermen. Etter en stund var jeg så svett og anspent at jeg måtte ta en pause til neste dag. Jeg fant ut jeg helller ville ta den biten mens noen var hjemme :eek:

Forresten trenger du ikke noe mod for å hoppe over den delen. Det er en 'skip level' juksekode som gjør samme nytta, jeg så den på Planet Vampire for en tid tilbake

Endret av GerdElise
Skrevet
Jeg har kommet til oppdraget hvor jeg skal sprenge et varehus men det kommer fiender i et Spawner de?

Er Jeanette og Theresa samme person?

8568351[/snapback]

de skla ikke respawne nei.

svarer på det andre i spoiler tag

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
ja de er samme persjon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...