Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Gratis skolebøker i den Videregående skolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si at det er virkelig tåpelig at man ikke får vite noen detaljer om hvordan dette systemet vil fungere.

Håper ihvertfall at det ikke er et lignende lånesystem det en har i grunnskolen. Det ville ikke vært annet en tragisk. Mulighetene til å kladde og merke er halve vitsen med en sakprosa bok.

 

Dessuten så ville et utleie system ført til at staten ville prøvd å spare penger på å ikke oppdatere bøkene så ofte som mulig. Regelmessig fornying av bøker blir bare viktigere og viktigere grunnet den stadig økende utviklingen og informasjonsmengden verden ser. Så i mine øyne vil et utleie system under navnet "gratis skolebøker" ført til et dårligere og mer ut datert innhold i bøkene.

 

Så da er det bare å håpe på at de Rød-Grønne gir oss et ordentlig system :)

Endret av manamind
Lenke til kommentar
Mulighetene til å kladde og merke er halve vitsen med en sakprosa bok.

8521198[/snapback]

Jeg klarer meg fint uten. Det kommer også an på hvordan boken er skrevet og om det er markert stikkord eller liknende.

I norskboken min står det geniale stikkord i margen hele veien, så det er ikke særlig nødvendig å markere for å finne fort frem. I historieboken er det ikke slike, og det er i tillegg skrevet ganske lange stykker, så den er en god del tyngre å lese. I geografiboken står sentrale begreper med tydelig kursiv skrift, og det letter oversiktslesingen.

I matte- og fysikk-bøkene er sentrale formler og lover markert veldig godt med rammer og farger osv. Da er det heller ikke mye vits i å markere.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Eg kan så godt som garantere at det vil bli eit liknandes lånesystem som vi hadde på grunnskulen. Eg vil si det er urealistisk at vi får bøkene, da dei vil vere ei meir enn stor nok utgift likevel.

 

Når det gjeld å notere i bøkene så kan du jo klistre små lappar i margen, viske bort det du har skreve i slutte av skuleåret, eller visst det blir eit veldig stort problem for deg så er det ingen som hindrar deg i å kjøpe dine eigne bøker. Eg vil tru at du går VG1 nå sidan du får gratis lærebøker til neste år, og du kjem vel også til å selgje bøkene du har nå uansett så da kan dei ikkje vere fulle av notat likevel?

 

Slikt det har vore hittil i den vidaregåande skulen så har dei vel også teke hensyn til at elevane ynskjer å selje bøkene sine etter at dei er ferdig og passar på å ikkje bytte læreverk for ofte.

Endret av Zimmen
Lenke til kommentar

Hmm. Tror jeg kommer til å kjøpe mitt eget sett med bøker om det blir et slags lånesystem. Flere av de bøkene jeg får kommer jeg til å få bruk for senere uansett :)

Er greit når en skal opp til eksamen å ha alt stoffet vi har gått igjennom, i tillegg til at jeg da kan behandle bøkene mine som jeg selv vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...