Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brudd på kjøpekontrakt av bruktbil


Waco

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Skal prøve å forklare så godt jeg kan og håper jeg får noen bra svar i fra dere =)

 

Alt begynte med at jeg ville kjøpe meg en ny bruktbil, jeg kom i kontakt med en som skulle selge bilen sin et godt stykke fra hvor jeg bor! Vi var i kontakt med hverandre ca. hver dag ang diskutere om bilen osv men det er uvesentlig her...

 

Selger ville at vi skulle skrive kontrakt for ca 14 dager siden så han kunne føle seg sikker på at jeg skulle kjøpe bilen, ok sa jeg! Han skreiv kjøpekontrakt og faksa ned til meg, jeg skreiv under og faksa tilbake til selger! I kontrakten står det blant annet : overleveringsdato osv osv!

 

Overleveringsdatoen til meg er 4mai 07, så jeg måtte ha meg lån og solgte bilen min for 1 uke sida. Tenkte å vere bil-løs i 14 dager var ingen problemer.

 

I går ringte selger til meg og sa : e får me ikkje lån på ny bil så e selg ikkje bilen allikavel! Han nekter å selge!

 

Hva gjør jeg ? Jeg har kjøp\salg kontrakten og står uten bil, og penger står klar til overføring! Føler at han har lurt meg trill rundt her, han har gjort meg billøs, han har fått meg til å tatt opp lån, jeg har brukt mye tid å penger på dette her!

 

Er bilen juridisk sett min når kontrakten er skrevet og underskrevet av begge parter ?

 

Skal jeg kontakte advokat ? Hva har jeg å stille opp med ?

Endret av Login
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Det virker som om du har en god sak, med forbehold siden vi ikke har sett kontrakten. Mellom to privatpersoner gjelder kjøpslovens fravikelige regler(kjl.).

 

§22 (1) Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for seint, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 23 til 29 kreve oppfyllelse, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

Du bør igjen kontakte selger og forklare han situasjonen: han har inngått en bindende avtale, og blir ikke bilen overlevert som avtalt vil du gå til rettslige skritt, som bl.a. vil innebære at han må erstatte alle dine utgifter til lån etc.

 

Forresten er det å forhøre deg raskt med en juridisk rådgiver m/gratis førstekonsultasjon neppe dumt.

Lenke til kommentar

Vil tro at du har en god sak her. Han ville skrive kontrakt slik at han kunne være sikker på at han fikk solgt bilen til deg. Uheldigvis for han, gjelder kontrakten begge veier dersom ikke annet er avtalt.

 

Dersom du ikke ønsker å tvinge fram et salg, så vil en kompensasjon for avtalebrudd være på sin plass.

 

Men som andre har sagt, rådfør deg med en advokat.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...