Gå til innhold

eSATA eller LAN til ekstern HDD? +diverse spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei, må ha en ny harddisk nå, og jeg ser for meg at det blir en ekstern harddisk.

Både fordi det er mer praktisk og fordi jeg da slipper å stresse rundt inni PCen for å sette inn en disk til :p

Slår bare på stortromma og kjøper en 500GB harddisk likegodt.

Men så er spørsmålet, hvilke grensesnitt?

USB 2.0, Firewire 400, eSATA og LAN er alternaltivene.

Siden Firewire for meg og de aller fleste andre er treigest synes jeg det blir tull å ha.

USB 2.0 er alltids greit å ha støtte for, så det vil jeg helst ha.

eSATA skal ha en overføringshastighet lik den SATA har, altså 2400MB\s eller noe, så det er det raskeste alternaltivet, men det blir vanskelig å koble en slik til laptop.

 

Fordelen med LAN er at den kan kobles rett i en router og deles på hele nettverket, på den måten kan jeg få adgang fra hele huset og slippe å hente disken hvis det er noe jeg vil legge inn på den osv.

Hastigheten er også god, 1Gb i sekundet ved optimale forhold.

I tillegg har alle en nettverksport, det er få som har eSATA.

 

Og skal jeg kjøpe en vanlig ekstern disk, eller en 500GB intern disk og et eksternt kabinett?

Kjøper helst hos PSData, siden jeg der har muligheten til å hente på lageret de har i nærheten av meg.

De har en billig 500GB harddisk, så tenkte jeg at det var en mulighet.

 

Og hvor stor er sannsynligheten for at en ekstern harddisk går i stykker?

I forhold til en ekstern vel og merke.

Hvis den bare står der kan jeg ikke se noen grunn til at den skal gå i stykker noe fortere, men de er jo litt utsatte for dunk osv.

 

På forhånd takk for svar :thumbup:

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at en ekstern harddisk normalt sett ikke har samme kjøling som de interne, prøv å finn et kabinett til harddisken i metall da dette leder varmen best vekk fra disken.

 

Eksterne harddisker vil jo (hvis du flytter rundt på dem) også bli mer utsatt for skader enn interne, men noe ekstremt snakker vi ikke om.

 

eSata krever selvfølgeligt at du har eSata inngang på laptoppen eller eventuelt et ekstra eSata kort, slik som dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=328491

 

Usb er jo klart det enkleste, men hastigheten er laber, men helt ok til musikk, film og filbehandling. Ville ikke anbefale å installere spill på en eksternhdd, tilkoblet med usb.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Har kikket på en slik overgang fra Microplex: Link

Men har du eller noen andre erfaring med LAN?

Virker veldig praktisk igrunn.

 

Kjøling er vel ikke det største problemet tror jeg, kjenner en som har en 3-400GB WD My Book. Den har en god del perforeringer og går i dvale når den ikke er i bruk.

 

EDIT: å kjøpe intern disk og eksternt kabinett blir alt for dyrt i forhold til de eksterne diskene, så la oss droppe det.

 

Har funnet det alternaltivet jeg mener er mest fristende for øyeblikket: WD My Book World Edition NAS-server

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Har nettopp gått til innkjøp av en 500GB MyBook med eSATA, kjøpte med et http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320308 (eSATA bracket) for å få utnytte oveføringshastigheten. Men sliter med overføringshastigheten er ikke mye større en ved USB 2.0.

 

Har du noen forslag til løsning (man må ikke sette opp hardisken utover noe mer enn å installere drivere osv?)? Eller om jeg må anskaffe et annet eSATA kort?

 

 

Ellers har jeg ikke noe å klage på MyBooken, er vel kanskje det beste alternativet for eksterne hardisker, om du ikke gjør som nevnt ovenfor å kjøpe en intern HD og kabinett.

Lenke til kommentar
Siden Firewire for meg og de aller fleste andre er treigest synes jeg det blir tull å ha.

USB 2.0 er alltids greit å ha støtte for, så det vil jeg helst ha.

eSATA skal ha en overføringshastighet lik den SATA har, altså 2400MB\s eller noe, så det er det raskeste alternaltivet, men det blir vanskelig å koble en slik til laptop.

 

Fordelen med LAN er at den kan kobles rett i en router og deles på hele nettverket, på den måten kan jeg få adgang fra hele huset og slippe å hente disken hvis det er noe jeg vil legge inn på den osv.

Hastigheten er også god, 1Gb i sekundet ved optimale forhold.

I tillegg har alle en nettverksport, det er få som har eSATA.

 

8521668[/snapback]

 

Firewire er ikke det treigeste,USB 2.0 er en del treigere (i praksis).

http://www.usb-ware.com/firewire-vs-usb.htm

 

 

http://www.videomaker.com/article/12718/

Speed-wise, our handy-dandy copy of Nero clocked the drive at 18,828KB/sec when connected as FireWire, but, interestingly, only 4,518KB/sec when connected as USB 2.0.

 

 

 

Og 1Gbit/s(LAN) fra en ekstern HDD?

