Gå til innhold

Hvordan slette Linux?


Anbefalte innlegg

Jeg skulle formatere pcn i dag og tenkte at jeg kunen teste ut linux i samme slengen. JEg installerte det smertefritt, men fikk ikke noen av de programmene jeg ville til å fungere så jeg betsemte meg for å gå tilbake til windows. Da jeg putte i xp cdn og bootet opp kom jeg ikke lengere enn til "kontrollerer maskinvarekonfigurasjonen...", alt stoppet der. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

 

Tips

 

<btw, linux fugerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det har noe med bootsektoren å gjøre? Du har altså installert XP på samme maskinvarekonfigurasjon før uten at du hadde samme problem? Noen endringer i maskinvare siden sist?

 

Nå som du har prøvd Linux og det fungerte, husk å komme tilbake igjen i fremtiden. :) Hvilke programmer virket ikke forresten?

 

Edit: Leif

Endret av miceagol
Lenke til kommentar
HVordan sletter jeg partisjonen og formaterer på nytt?

8506456[/snapback]

 

Det skal du egentlig fint kunne gjøre i Windows-installeren, men du kommer jo ikke inn. Du kan bruke GParted, enten fra Ubuntu sin Live-CD eller en egen Live-CD for formålet.

 

Jeg fikk ikke wine til å fungere, og jeg likte ikke terminal.

8506456[/snapback]

 

Høres ut som du har brukt skikkelig kort tid på Linux, i og med at du installerte det idag. Vil anbefale deg å bruke litt mer tid enn det på å venne deg til Linux. Det er tross alt ganske forskjellig fra Windows. Ang. Wine. Jeg vet ikke hvilke programmer du ikke fikk til å fungere, men det er en dum idé å basere seg på Wine for programmer det finnes Linux-alternativer for. Det hele går på å venne seg til nye programmer, som ikke er gjort i en fei.

Lenke til kommentar
HVordan sletter jeg partisjonen og formaterer på nytt?

Det skal gå fra installasjonen til WinXP, men når sant skal sies så ligger installasjonsprogrammet til de fleste linux-distroer milevis foran Windows når det gjelder både brukervennlighet, og kontroll over både partisjonering og andre ting.

 

Hvis du ikke får det til, kan du evt. ordne det via en linux-cd (Ubuntu er jo veldig kjekk pga live-cd, men kan såklart bruke andre distroer). Det finnes også tredjeparts partisjonsprogrammer fra "windows-verden" som Acronis disk director, Partition Magic osv.

jeg likte ikke terminal.

8506456[/snapback]

Jeg liker ikke command prompten i Windows :!:

 

Den er så ekstremt primitiv sammenliknet med de shell'ene man finner i linux.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Jeg har samme problem. Når jeg har en ren linux installasjon kan jeg ikke installere windows på nytt. Hvis du ikke er redd for å slette alt du har på PC'en din, så kan du bruke killdisk http://www.killdisk.com/downloadfree.htm. Den sletter hele harddisken din. tar ca. 70 minutter.

 

Ellers så kan du prøve deg på en dual-boot med windows og linux. Når du installerer windows kan du legge av litt plass (vil anbefale minst 10gb) til linux. Etter at du har installert windows så setter du i en linux cd/dvd og installerer. under partisjonering må du bruke ca 1GB på swap. og den resterende plassen på linux. Deretter så velger du å bruke grub som bootloader eller noe sånt.

Endret av Stegz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...