r2d290 Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Hallo Hvordan må jeg gå frem for grafisk å kunne se filene på linux-server (ubuntu 6.06) ved hjelp av min linux desktop (ubuntu 7.04) ? Må jeg dele filer på serveren (sånn jeg må i windows) eller er det andre metoder? Har brukt winscp når jeg har brukt windows, men lurer på om det samme/noe liknende finnes for linux desktop?
A!1 Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 winscp er vel en ftp-klient? Du kan godt sette opp en ftp-server ja. NFS og samba er andre alternativer.
r2d290 Skrevet 30. april 2007 Forfatter Skrevet 30. april 2007 takk, skal prøve det... (forresten takk for alle svarene jeg har fått fra deg idag... )
Haaland Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 SSHFS er som Mr. Elendig seier, overlegent. Om du brukar Gnome og Nautilus, kan du nytta "Koble til tjener"-funksjonen, bruke SSH som tjenestetype, også er du i gang. Om du ikkje vil lagra lenka, kan du og skriva ssh:// etterfulgt av IP-adresse eller maskinnamn i adressefeltet i Nautilus.
r2d290 Skrevet 30. april 2007 Forfatter Skrevet 30. april 2007 Takk skal du/dere ha Kan man også endre på rettighetene til mapper osv. gjennom dette?
Langbein Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Konqueror (KDE) har også innebygd støtte for en haug med nettverksprotokoller, inkludert SSH. Bare å skrive sftp:// eller fish:// i adressefeltet Ellers anbefaler jeg Mr.Elendigs forslag for mer transparent SSH-støtte som kan brukes på tvers av alle programmer og shell.
sindreij Skrevet 2. mai 2007 Skrevet 2. mai 2007 winscp er vel en ftp-klient? WinSCP er en slags ftp-klient som bruker scp eller sftp istedet for ftp. De to protokollene slipper du å installere server til, siden de følger med når du installerer ssh-server på linux. (Du kan såklart bruke WinSCP til FTP også).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå