Gå til innhold

Løst * Stille ned multiplikatoren: ASUS p5n-e sli


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jo, det skal gå an å sette ned multiplikatoren nedover. Trur at du skal klare å ta den ned til 6, men eg veit ikkje om hket ditt støttar det...

 

Får eg vete kvifor du vil sette den ned? :innocent:

8498888[/snapback]

 

Det er fordi jeg ønsker å se hvor høyt jeg kan stille bus-hastigheten uten å måtte presse prosessoren så mye.

 

Jeg er overbevist om at det er mulig å justere den ned. Skjønner bare ikke hvorfor det ikke går. Nvidia 650i sli skal jo være et kort som er lett å justere.

Lenke til kommentar
Jo, det skal gå an å sette ned multiplikatoren nedover. Trur at du skal klare å ta den ned til 6, men eg veit ikkje om hket ditt støttar det...

 

Får eg vete kvifor du vil sette den ned? :innocent:

8498888[/snapback]

 

Det er fordi jeg ønsker å se hvor høyt jeg kan stille bus-hastigheten uten å måtte presse prosessoren så mye.

 

Jeg er overbevist om at det er mulig å justere den ned. Skjønner bare ikke hvorfor det ikke går. Nvidia 650i sli skal jo være et kort som er lett å justere.

8500589[/snapback]

 

Har samme hovedkort selv, men en e6300. På den gikk det helt fint å stille multiplikatoren ned fra 7 til 6 i hvert fall. Dette på versjon 4 av biosen, siden jeg ikke kom inn i bios settings etter å ha lagt inn versjon 5.

 

Finner du valget i biosen forresten?

 

Står på samme "side" hvor man kan skru av speedstep, c1 thermal control etc., så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg har e4300 og p5n-e sli hk. Skal det ikke være mulig å stille ned multiplikatoren på cpu? Tror jeg har fått det til før, men nå får jeg det ikke til. Har lagt inn ny revisjon av bios, 0505.

8496086[/snapback]

 

Det er visst en feil i den siste biosen (0505). Ser at andre har opplevd det samme:

 

Dessverre så går det ikke å stille ned multiplikator manuelt med den siste 0505 biosen til dette hovedkortet. Når man justerer den ned i bios, lagrer og restarter maskinen så går multiplikator automatisk tilbake til 9x igjen. Dette skjer ikke i 0401 biosen. Dette er ikke noe stort problem siden jeg uansett foretrekker å bruke standard 9x multiplikator.

Lenke til kommentar

Nå har jeg bios rev. 0401, og nå kan jeg justere ned multiplikatoren igjen :)

 

Akkurat nå kjører jeg min E4300 på 6*266 = 1600. Ikke særlig høyt men bare for å teste.

 

Tenkte å prøve 6*333 = 2000 snart. Hvis jeg bruker høyere bus-hastigheter enn det så blir jeg vel nødt til å justere opp volt osv.. , ikke sant?

Lenke til kommentar
Nå har jeg bios rev. 0401, og nå kan jeg justere ned multiplikatoren igjen :)

 

Akkurat nå kjører jeg min E4300 på 6*266 = 1600. Ikke særlig høyt men bare for å teste.

 

Tenkte å prøve 6*333 = 2000 snart. Hvis jeg bruker høyere bus-hastigheter enn det så blir jeg vel nødt til å justere opp volt osv.. , ikke sant?

8593755[/snapback]

 

ikkje nødvendigvis....

Lenke til kommentar
men multiplayeren skal vel ikke være for lav heller?

 

er det tyngre for en prosessor å kjøre på f.eks 3ghz med 10x multiplayer

enn 3ghz med 8 multiplayer?

 

og hva vil gi best ytelse av de?

8597265[/snapback]

Det blir ikke tyngre for cpu, men for hovedkort og ram enn det de hadde gjort på 10X, dette fordi disse må da kjøre på høyere hastighet. Som nevnt over, høyere fsb gir bedre system ytelse.

Lenke til kommentar
ok så kort sagt lønner det seg med litt lavere multiplayer, for å lette litt på jobben for hk og ram. Men med lavere multiplayer så er det vel ganske viktig at cpuen kan klokke bra for å få høy fsb?

8618159[/snapback]

Nei, det er ikke like viktig da. Jo lavere multi, jo mindre jobb for cpu. Et eksemper. En cpu med multi=5 som har fsb på 200. Dette vil da gi 1000mhz eller 1ghz. En cpu med 6 multi vil få 1200mhz(6*200fsb). Dette var bare et eksempel fra min side. Jo høyere multi, mindre stress for hovedkort og ram, men større stress for cpu. Lavere multi, mer stress for hovedkort og ram, men mindre for cpu.

Lenke til kommentar
ok så kort sagt lønner det seg med litt lavere multiplayer, for å lette litt på jobben for hk og ram. Men med lavere multiplayer så er det vel ganske viktig at cpuen kan klokke bra for å få høy fsb?

8618159[/snapback]

Nei, det er ikke like viktig da. Jo lavere multi, jo mindre jobb for cpu. Et eksemper. En cpu med multi=5 som har fsb på 200. Dette vil da gi 1000mhz eller 1ghz. En cpu med 6 multi vil få 1200mhz(6*200fsb). Dette var bare et eksempel fra min side. Jo høyere multi, mindre stress for hovedkort og ram, men større stress for cpu. Lavere multi, mer stress for hovedkort og ram, men mindre for cpu.

8619139[/snapback]

 

Det ekspemelet ditt er ikkje heilt god. Tar du ned MP må du ta opp FSBen slik at du får tilsvarende ytelse igjen. Jo meir FSB du tar jo tyngre og meir krevande blir det for hovedkortet, mens for CPUen blir det same. På nokre hk kan du sette ramen din lavere enn FSBen, men dette vil gje elendig ytelse.

Lenke til kommentar
ok så kort sagt lønner det seg med litt lavere multiplayer, for å lette litt på jobben for hk og ram. Men med lavere multiplayer så er det vel ganske viktig at cpuen kan klokke bra for å få høy fsb?

8618159[/snapback]

Nei, det er ikke like viktig da. Jo lavere multi, jo mindre jobb for cpu. Et eksemper. En cpu med multi=5 som har fsb på 200. Dette vil da gi 1000mhz eller 1ghz. En cpu med 6 multi vil få 1200mhz(6*200fsb). Dette var bare et eksempel fra min side. Jo høyere multi, mindre stress for hovedkort og ram, men større stress for cpu. Lavere multi, mer stress for hovedkort og ram, men mindre for cpu.

8619139[/snapback]

 

Det ekspemelet ditt er ikkje heilt god. Tar du ned MP må du ta opp FSBen slik at du får tilsvarende ytelse igjen. Jo meir FSB du tar jo tyngre og meir krevande blir det for hovedkortet, mens for CPUen blir det same. På nokre hk kan du sette ramen din lavere enn FSBen, men dette vil gje elendig ytelse.

8619280[/snapback]

Svarte på spørsmålet hans. Han spurte ikke om hvordan få lik ytelse med lavere multi. Det er det som er poenget. Det er ikke samme klokk han spurte om. Så derfor blir det lettere for cpu :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...