Obi von Knobi Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 (endret) Hvilke linjer ol. (på videregående) må jeg gå på for å lære programmering og bli spillutvikler? Endret 4. mai 2007 av Ashol
jensemannen84 Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Hvilke linjer ol. (på videregående) må jeg gå på for å lære programmering og bli spillutvikler? 8527149[/snapback] Du må gå realfag, bli flink i matte. Så kan du lære deg programmering på en høyskole etterpå.
Agg Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Du må gå realfag, bli flink i matte. Så kan du lære deg programmering på en høyskole etterpå. 8527180[/snapback] Not quite...de fleste linjer hvor du kan lære deg å programmere har vel begynnt å kreve at du må ha hatt matte på vgs. for å komme inn, ihvertfall har det blitt slik hos oss (Informatikk HiØ), men du trenger på ingen måte å være noe mattegeni for å lære deg å programmere. Gå allmenne fag, eller ei annen linje hvor du får studiekompetanse og har muligheten til å velge 2mx (eller hva det mattekurset heter nå), da er du rustet til å kunne søke deg inn på det meste (hvis det er spill du har lyst til å jobbe med). Men bestem deg for hva det er du har lyst til å jobbe med innen spill, har du lyst til å jobbe med 3d modellering og animasjon, så er det f.eks litt bortkastet å bruke tre år for å lære deg å programmere.
-Mr.T- Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Er det ikke sånn at du kan ta kurs på høyskolen for å ta mattefagene du mangler fra videregående? Hvertfall er det slik for de som vil gå ingeniør på Universitetet, så vidt jeg vet.
Ovatius Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Og er det ikke 3mx såvel som 2fy som er nødvendig? MX heter forresten i dag etter kunnskapsløftet R1 og R2, men samme opplegget.
Jext Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Det lønner seg hvertfall å ha talent for logisk problemløsning, og nærmeste du kommer dette i fag fra VGS er Matte.
Agg Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Er det ikke sånn at du kan ta kurs på høyskolen for å ta mattefagene du mangler fra videregående? Hvertfall er det slik for de som vil gå ingeniør på Universitetet, så vidt jeg vet. Man kunne det da jeg startet, men det ble forandret året etter, vet ikke om det gjelder hele landet eller bare HiØ dog. Uansett er det greit å ta matte på vgs., ihvertfall hvis det ikke er ditt sterkeste felt, i og med at ting går "litt" fortere frem på universitets- og høgskolenivå enn det gjør på vgs. I tillegg legges det mer vekt på at man setter seg inn i ting selv, enn det gjøres på vgs. Så som sagt, hvis man syns matte er litt tungt, så kan det være lurt å ta det på vgs. fremfor universitet\høgskole. Ikke at man får så mye brukt for matte, men i og med at det er et krav så må man jo ta det...
Obi von Knobi Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Skrevet 3. mai 2007 Hvilke forskjellige jobber er det innen spillindustrien (der du er med å lage spillet)
Agg Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Det er mildt sagt haugevis, det er f.eks mange forskjellige typer programmeringsjobber, alt fra 3d-programmering til nettverks- og AI-programmering. og så har du har 3d-modellering, animasjon, 2d-design, level-design osv. osv.
Husam Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Hvilke forskjellige jobber er det innen spillindustrien (der du er med å lage spillet) 8527962[/snapback] Programmerere, artister innen 3D-modell, 2D-tegning, tegnere, animatører, riggere, folk som jobber med fysikk og dynamics... Og massevis jeg ikke kommer på. Det er fullt av muligheter.
Obi von Knobi Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Skrevet 3. mai 2007 Vanskelig å få jobb generelt i et utviklerfirma?
Husam Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 For øyeblikket er det veldig mange som trenger nye folk, kjenner en kar som nettopp starta i Funcom for eksempel. Han er 3D-artist (Modellerer), og det er ikke alltid den jobben som er mest etterspurt. Om du vil jobbe i spillbransjen, men er bekymret for ikke å få deg jobb ville jeg satsa på å bli programmerer. Har inntrykk av at de har mye færre problemer med det. Den karriereveien innebærer at du er genuint interessert da...
Obi von Knobi Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Skrevet 3. mai 2007 (endret) Hvilket programmeringsprogram bruker programmerere? C++? EDIT: Har ikke lyst å lære C++ (nettop begynt) som jeg ikke vil ha bruk for senere Endret 3. mai 2007 av Ashol
Rookie_NO Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Mange forskjellige, noen bruker egetutviklet språk også. Sats på å lære deg generell programmering først du. Det viktigste er å lære seg logikken som ligger bak programmering (den er ofte lik fra språk til språk) så er det mye lettere å lære seg et nytt programmeringsspråk. Det blir litt som å skulle lære seg et nytt talespråk. Du vil kunne mye mer når du kan grammatikken enn om du kun pugger glosene.
Lasse000 Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Gå media og komunikasjon, ta allmen påbygg etter det, søk deg inn på Noroff, spill design eller noe sånn, woala, neste steg er vell en skole I london eller noe sånn fancy ting, noroff e tingen
Agg Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Hvilket programmeringsprogram bruker programmerere? C++? C++ er mye brukt ja, men som Rookie_NO sier så er det egentlig det samme hva du lærer deg, logikken bak er det som tar tid å lære seg, og den er mer eller mindre lik i alle språk, den største forskjellen mellom språkene er syntaxen.
w0d00 Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Tja, du kan prøve joggesko.. ellers kan man jo gå på mye rart..HAHA!! Tittelen var "litt" tvilsom...
KayAU Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Hvilket programmeringsprogram bruker programmerere? C++? EDIT: Har ikke lyst å lære C++ (nettop begynt) som jeg ikke vil ha bruk for senere 8528308[/snapback] C++ er eit svært vanleg språk, som det garantert ikkje er unyttig å lære seg. Men som dei andre seier, so er det tankegangen bak som er viktigast. Har du først lært eit programmeringsspråk, er det mykje lettare å lære seg eit til. Faktisk so anbefalar eg å lære fleire språk, for å få ei betre forståing av programmering generelt. Syntaks ("skriv X for å få datamaskina til å gjere Y") er berre ein liten del av det å programmere. I tillegg må ein forstå ting som algoritmer, datastrukturar, og programvarearkitektur. For å svare direkte på spørsmålet om kva programmeringsspråk programmerarar brukar: Eg sjølv har so langt brukt C++ og Java i profesjonell samanheng. Desse to er veldig vanlege, men der er sjølvsagt mange andre språk ein kan komme til å jobbe med. Kay
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå