Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tråden om operasjon av trang forhud


Gjest Gjest :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er da ikke noe troll... jeg har operert bort forhuden selv for mange år siden, ettersom jeg også hadde problemer med for trang forhud... Som sagt så er det ingen medisinsk grunn til å beholde forhuden. Heller tvert imot: det er mange hygieniske fordeler forbundet med å fjerne den. Men det ser ikke ut til at du tar mine tips seriøst. Lykke til.

 

PS: krem får du tak i på apoteket. Det fungerte ikke særlig bra på meg, derfor opererte jeg bort forhuden.

Endret av hessel
Lenke til kommentar

Min tur :p

 

Er nå omtrent tre uker siden jeg tok full omskjæring.

18 år og hadde selv fimose, ikke noe særlig gøy.

For meg var selve operasjonen nesten det værste fordi de skulle sterilisere og selv om bedøvelsen hadde gått inn så følte jeg at de drev og skrubbet hodet og siden det var så følsomt gjorde det veldig vondt for meg.

Som sagt gått tre uker og det begynner å gå bedre nå, kan ikke runke siden stingene har ikke løst opp enda (jævlig kjipt men jaja xP) men har merket at den har blitt mye renere og faktisk lettere å gå på do.

Følsomheten derimot er der fortsatt og lurer på om hvor lenge det pleier å ta for følsomheten å gå bort? Jeg bruker fortsatt bandasje fordi det er ukomfortabelt å gå uten bandasje. Det gjør litt vondt å få ereksjon men det var MYE verre den første uken xP

 

Unnskyld for skrivefeil og sånt men skrev dette i 4 tiden på kvelden xD g'night! :p

Lenke til kommentar
Ser ingen grunn til å IKKE operere... Hvorfor ikke fjerne forhuden? Du trenger den ikke uansett.

For det første, omskjæring er stort sett problemfritt hele livet og en forholdsvis liten operasjon. Hvis det er noe man ønsker selv på grunn av utseende er muligheten for å gjøre det noe jeg støtter fullt ut.

 

However...

 

Det er masse nerver i forhuden som gir nytelse, du trenger den ikke nei, men flere nerver = mer moro sett at forhuden fungerer som den skal.

I tillegg mister du følsomhet i glans gradvis ettersom den keratiniseres og nervesystemet demper impulser derfra. Hvor mye varierer veldig, og det er stort sett ikke et problem, men igjen heller ikke ønskelig for de fleste.

 

Med økende alder minker sensitivitet naturlig, hos noen går dette så langt at man sliter med sexlivet. Ved å allerede ha nedsatt følsomhet har man da naturlig høyere sjanse for å plages med dette.

 

Den har også absolutt en faktisk funksjon. Ved å minke mengden glidemiddel som blir tapt ved samleie, og forenkle penetrasjon, rapporteres i mange studier forhud å kunne øke nytelse og minke antall smertefulle samleier hos kvinner. Er også flere andre mulige, og mer eller mindre godt begrunnede funksjoner, men dette er de to mest aksepterte.

 

 

Som med alt annet kirurgisk burde man her først og fremst gå for det minst alvorlige inngrepet som løser problemet. For trang forhud vil dette være:

Manuell strekking: Gjøres gjerne med en steroidekrem (betametason mest effektiv fra de studier jeg har sett som sammenligner).

Løser problemene hos mellom 65-90%, tall varierer mye, muligens fordi det krever individuell oppfølging.

 

Forhudsplastikk /m evt frenulumplastikk: Z/Y-snitt rundt det stramme området eller ett enkelt lukket dorsalt snitt. Nesten smertefritt etter operasjonen hos de fleste, gror fortere enn omskjæring og har særs lav grad av komplikasjoner.

Løser statistisk sett problemet hos over 90%.

 

Delvis omskjæring: Fjerne den stramme delen av forhuden/fimotisk ring, men beholde nok hud til å dekke glans i slapp tilstand slik at man unngår keratinisering. Løser statistisk 95-99% av tilfeller ut fra hvilke data du ser på.

