Gå til innhold

Ubuntu kommer seg ikke på nett


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lastet ned og brent den siste versjonen av Ubuntu 7. Jeg har også tidligere prøvd både ubuntu 5 og 6, men ikke på noen har jeg kommet på nett med. Med ubuntu 7 har jeg vært nærmest.

 

Jeg bruker Windows XP til daglig i dag og sitter på ett tråløst nettverk med et ralink tråløst nettverkskort. Det finnes to tråløse nettverk her i nærheten men jeg skal bare bruke et av dem.

I ubuntu ser jeg begge nettverkene (oppe til høyre ved klokka) og jeg prøver å koble til det nettet jeg skal. Det fungerer ikke. Jeg har vært i kontakt med en annen person over IRC som prøvde å hjelpe meg.

Vedkommende ba meg skrive:

ifconfig -a

i terminal. Det ga meg følgene resultat: http://home.no.net/ihot/ifconfig.txt

 

Jeg fikk beskjed om å "adde" en default gateway.

 

route add default gw 10.0.0.138

(root i terminal)

 

Det ga meg følgene: http://home.no.net/ihot/route2.jpg (glem alt det andre som står i terminal).

 

Her er også noen pingforsøk:

http://home.no.net/ihot/ping2.jpg

http://home.no.net/ihot/ping.jpg

http://home.no.net/ihot/ping3.jpg

 

Som dere ser så ble det ikke noe resultat og vedkommende ga opp.

Hva er det som er problemet i dette tilfellet? Hva må jeg gjøre? Trenger dere mer info?

 

Jeg kan nevne til slutt at jeg noen ganger fikk en "signalbar" men jeg kom meg ikke på nettet alikvel.

 

Takker for svar!

Petter Holstad / petterhot

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mange ting som kan være årsaken. Kan være blant annet at kortet ikke støttes av linux, eller at det mangler en instilling. I ifconfigen har du ingen skikkelig intern IP-adress (192.168.1.x eller 10.0.0.x). Dette skjer med meg hvis jeg glemmer å sette i ledningen, men siden det er trådløst, kan det bety at du ikke er koplet til nettet.

 

Når du høyreklikker på nettverksstedene, og velger trådløst det nettet du skal ha, velger du deretter det nederste alternativer for kryptering (hvis det er kryptert). Her skal du skrive nettverksnøkkel på 10 tall/bokstaver.

 

Har du prøvd å kople til med ledning? da vil jeg tro at du får svare på om kortet er støttet.

 

fint med lit spesifikasjoner om kortet ditt, og den trådløse routeren

Lenke til kommentar

Det er absolutt en fordel om du kan rigge maskina opp på trådnett, dvs. dersom du trenger å laste ned programmer/drivere for å få nettet ditt oppe å gå.

 

En god start er uansett å finne ut hvilket trådløst kort du har og om det er støttet. For detaljert informasjon kan du prøve dette fra terminal:

$ lspci|grep -i wireless

 

Jeg kjenner ikke til ralink, men noen her har sikkert erfaring med det. Hvis du poster info fra kommandoen over blir det lettere ihvertfall for meg å hjelpe deg.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at du roter fælt nå.

 

Dette ser ut som feisty og det ser ut som du har network-manager ikonet oppe i høyre hjørnet der.

 

Den network dialogen du driver å roter i nå skal du holde deg unna.

 

ifconfig responsen forteller at du har en ra0 enhet. Jeg skal ta en "råsjans" å tippe at dette er ralink kortet ditt.

 

skriver du:

iwconfig

i terminalen vil du se at ra0 har wireless extentions.

 

Det du gjør er å venstreklikke på network-manager ikonet oppe ihøyre hjørne og velge trådløs nettverk. Da får du opp en dialog om å skrive inn passord dersom nettverket er sikret.

Lenke til kommentar

Jeg går etter tips fra andre :)

Jeg får IKKE opp noe om å skrive ett passord til nettverket, men det kan jeg gjøre i network-managar. Jeg har ikke full kontroll på hva ubuntu vet om meg og kortet, og jeg har ikke helt full kontroll over ubuntu.

 

Btw: Hjelper det å installere ubuntu? Jeg kjører en liveCD

Lenke til kommentar
Jeg går etter tips fra andre :)

Jeg får IKKE opp noe om å skrive ett passord til nettverket, men det kan jeg gjøre i network-managar. Jeg har ikke full kontroll på hva ubuntu vet om meg og kortet, og jeg har ikke helt full kontroll over ubuntu.

 

Btw: Hjelper det å installere ubuntu? Jeg kjører en liveCD

8515541[/snapback]

Hør på HavarN, jeg kikket ikke nøye nok på det du la ved. Venstreklikk på network manager ikonet øverst til høyre. Hvis du da får opp de trådløse nettene i nærheten kan du bare klikke på den du skal ha, så får du opp dialog dersom passord er nødvendig, det er ikke verre dersom kortet ditt er støttet, og det ser det ut som det er.

 

Burde slenge til her at dersom trådløsnettet du skal koble til bruker WPA eller WPA2 (og ikke WEP) kryptering så vil du såvidt jeg vet fortsatt trenge pakken wpasupplicant. Isåfall gjør du følgende fra terminal:

$ sudo aptitude install wpasupplicant

Evt. bruk synaptic eller adept og søk etter pakken.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Hvis du vet hva ssiden er og har et event. passord så skal jeg gi deg tips om hvordan du gjør det, pungtvis.

 

1. Trykk på menyen, oppe til venstre, da kommer det en "dropdown-liste" ned.

Du går så på accsessories eller noe slikt, og åpner Terminalen som ligger der.

2. Så trykker du "sudo nano /etc/network/interfaces.list" uten ""-tegnene.

3. Der inne ligger det diverse netverkskonfigurasjoner. La de være som de er og legg inn følgende:

 

iface ra0 <KUN RA0 HVIS DET ER NETTVERKSKORTET> inet dhcp
wireless-key1 <DIN NETTVERKSNØKKEL, DVS PASSORD TIL NETTVERKET>
wireless-essid <NAVNET PÅ NETTVERKET, SSID>
wireless-mode managed

 

det skal "do the magic" :)

Lenke til kommentar

Hvis du kjører live-CD kan det lønne seg å reboote slik at alle instillingene du har gjort blir tilbakestilt. Så venstreklikker du bare på ikonet i høyre hjørne og velger nettverk.

 

Hvis du trenger mer hjelp så kan det lønne seg med en screen-shot som viser venstreklikk-menyen til network-manager.

 

Evt output fra terminal fra kommandoene:

iwconfig

iwlist scan

 

edit: lilminime det er ikke nødvendig å endre interfaces filen.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...