Gå til innhold

En av pikslene mine døde i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at skjermen min har vært fullstendig feilfri på min EOS 400D fra den var ny frem til i dag (én måned og noen uker gammel). I dag døde en piksel, uten at jeg skjønner hvorfor. Dette er jo ikke noe jeg kan gjøre noe med, men jeg lurer på følgende: Dør disse små karene slik som dette? Jeg trodde dette var noe som skjedde tidlig, og noe som en kunne oppdage ved å sjekke skjermen ved kjøp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er den død, eller bare fryst? Hvis den er fryst er den enten rød grønn eller blå. Hvis den er død er den bare svart. Hvis den har en farge, kan du klare å få den tilbake ved å massere LCDen. Men den er vel kanskje beskyttet av plast? Slik jeg fikset min skjerm på laptopen.

Du får spørre Canon hva de anser som garantisak. På laptopskjermer bruker det å være et visst antall piksler innenfor et område.

Skrevet

Andre usakelige posten du har på kort tid Litejk...

Som sagt over, masser rundt området der hvor den "døde" pixelen er. Dette kan hjelpe om pixelen er feilposisjonert (viser feil farge, samme farge hele tiden muligens). Om den er svart, er den nok dessverre ute av funksjon for alltid. Hvilket er ditt tilfelle?

Skrevet

Jeg kan ikke "massere pikselen", for selve skjermen ligger et par millimeter fra beskyttelsesplasten over kameraet. Den virker svart, men det er umulig å stadfeste dette.

Skrevet
Kan det forekomme døde pixler på CCD brikke også? Sannsynligvis ikke synlig/betydelig pga oppløsningen men...

8571556[/snapback]

Hva med at du tar ett bilde av ett HELT hvitt ark, så ser du jo om pixelen er sort eller ikke...

Skrevet
Kan det forekomme døde pixler på CCD brikke også? Sannsynligvis ikke synlig/betydelig pga oppløsningen men...

Det kan forekomme. Så vidt jeg vet, har de fleste kameraer rutiner for det, og de interpolerer i stedet det døde pixelet. Mulig man må aktivt kjøre en "servicerutine" for at kameraet skal oppdage dem...
Skrevet
Hva med at du tar ett bilde av ett HELT hvitt ark, så ser du jo om pixelen er sort eller ikke...

8572233[/snapback]

Pikselen er jo allerede på fullstendig hvit bakgrunn, nemlig displayet i standardvisning. Den virker svart. Noe mer kan jeg ikke si uten å putte den under et mikroskop.

Skrevet
Folkens, det er snakk om skjermen på kamera, ikke sensoren.

Det er snakk om begge deler, nulliq spurte om sensoren også (eller CCD-brikken som han skrev).
Skrevet
Folkens, det er snakk om skjermen på kamera, ikke sensoren.

Det er snakk om begge deler, nulliq spurte om sensoren også (eller CCD-brikken som han skrev).

8574560[/snapback]

Det er for all del et interessant spørsmål, men jeg vil påpeke følgende forskjell: LCD-skjermen er en skjerm, CCD-sensoren er ikke en skjerm. Jeg er ei en ekspert, men om disse enhetene skal vise informasjon eller registrere informasjon må da ha noe å si?

Skrevet (endret)

Jeg har et helt nytt Canon 30D (kjøpt i går). Når jeg startet kameraet for første gang, menyen for å stille dato og tid kom opp på skjermen, oppdaget jeg en pixel helt ytterst på høyre side som lyser konstant hvitt. Kameraet er ikke tatt i bruk, kun tatt ut av esken. Vet med selv at jeg kommer til å fokusere og irritere meg grønt over denne "skavanken" hver gang jeg ser på bilder som er relativt mørke eller når jeg er inne i menyene. Ergo, jeg må tilbake til butikken for å prøve å få byttet huset. Kjipt når en legger såpass mye penger i utstyr....og i tillegg er litt petimeter :ermm:

Edit; skriveleif.

Endret av el_oso
Skrevet
Jeg har et helt nytt Canon 30D (kjøpt i går). Når jeg startet kameraet for første gang, menyen for å stille dato og tid kom opp på skjermen, oppdaget jeg en pixel helt ytterst på høyre side som lyser konstant hvitt. Kameraet er ikke tatt i bruk, kun tatt ut av esken. Vet med selv at jeg kommer til å fokusere og irritere meg grønt over denne "skavanken" hver gang jeg ser på bilder som er relativt mørke eller når jeg er inne i menyene. Ergo, jeg må tilbake til butikken for å prøve å få byttet huset. Kjipt når en legger såpass mye penger i utstyr....og i tillegg er litt petimeter  :ermm:

Edit; skriveleif.

8600129[/snapback]

Leit å høre. Du drog imidlertid med deg et lik hjem. Min kjære døde bare plutselig. Det er for ille! ;)

Skrevet
Jeg har et helt nytt Canon 30D (kjøpt i går). Når jeg startet kameraet for første gang, menyen for å stille dato og tid kom opp på skjermen, oppdaget jeg en pixel helt ytterst på høyre side som lyser konstant hvitt. Kameraet er ikke tatt i bruk, kun tatt ut av esken. Vet med selv at jeg kommer til å fokusere og irritere meg grønt over denne "skavanken" hver gang jeg ser på bilder som er relativt mørke eller når jeg er inne i menyene. Ergo, jeg må tilbake til butikken for å prøve å få byttet huset. Kjipt når en legger såpass mye penger i utstyr....og i tillegg er litt petimeter  :ermm:

Edit; skriveleif.

8600129[/snapback]

Leit å høre. Du drog imidlertid med deg et lik hjem. Min kjære døde bare plutselig. Det er for ille! ;)

8614354[/snapback]

Hehe, sant nok! Fikk byttet huset i og med at det var ubrukt. Så det ordnet seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...