Reell max hastighet er vel nærmere 20% av det.??

 

SATA 2400MB\s er langt i fra rett.

150/300MB/s er den teoretiske hastigheten,men i praksis 50-80 MB/s

Endret av taz
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg et eSata kort til laptopen, og et eksternt kabinett til en 2.5" sata disk. Kabinettet har både USB2.0 og eSata grensesnitt.

 

Bruker USB2.0 når jeg bare skal flytte noe småfiler og slikt, men setter i eSata kortet og bruker det dersom jeg skal sitte å jobbe "seriøst" mot disken. Bruker den mye til å kjøre VMware på.

 

Overføringshastigheter (sequential read)

* USB2.0: ca 22-24MB/sec

* eSata: ca40MB/sec (her er det nok disken som butter - siden dette er en 2.5" disk)

 

Men det er jo litt ekstra hassel å drive å koble til/fra eSata kortet da... :(

 

USB2.0 egner seg egentlig ikke så glitrende til diskbruk. Mye overhead. Standard Firewire (Firewire 400) er faktisk mye raskere enn USB2.0 - får ca 33MB/sec på en firewire disk jeg har (ca 22-24MB/sec på USB2.0 på den også)

 

Enig med taz om det med nettverksdisk - det er sjanseløst når det kommer til ytelse! La oss si at du er heldig - da får du kanskje 30MB/sec, men det jeg har sett av tester tyder på at diskene ikke har nok prosessorkraft til å pushe såpass med data på nettet en gang... Se denne URLen for en del tester... (Merk at de som gjør det best i disse testene ikke akkurat er billige produkter): http://www.smallnetbuilder.com/component/o...nas/Itemid,190/ Det jeg synes var rart var at man på NAS disker typisk fikk bedre performance ved å jobbe mot små filer enn store. Det var typisk at read/write performance (store filer) på de billige løsningene lå på ca 7-15MB/sek på et gigabit nett!! (opp mot 20 om nettet ditt støtter Jumbo Frames)

 

Siden det ser ut som du har tenkt å bruke denne primært til en stasjonær PC vil jeg sterkt anbefale eSata - men det lureste er vel å gå for en kombiløsning som har både USB2.0 og eSata

 

Siden du foretrekker psdata ville jeg gått for enten en slik en: (pris: 1285,-)

http://www.psdata.no/ps.asp?it=131741&mlevel=060502

 

Eller helst disse to: (men litt dyrere) (totalt: 1535,- altså 250 kr dyrere)

http://www.psdata.no/ps.asp?it=129956&mlevel=100300

http://www.psdata.no/ps.asp?it=132482&mlevel=060400

 

Fordelen med den siste er jo et det sannsynligvis er enklere å bytte disk i denne - men det vet jeg jo egentlig ikke... Samtidig har jeg god erfaring med de aluminiumskabinettene til Thermaltake...

 

Beklager litt lang post - ble litt ivrig :blush:

Endret av _BOFH_
Lenke til kommentar

Først av alt må jeg takke for at så mange har svart ;)

 

Så må jeg si meg enig i at 480Mb\s aldri oppnåes med USB 2.0.

 

Det kritiske for meg er at jeg har USB 2.0, siden det er et standard format som lar meg koble til de fleste PCer.

Firewire kunne vært greit siden det er litt raskere, men siden ikke allene vennene mine har det på sine PCer, og ikke vi har det på husets laptop vet jeg ikke helt om det er nødvendig.

 

LAN port klarer jeg meg egentlig uten når jeg tenker meg om, det er bare å koble disken til PCen og dele den på nettverket...

 

Det viktige er at jeg får lagt ting over fra min PC fortest mulig egentlig. Så holder det med USB 2.0 hvis jeg skal spille av film osv.

Har vel godt og vel 200GB som venter på å bli flytta over så fort som mulig, så det hadde vært greit å slippe å bruke et par dager på den jobben.

 

Går for en ferdig-disk når jeg tenker meg om, gidder ikke betale mer for å måtte sette det sammen selv. Å sette sammen PCen selv var bare gøy, men å sette en harddisk inn i et eksternt kabinett blir som å sette batterier i fjernkontrollen; kjedelig :p

 

Men spørsmålet mitt er da, hva følger det med av eSata\USB\Firewire kabler til de "ferdige" eksterne diskene?

 

Og som dere ser her har heldigvis PSdata også en eStata brakett. Greit å slippe unna med å kjøpe ett sted :yes:

 

 

EDIT: bare fordi jeg oppfattet det litt feil selv nå må jeg tilføye at grunnen til at vennene mine betyr noe her er at disken kommer til å bli koblet opp til deres maskiner også en del ganger. :tease:

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Då e eg så har feil.

 

leste det

Even though eSATA is part of the SATA interface specifications, it uses a very different physical connector from the internal SATA connectors. The reason for this is to better shield the high speed serial lines used to transfer the signals from EMI protection. It also provides a 2m overall cable length compared to the 1m for internal cables. As a result the, the two cable types can not be used interchangeably.

http://compreviews.about.com/od/storage/a/eSATA.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...