 

Omskjæring: Fjerne alt, eneste årsaken til å gjøre dette, medisinsk sett, er ved alvorlig tilbakevendende LSA/balanitt. Eneste måte å forsikre seg om at dette ikke kommer igjen er å fjerne utsatt hud. Igjen er det ikke ved vanlig LSA som som oftest løses kun ved at forhuden lett retraheres + steroider, men alvorlige typer som ikke lar seg behandle slik.

Da ingen forhud beholdes kan den ikke bli stram heller så 100%.

 

 

Så, poenget mitt var at du burde unngå å fremme ideen om at forhud er unyttig uavhengig av om du selv foretrekker å være omskjært eller ei. For de fleste er det å være omskjært helt problemfritt og sikkert flott hvis du liker utseendet osv bedre, det endrer likevel ikke fakta.

Forhuden er der av en grunn, hvis man kan bør man beholde den og som alltid bør man følge regelen om minst mulig inngripen (igjen: hvis man ikke har personlige ønsker om utseende etc).

 

Noen som har erfaring med slik krem for å strekke forhuden? klarer å få forhuden bak penishodet nå, men det er fortsatt litt stramt.

Som nevnt over er betametason den som viser best effekt, denne er reseptbelagt, men har ikke akkurat misbrukspotensiale så om du spør fastlegen får du det nok uten noe om og men.

Det er krem med 0,5-1% betametason som benyttes til dette, tror den heter Betnovat.

Andre steroider fungerer, men har ikke like god effekt. Noen er reseptfrie på apotek, sjekk hylla med ting mot hemorroider o.l.

 

Anbefaler likevel at du stikker til lege og får resept/ikke selvbehandler. Steroider tynner huden og øker sjansen for sprekker osv som forverrer tilstanden hvis du bruker de for lenge. Du får også kremen som fungerer best, du får den billigere, og du får oppfølging om du vil.

Sikkert også veldig lurt å be om henvisning for operasjon med det samme hvis du ikke er prioritetspasient (ung eller med så alvorlig fimose at legen vurderer det slik).

Da har du plass i helsekøen mens du forsøker krem og om 3-4 måneder, hvis du ikke har framgang, er du lengre framme i køen og slipper enda flere legebesøk.

 

 

 

Forøvrig hadde det vært interessant om de som har operert seg skrev hvor de gjorde det/hvem som gjorde det i tillegg til erfaringer med prosedyren og resultatet. Er veldig kjekt for de som tenker på å utføre noe lignende.

 

Postet av anonym: eac5fdb8184cb985e5ac37c7097e7de9

Lenke til kommentar

Av momentene som nevnes over vil jeg kommentere følgende:

 

* Jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i påstanden om at forhud gir bedre nytelse og "mer moro" - heller tvert om: Min erfaring er at sexlivet har blitt bedre og mer innholdsrikt etter at forhuden ble fjernet. Hvis man må velge mellom litt trang forhud (som i enkelte tilfeller kan gi smerter) og å fjerne forhud, så er vel valget ganske åpenbart.

 

* Jeg har aldri opplevd at manglende forhud gir smertefullt samleie for min kone eller nedsatt følsomhet for min del. Vi har aldri problemer med at hun ikke blir våt nok. Så lenge kvinnen er våt nok under samleie, så er ikke en forhudsfri penis noe problem. Og de fleste vet vel hvordan man får en kvinne til å bli våt/kåt? Det finnes også glidemidler man kan bruke om nødvendig.

 

Det ser for øvrig ikke ut som at du sier noe om fordelene ved å fjerne forhuden:

 

* Jenter rapporterer om bedre tilfredsstillelse mot g-punktet av en omskjært penis (avhengig av stilling som brukes). Dette kan skyldes at de lettere kjenner kanten rundt penishodet mot g-punkt.

 

* En omskjært penis er lettere å holde ren/luktfri. Man slipper å dra forhud tilbake for å rengjøre skikkelig.

 

* Mange jenter rapporterer at det føles bedre og rensligere å suge en omskjært penis.

 

* Omskjærte gutter får som regel bedre utholdenhet under sex-akten, fordi penishodet ikke er for følsomt. Dette er positivt, ihvertfall etter min erfaring.

 

* Mange jenter anser en omskjært penis som mer attraktiv og utseendemessig penere.

 

Du finner flere fordeler ved litt googling.

