Gå til innhold

Statisk elektrisitet


Anbefalte innlegg

Først vil jeg ønske alle en forhåpentlig vel bestått jul.

Så over til spørsmålene.

 

Jeg var så uheldig å få et defekt skjermkort til jul (dvs. at plastdingsene som viftefestet er festet til var knukket). Kortet var av merket Hercules Radeon 9700 pro. Er det noen andre her som har hatt samme problemet?

 

Så en annen ting. Har hørt så mye stygt om statisk elektrisitet. Hva kan jeg gjøre for å forhindre at jeg sprenger barnet mitt (skjermkortet når jeg får det i retur) i filler ?

Og jeg er interessert i å vite om noen erfaringer på dette området (statisk elektrisitet)

 

Takk på forhånd

 

mvh

m0nzilla

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke vært borti ødelagte viftefester på et skjermkort før, men det er utrolig hva litt behandling hos Posten kan gjøre for (les: mot) hardware...

 

Statisk elektrisitet KAN ødelegge følsomme pc-komponenter, men det er mer unntaket enn regelen. Selv har jeg aldri opplevd dette, men hvis du vil være på den sikre siden, kan du f.eks. ta på en jordet gjenstand (PSU el.l.) for å utlade deg før du begynner.

Lenke til kommentar

Ja, statisk elektrisitet er for elektronikk, som arsenikk er for mennesker.

 

en kar som haddde kjøpt ny pc tenkte at han skulle sitte mens han satt sammen maskina.. så han satte seg i sakko-sekken, monterte inn hovedkort, ram, CPU (AMD) plukka ut skjerm-kortet ut av gamle maskina, å slengte inn resten av innmaten, kobla til, skrudde på, fikk beskjed om "RAM not found" så starta han på nytt, då skjedde ingenting..

 

ramen hadde blitt vraka av stetisk elektrisitet, og CPUen hadde ikkje kjøleribbe...

Lenke til kommentar

Jeg har drevet nede i diverse kabinetter i en god del år nå, og har aldri opplevd å få noen problemer relatert til statisk elektrisitet.

Men det er kanskje mest fordi jeg alltid er påpasselig med å ta på powersupplyet hver eneste gang jeg skal ta borti noe hardware. Dessuten så passer jeg meg for å ta på noen av kretsene på HK, skjermkort og minnebrikker.

I tillegg lar jeg alltid komponentene ligge i plastikken som de kommer i inntil jeg skal montere dem.

Lenke til kommentar

Du kunne jo selvsagt benyttet en såkalt armlenke, men det er vel strengt tatt ikke helt nødvendig...

 

Jeg prøver å hele tiden ha en hånd borti kabinettet eller PSU-en mens jeg driver på, men det viktigste er å utlade deg før du tar i komponentene, og da er kabinettet veldig bra, eller jordingen i en stikkontakt...

(Det er de små jern-dingsene som stikker ut ved siden av hullene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...