Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Formatere, et lite problem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ikke den "Trykk på en knapp for å boote" ellerno opp når jeg restarter.. skal formatere

hva er det jeg må gjøre da?

jeg skla formatere siden jeg har klart å installere windows 2 ganger.. så jeg får opp at jeg kan velge mellom xp og xp

men skal bare ha en ..

eller kan jeg ikke bare slette den ene windowsen ?enn å formateere? men hvis det går.. hvordan gjør jeg det da :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du installert windows på to forskjellige partisjoner? Eller har du installert windows oppe på windows så du får en meny til å velge windows?

For å kunne formatere må så kan du sette inn windows cden og bruke formateringsmulighetene i den som kommer opp. Men da må cdrom være det første som skal boote (stilles i bios)

Skrevet (endret)

Det holder å redigere boot.ini som ligger på roten på C: (evt. en annen disk hvis du ikke har windows på C:). Filen er skrivebeskyttet så du må skru av skrivebeskyttelsen før du redigerer den. Hvis du virkelig har to Windows-installasjoner kan du etter å ha redigert boot.ini fjerne (slette) den tilsvarende Windows-installasjonen.

En typisk boot.ini-fil ser omtrent slik ut:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /usepmtimer /NoExecute=OptOut

Endret av Pengu
Skrevet
Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdreven bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn, forkortelser osv. skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden.
Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet.

Tråden har et dårlig emnefelt og er derfor blitt stengt. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene og netiketten angående dette.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...