 

Forøvrig hadde det vært interessant om de som har operert seg skrev hvor de gjorde det/hvem som gjorde det i tillegg til erfaringer med prosedyren og resultatet. Er veldig kjekt for de som tenker på å utføre noe lignende.

 

Ja, dette har jeg (og andre) gjort tidligere i denne tråden.

Endret av hessel
Lenke til kommentar

La meg igjen si at jeg ikke snakker om deg, eller noen andre her, kun statistikk.

Som jeg sa i første post er det svært mange som elsker å være omskjærte og more power to them, er du en av dem er problemet løst og valget gjort allerede. Det er ikke noe jeg skal overbevise deg om var feil valg, for det var det ikke.

Fakta bør likevel legges på bordet, ikke personlige erfaringer underbygd av svak eller intetsigende forskning. Etter det får hver og en ta sin egen avgjørelse på riktig grunnlag.

 

* Jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i påstanden om at forhud gir bedre nytelse og "mer moro" - heller tvert om: Min erfaring er at sexlivet har blitt bedre og mer innholdsrikt etter at forhuden ble fjernet. Hvis man må velge mellom litt trang forhud (som i enkelte tilfeller kan gi smerter) og å fjerne forhud, så er vel valget ganske åpenbart.

Sa jeg nytelse beklager jeg, mente kun sensitivitet.

Nytelse er personlig, og noen vil åpenbart få mer nytelse av å være omskjært om dette er noe du ønsker. At du mister sensitivitet og nerver med seksuell funksjon er dog et fakta og viktig å vite på forhånd, opplevd nytelse trenger selvsagt ikke å synke overhodet.

 

Gitt valget "omskjæring eller trang forhud" er valget helt klart omskjæring! Fungerer ikke forhuden vil du selvsagt ikke få like mye nytelse som å eventuelt være omskjært.

Saken er jo at du lager en falsk dikotomi, du kan få en fungerende forhud uten å fjerne den i ~100% av tilfellene. Det er ikke kun to valg.

 

I tillegg må du huske at de som blir omskjærte på grunn av fimose aldri har opplevd en fullt ut fungerende forhud, de mangler med andre ord sammenligningsgrunnlag. Dette er en av de store feilene som gjøres i mye forskning på området av pro-circ grupperingene.

 

* Jeg har aldri opplevd at manglende forhud gir smertefullt samleie for min kone eller nedsatt følsomhet for min del. Vi har aldri problemer med at hun ikke blir våt nok. Så lenge kvinnen er våt nok under samleie, så er ikke en forhudsfri penis noe problem. Og de fleste vet vel hvordan man får en kvinne til å bli våt/kåt? Det finnes også glidemidler man kan bruke om nødvendig.

Igjen, jeg snakker ikke om deg, de andre i tråden, eller noen andre spesifikke personer der ute med en omskjært penis, jeg snakker statistikk.

 

Du burde ikke benytte anekdotisk bevis for å ta en avgjørelse som dette.

Hevdet aldri at det var noe alle opplevde, ei heller de fleste, men det er en høyere andel som rapporterer det der mannen er omskjært. Med andre ord, en risiko og en potensielt negativ ting ved omskjæring man bør vite om på forhånd. Manglende naturlig fuktighet hos kvinner er også en av de mest hyppig rapporterte problemene kvinner har med sex, deres impotens om du vil. Det er også noe som blir en mye større plage for de fleste etter overgangsalderen.

Glidemiddel er selvsagt omtrent alltid en fiks, men igjen, noe man bør være klar over og veie selv.

 

Det ser for øvrig ikke ut som at du sier noe om fordelene ved å fjerne forhuden:

Ganske enkelt fordi de er fullstendig irrelevante da man i den vestlige verden (stort sett), benytter minst mulig inngripen for å løse problemet. Kirurgi benyttes unntaksvis forebyggende, og da forestår det langtsterkere forskning enn det finnes for fordelene med omskjæring.

Foretar du en omskjæring er det av personlige grunner, og som jeg forsøkte å klargjøre i forrige post, er det helt fullstendig greit og flott og fint for deg, men det er langt på vei unødvendig medisinsk sett. Det gir heller ingen overveiende fordeler som ikke kommer med minst like godt begrunnede bakdeler.

