Gå til innhold

Masterutdanning i it


Anbefalte innlegg

Er det mulig å ta en masterutdanning i it? Nå tenker jeg ikke på siv-ing, men f.eks. å først gå tre år informatikk også bygge på med 2 år til for å få en master. Og lønner det seg jobbmessig, eller er det ett fett for arbeidsgivere om du kommer med et år på Næringsakademiet eller en mastergrad så lenge du vet hva du gjør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja,det er mulig (jeg holder på med mastergraden selv). Jeg har en Bachelor i Informatikk fra NTNU som jeg bygger på med master ved et annet universitet.

 

Er absolutt ikke ett fett om du kommer med ett år på næringsakademiet eller mastergrad nei :-) Det du må tenke på der hva slags jobb du vil ha. Hvis du leser litt stillingsannonser så vil du se det ganske raskt. Noen stillinger krever ikke så mye utdannelse, noen krever minst bachelor og noen krever minst master. Om det lønner seg jobbmessig avhenger altså om hva du har lyst til å jobbe med. For meg så gjør det klart det, da alle jobbene jeg ønsker meg krever minst mastergrad.

 

Noen mastergrader du kan ta med bachelor i informatikk:

 

http://www.ntnu.no/studier/mit

http://www.uio.no/studier/tilbud/kategori/it.html

http://www.nith.no/meny/studier/masterstudier/english

Endret av stadskle
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Viss me ser tilbake på den værste dotcom-tida så var det ei stund at det var eit fett om du hadde 1 eller 10 års utdanning. Og så small det.

 

Innan utvikling/programmerings-bransjen eg tilhører ser det ut som 5åring er å foretrekke, men 3årig blir også vurdert. Noko lavare trur eg ikkje blir vurdert for nyutdanna.

Selfølgeleg når ein har ein del år på baken i bransjen så teller utdanninga mykje mindre, men som nyutdanna "må" ein har 3-5års utdanning for å komme seg inn i ein god del av det IT-markedet Univeristetene/høgskulene udanner folk til.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Er det mulig å ta en masterutdanning i it? Nå tenker jeg ikke på siv-ing, men f.eks. å først gå tre år informatikk også bygge på med 2 år til for å få en master. Og lønner det seg jobbmessig, eller er det ett fett for arbeidsgivere om du kommer med et år på Næringsakademiet eller en mastergrad så lenge du vet hva du gjør?

8516498[/snapback]

Hvis du har et onske om saa hoy lonn som mulig anbefaler jeg en master. Det er master som teller i jobbmarkedet. Bachelor er bare en "lekegrad" som ikke teller for mye.

Lenke til kommentar

Spørs kva du meiner med "vet hva du gjør" - har tilsett folk med lite formell utdanning men da har personen svært spesielle evner eller egenskaper som veg opp for formelle papir. Litt flåsete sagt så er det meir på tross av enn på grunn av 1-årig IT. I dagens marknad er 1-årig omtrent som ufaglært å rekne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...