Gå til innhold

Misfornøyd med HP Norge, en liten føljetong


hoodoo

Anbefalte innlegg

Her kommer en føljetong som inneholder en del sterke punkter.

 

Jeg har lenge vært i markedet for en ny bærbar pc. Valget falt på HP nx6325 (siden den har matt skjerm). Den kjøpte jeg i februar. Før jeg kjøpte den sjekket jeg hvor mye det kostet å oppgradere minnet på denne fra 1 til 2 GB. På www.hp.no lå det ingen priser, men på www.hp.dk lå det priser på 1GB original HPbrikke til ca 1000,-. Jeg fant videre at f.eks www.amentio.no hadde Kingston-minne til ca 800,- for 1 GB.

 

Jeg kjøpte pc, og ringte HP Norge for å få kjøpt mer minne. De henviste meg til EET. Jeg ringte EET, som igjen anbefalte meg å kjøpe Kingston-minne fra MPX. (EET nevnte ikke et eneste ord om at de kunne skaffe originale HPbrikker, grunnen til dette kommer senere i føljetongen).

 

Jeg bestilte to Kingston minnebrikker til laptopen, og nå som disse er installert så kræsjer laptopen et par ganger per dag (bluescreen), i helt ulike situasjoner. Den kræsjer også alltid når jeg prøver å brenne en DVD.

 

Jeg har nå finlest på www.hp.com sitt brukerforum, og der viser det seg at HP nx6325 er utstyrt med en elendig RAMkontroller. Den er så svak, at det eneste minnet de mange irriterte brukerne har fått til å virke er originalt HPminne.

 

OK, tenkte jeg idag, jeg får bla opp litt ekstra penger, og godta å kjøpe originalt HPminne. Jeg ringte HP Norge idag, og ba om priser på minne til laptop. Jeg ble da satt over til annet firma enn EET, husker ikke helt hva det heter. HP Norge setter bare over samtalen, uten å opplyse om at du viderekobles til et selskap som ikke er HP. Dette synes jeg er svakt av HP. HP Norge selger nemlig ikke deler selv.

 

Så kommer det største sjokket: det selskapet jeg snakket med idag skulle ha 3500,- (!) for hver HP-brikke på 1 GB. Å oppgradere fra 1 til 2 GB på denne PCen koster meg altså 7000,- (eller minimum 3500,- hvis jeg tror på at det å kjøpe kun en ny brikke og sette sammen med den som originalt stod i maskinen (en Hyundai-brikke..) vil fungere.

 

Jeg kommer som siste utvei til å prøve Crucialbrikker i samråd med min velvillige PCforhandler Datakjeden her i Trondheim. Hvis de ikke fungerer så vil jeg kreve kjøpet hevet, og er klar for en lang kamp med HP.

 

(Jeg mener HP nå bør bli klar over at nx6325 ikke takler annet minne enn HPs eget minne, og gi kundene råd deretter). De bør også se om de ikke kan gjøre noe slik at originalt HPminne kan komme ned i priser som ligner mer på det man får som HPkunde i Danmark for eksempel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ikke akkurat bra service.., du får sende en mail til dem og be dem sende info om hvilken ram du kan bruke. Og nevne at du hever kjøpet hvis du ikke får hjelp..

 

Ringte til Hp en dag angående rz1710 eller hva den heter, den selges med gps enhet og kart for norden tror jeg. Hun jeg møtte på var veldig koselig og hjelpsom, men jeg ble litt usikker på kunnskapsnivået hennes.

 

Spurte om det var normalt at jeg måtte gå igjennom ny kalibrerings rutine og at jeg måtte igjennom registreringsrutine for x-road (kart), hver gang pda'n gikk tom for strøm. Dette var det ingenting å gjøre med fordi dette ble lagret på ram.....

 

Er dette noe jeg burde godta?

Endret av sitdown
Lenke til kommentar
Og problemet løser seg ikke ved å laste ned nyeste drivere?

8479653[/snapback]

 

Jeg har fra HP support blitt anbefalt å laste ned en nyere BIOS enn den jeg har. Idag har jeg 6, og de ba meg finne Bios 8. Den skulle være tilgjengelig på www.microsoft.com, (ikke på HPs egne nettsider merkelig nok). Men jeg har ikke greid å finne noen slik Bios 8 på microsoft.com, selv om jeg er ganske god til nettsøk. Så jeg er i ferd med å gi opp)

Lenke til kommentar
Her er hva komplett foreslår som oppgraddering av minne.. Scroll helt ned..

 

Corsair

8478372[/snapback]

 

Denne siden på Gammu sier at Corsair ikke fungerer.Men det er mulig jeg skal prøve Corsair likevel. Hvis Datakjeden i Trondheim fortsetter å være snille så lar de meg teste både Corsair, og Crucial. Datakjeden virker å ha et noe mer fornuftig syn på kundebehandling enn HP Norge sånn hittil.

Endret av hoodoo
Lenke til kommentar

Min oppfatning så langt med enkelte original-laptop'er og servere er at de er kresen på ram, og hvis ikke init av brikkene er det som forventes, blir det trøbbel, i.o.m at BIOS ikke bryr seg nevneverdig om standard init som er vanlig iht til SPD på brikken. Tror dette gjøres helt med overlegg fra produsentene for å selge mer originalminne til ågerpriser.

 

Fordelen med Kingston og andre slike leverandører er at disse skal fungere like bra som originalminne så lenge de matcher modellen, så enten er maskinen veldig sær, eller så har du et problem med brikkene eller spenning/io mot disse. Har generelt lite problemer med Kingston som erstatningsram.

Lenke til kommentar
... Idag har jeg 6, og de ba meg finne Bios 8. Den skulle være tilgjengelig på www.microsoft.com, (ikke på HPs egne nettsider merkelig nok).

8480991[/snapback]

 

 

HER må det vel være en kommunikasjonfeil ?

Microsoft har NEPPE noe med det å gjøre, da BIOS er hardware produsentens område.

Og etter hva jeg kan se HER

er det F.06 som er siste utgave av BIOS.

Lenke til kommentar
Otrolig histori, men viktigt att du som HP eier opplyser oss andra konsumenter om ting som dessa. HP virker hyggliga på supporten i vart fall. Men HP laptops virker bra rare i kvaliteten o bruk. Litt skuffa själv.

8481589[/snapback]

 

De som jobber på support er veldig hyggelige. Det synes jeg også.

 

Problemet oppstår når:

 

Punkt 1.-organisasjonen ikke vil lære av de feilmeldinger eiere av nx6325 melder

 

Punkt 2.-HP minne i Norge er sinnsykt dyrt, brikken koster 1100 DK i Danmark, og 3500 NOK i Norge. HP unnskylder seg med at de ikke er selgere selv, det er kun norske underleverandører som betjener delemarkedet.

 

Hvordan det kan bli en slik utrolig prisforskjell på Norge og Danmark greier ikke jeg å fatte. (En av de norske underleverandørene jeg snakket med i dag sa at det var HP som priset seg ut av markedet. Hvem som har mest rett her vet ikke jeg. Men jeg føler at HP bør gå inn i saken.)

Endret av hoodoo
Lenke til kommentar

Kanske på tide o starte en HP Laptop tråd med tips, opplevelser och vad man kan førvänta sig. Alla HP laptops är sikkert ikke dåliga men kanske HP lärer noe av tråden og? Virker vara mye HP feil om dagen. Stämmer det att de är de største på markedet med tanke på salg av pc? Kanske det tar tid innan allt faller på plats i en stor organisation?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...