 

* Jenter rapporterer om bedre tilfredsstillelse mot g-punktet av en omskjært penis (avhengig av stilling som brukes). Dette kan skyldes at de lettere kjenner kanten rundt penishodet mot g-punkt.

Som står direkte i kontrast med studier som viser at forhuden øker nytelse hos kvinner/at kvinner synes intakte ser best ut/at kvinner liker bedre å suge intakte/at forhuden er magisk og gir deg superkrefter osv. Og igjen, om det var tilfelle hadde det ikke vært en grunn til å amputere noe. Det er en større operasjon, innebærer større risiko, flere komplikasjoner og først og fremst, det er unødvendig.

 

* En omskjært penis er lettere å holde ren/luktfri. Man slipper å dra forhud tilbake for å rengjøre skikkelig.

Har mest lyst til å bare ikke svare på denne fordi det er det mest utbrukte og banale argumentet noensinne uttalt. Vasker du deg ikke er det uhygienisk uansett om du har forhud eller ei, og vasker du deg er du akkurat like ren uansett. Å trekke forhuden tilbake er ikke et ork eller mer strev enn å vaske en omskjært penis.

 

En omskjært penis vil lukte mindre, men mange liker kjønnslukten av en ren penis/vagina. Igjen et fullstendig personlig for/mot argument og ikke-tema hva angår avgjørelse av type operasjon.

 

* Mange jenter rapporterer at det føles bedre og rensligere å suge en omskjært penis.

Aldri sett et studie som konkluderer med dette kun anekdoter eller dårlige spørreundersøkelser (i usa), og akkurat som med det første argumentet har det ingenting å si for om du burde amputere eller ei enten det var tilfelle eller ikke.

 

* Omskjærte gutter får som regel bedre utholdenhet under sex-akten, fordi penishodet ikke er for følsomt. Dette er positivt, ihvertfall etter min erfaring.

Her er du inne på noe, og noe som ofte feilrapporteres, men først må jeg få si at du iallefall ikke i samme setning kommer med dette argumentet og påstår at man ikke mister sensitivitet ved omskjæring, kudos.

 

Omskjærte menn har akkurat like mange problemer med for tidlig utløsning som intakte, men det virker som om samleier gjennomsnittlig varer lengre.

 

Det kan være positivt eller negativt alt etter som, og noe hver og en bør veie selv. Etter min mening er det noe av det viktigste å tenke på hvis man skal operere seg da det er ganske godt underbygd (at omskjærte gjennomsnittlig varer litt lengre). Samtidig er det viktig å vite at det på ingen måte plutselig kurerer prematur ejakulasjon.

 

Uten å ville dra inn flere anekdoter her må jeg si at for min egen del har jeg alltid vart for lenge. Med andre ord ville sensitivitetstap/lengre samleier for meg vært fullstendig krise. Problemer med å få utløsning ved samleie er nokså normalt hos menn og svært underrapportert fordi det er "mandig" å kunne holde på i to timer. Sliter man med dette blir det skikkelig ræva i lengden selv om det på kort sikt kan virke supert.

 

Igjen sannsynligvis en av de viktigste fordelene/ulempene ved omskjæring som er godt underbygd. Bør veies før en operasjon av hver enkelt og er på ingen måte som du framstiller det en fordel for alle.

 

* Mange jenter anser en omskjært penis som mer attraktiv og utseendemessig penere.

Igjen, ingen studier jeg har sett som konkluderer med det og det ville vært akkurat like irrelevant som de andre punktene over med tanke på valg av behandling.

 

Du finner flere fordeler ved litt googling.

Nei, du finner stort sett enten pro- eller anti-circ sider fra folk med svært få relevante studier, svært sterke meninger og en horde anekdoter om hvor fantastisk det ene eller andre er.

Tro meg når jeg sier at du heller bør snakke med legen/kirurgen og lese publisert forskning.

 

Ja, dette har jeg (og andre) gjort tidligere i denne tråden.

Jepps og det er flott! Ser bare at det er flere som ikke har gjort det og oppfordrer derfor alle andre til å gjøre det samme så folk får et best mulig sammenligningsgrunnlag.

 

Postet av anonym: eac5fdb8184cb985e5ac37c7097e7de9

Lenke til kommentar

Hehe, så noen synes det er "mandig" å holde på i to timer? Min kone og jeg begrenser oss som regel til godt under en halvtime på selve samleiet, og opplever det som lenge nok. Min personlige erfaring med fjerning av forhud er altså ikke at det tar for lang tid å få utløsning.

 

Takk for grundig svar, som jeg også lærte noe av. :thumbup:

Lenke til kommentar

Vil bare kommentere på det med å holde penisen ren.

 

Jeg ble som sagt operert for noen uker siden fordi jeg hadde en veldig stram forhud så det var vanlig at det luktet vondt og når jeg dusjet fikk jeg bare dradd forhuden litt bak.

 

Jeg syntes selv ihvertfall at det er lettere å holde det rent fordi nå er det ikke noe forhud der xP

 

Som sagt, for noen er det nok lettere å holde det rent. Jeg er en av dem.

Lenke til kommentar

Det det var argumentert med var hvorvidt det var lettere å holde det rent ved omskjært forhud i forhold til normal eller på annen måte fikset forhud, og ikke i forhold til hvordan det er hvis det er trangt. Om en ikke får dratt forhuden tilbake skikkelig vil det jo selvfølgelig bli værre å holde det reint.

Lenke til kommentar

Har bare et spørsmål angående onanering:

 

Stingene mine har enda ikke løsnet, burde jeg vente med å onanere til de går ut???

Gått omtrent 3 uker :p

Så vidt jeg vet er stingene greie å fjerne etter mellom 10-15 dager da huden har festet seg, er selvsagt noe forskjellig fra person til person.

Vil tro du kan stikke til fastlegen og bare få han til å ta de ut hvis du ikke får det til selv. Har du sånne som skal oppløses av seg selv eller må de dras ut, og har du prøvd å ta et langt bad for å se om du får de ut da?

 

Er også viktig å fjerne de tidligere heller enn senere fordi såret heler finere/fortere og du slipper sånne prikker langs arret etter stingene.

 

Så lenge du ikke legger mye strekk på området så burde det ikke skade etter såpass lang tid da huden burde ha grodd godt fast nå. Har hørt om nok av folk som napper etter 4-5 dager uten at det går skeis, men er jo ingen garanti :p

Lenke til kommentar

Yo! Lurer på om noen vet noe om hvor lang tid det tar før man får operasjon nå om dagen? Evt. noen som vet hva operasjonspris på privatklinikk er nå om dagen? Så noe om 7000 for vanlig operasjon en del sider tilbake, men det var en klinikk og hakke sett noe annet(via googlesøking) om no annet, så ja, tenkte det var greit å spørre. Har veldig trang forhud, bare vært helt tilbake en gang da jeg og eks'en hadde sex uten kondom og da stramma det no forferdelig så vi bare måtte avbryte.

Lenke til kommentar

Yo! Lurer på om noen vet noe om hvor lang tid det tar før man får operasjon nå om dagen? Evt. noen som vet hva operasjonspris på privatklinikk er nå om dagen? Så noe om 7000 for vanlig operasjon en del sider tilbake, men det var en klinikk og hakke sett noe annet(via googlesøking) om no annet, så ja, tenkte det var greit å spørre. Har veldig trang forhud, bare vært helt tilbake en gang da jeg og eks'en hadde sex uten kondom og da stramma det no forferdelig så vi bare måtte avbryte.

Nøyaktige ventetider for de forskjellige sykehusene finner du på http://www.frittsykehusvalg.no/start/

Husk at du har fritt sykehusvalg så er du villig til å reise kan du sikkert bruke et sykehus med kortere ventetid.

I tett befolkede strøk er det rundt ett år, ofte litt lengre hvis du ikke er prioritetspasient, kortere hvis du er.

 

Hva de regner deg som beror ikke nødvendigvis på hvor stram forhuden er, men heller om du har andre plager eller komplikasjoner (BXO, fare for parafimose e.l) og alder. Er du ung går det mye kjappere.

 

Uansett må du nok belage deg på noen måneders vent. Ville anbefalt at du får en steroidekrem og strekker og ser om du kommer noen vei hvis du plasseres i køen. Klarer du å ordne det sånn er det det enkleste og sikreste.

 

Pris privat varier litt etter type operasjon og sted.

Behandling for fimose koster 7500,- på colosseum i Stavanger, ikke spesifisert type operasjon.

Preputioplastikk+frenulumsspalting(hvis du har kort streng) koster 7365,- omskjæring 6490,- på Volvat Oslo

Volvat Bergen oppgir 2884-5150 for "Phimose (i lokalbedøvelse)", uten noe videre. Denne kan være utdatert, er usikker.

Aleris har jeg ikke funnet priser hos.

 

Om noen vet mer om priser så chime in.

 

Har selv stått på venteliste i rundt 8 måneder nå, men har forståelse for det siden jeg på ingen måte er en av de verst affiserte. For meg er det mer bare noe som er til plage nå og da enn noe jeg konstant sliter med.

Har forsøkt å strekke selv over nesten 5 år på og av. Både med og uten krem og med og uten diverse dingser som holder oppe strekken hele dagen. Kom ingen vei overhodet så er nok operasjon på meg. Tvi tvi ;)

Lenke til kommentar

Jeg ble også operert for phimosis for 3 uker siden. Stingene gikk ut for en uke siden (etter 2 uker), men jeg får fortsatt ikke trukket forhuden tilbake over penishodet. Før operasjonen gikk den bakover i slapp tilstand, men nå går ikke det heller. Alt virker mye verre nå enn før.

Er dette normalt?

Vil det bedres over tid?

 

Postet av anonym: 322306757cdce8dc118930c15b82ef78

Lenke til kommentar

Yo! Lurer på om noen vet noe om hvor lang tid det tar før man får operasjon nå om dagen? Evt. noen som vet hva operasjonspris på privatklinikk er nå om dagen? Så noe om 7000 for vanlig operasjon en del sider tilbake, men det var en klinikk og hakke sett noe annet(via googlesøking) om no annet, så ja, tenkte det var greit å spørre. Har veldig trang forhud, bare vært helt tilbake en gang da jeg og eks'en hadde sex uten kondom og da stramma det no forferdelig så vi bare måtte avbryte.

Nøyaktige ventetider for de forskjellige sykehusene finner du på http://www.frittsykehusvalg.no/start/

Husk at du har fritt sykehusvalg så er du villig til å reise kan du sikkert bruke et sykehus med kortere ventetid.

I tett befolkede strøk er det rundt ett år, ofte litt lengre hvis du ikke er prioritetspasient, kortere hvis du er.

 

Hva de regner deg som beror ikke nødvendigvis på hvor stram forhuden er, men heller om du har andre plager eller komplikasjoner (BXO, fare for parafimose e.l) og alder. Er du ung går det mye kjappere.

 

Uansett må du nok belage deg på noen måneders vent. Ville anbefalt at du får en steroidekrem og strekker og ser om du kommer noen vei hvis du plasseres i køen. Klarer du å ordne det sånn er det det enkleste og sikreste.

 

Pris privat varier litt etter type operasjon og sted.

Behandling for fimose koster 7500,- på colosseum i Stavanger, ikke spesifisert type operasjon.

Preputioplastikk+frenulumsspalting(hvis du har kort streng) koster 7365,- omskjæring 6490,- på Volvat Oslo

Volvat Bergen oppgir 2884-5150 for "Phimose (i lokalbedøvelse)", uten noe videre. Denne kan være utdatert, er usikker.

Aleris har jeg ikke funnet priser hos.

 

Om noen vet mer om priser så chime in.

 

Har selv stått på venteliste i rundt 8 måneder nå, men har forståelse for det siden jeg på ingen måte er en av de verst affiserte. For meg er det mer bare noe som er til plage nå og da enn noe jeg konstant sliter med.

Har forsøkt å strekke selv over nesten 5 år på og av. Både med og uten krem og med og uten diverse dingser som holder oppe strekken hele dagen. Kom ingen vei overhodet så er nok operasjon på meg. Tvi tvi ;)

Oi, det der var imponerende informativt! Takker for svar, hjalp veldig!:)

 

Postet av anonym: 038fc5839a4edcc1a83d93dbf1c52bb0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...