Gå til innhold

Trenger hjelp til innkjøp...


Anbefalte innlegg

Hei.

Som tittelen sier trenger jeg tips til innkjøp av et nytt lydkort.

Jeg har lett litt rundt, men er ikke sikker på hva jeg skal velge.

 

De krav jeg stiller er:

 

Må kunne koples opp mot den eksterne forsterkeren min og spille av lyd i Dolby Digital via SPDIF - Coaxial (forsterkeren min: Yamaha RX-V496RDS)

Pris: ikke mer enn 1000,-

Jeg er vel sånn midt på treet opptatt av kvalitet, så jeg er ute etter best mulig kvalitet for prisen.

 

Hvis noen sitter på litt mer kunnskap om bra lydkort enn jeg, hadde jeg satt pris på om dere kunne dele visdommen med meg =)

 

Runar

aka. Zarniwoop

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter en samtale med en kompis bestemte jeg meg for å gå for dette kortet:

Mitt nye kort

 

Det fyller opp alle kravene jeg har, er litt billigere og har fått meget gode omtaler.

Om noen av dere har dårlige erfaringer vil jeg gjerne høre om dem slik at jeg kan revurdere kjøpet (kortet er ikke på lager enda, så kan avbestille innen noen dager)

Endret av Zarniwoop
Lenke til kommentar

Når du bruker S/PDIF for AC3-passthrough er det likegyldig hvilket lydkort du bruker siden lydkortet ikke vil gjøre noe med lyden utover å bare videresende lyden (da som en digital datastrøm) ut av den digitale utgangen.

 

Når lydkortprodusentene sier at det er digital surround på lydkortene sine mener de AC3-pass through - ikke sanntidsenkoding slik som mange kanskje vil misforstå det som. Forskjellen er at med AC3-pass through må lyden være forhåndsenkodet i f.eks Dolby Digital eller DTS (eller et annet format forsterkeren din kan dekode). Eksempler på forhåndenkodet DD/DTS-lyd er DVD-filmer hvor filmselskapet har allerede enkodet lyden som er på DVDen. AC3-pass through vil da bare videreformidle den digitale datastrømmen som utgjør lyden rett til forsterkeren som står for dekodingen av lyden.

 

Sanntidsenkoding derimot går ut på at flerkanals surroundlyd som ikke er enkodet i noe format slik som f.eks Dolby Digital eller DTS blir enkodet 'on the fly' til et av de nevnte formatene, og sendt via S/PDIF. For å få lyd som ikke er forhåndsenkodet over S/PDIF kreves det en Dolby Digital eller DTS enkoder. Eksempler på ikke-enkodet lyd er PC-spill med surroundlyd.

Dermed får du ikke digital surround med lydkort som bare støtter AC3-pass through. Alternativene da blir å bruke en stor bunte med analoge kabler for å omgå enkodingsproblematikken, eller å bruke ProLogic II surround-emuleringen.

Et siste alternativ er å bruke programvare på PCen din slik at det er CPUen din som enkoder lyden i sanntid. Men når man spiller krevende spill vil de fleste ha minst mulig ekstrabelastning på CPUen, og da kan analog eller ProLogic II friste mer.

 

Men det kortet du har valgt det støtter ikke bare AC3-pass through, men har en integrert prosessor som støtter sanntidsenkoding av Dolby Digital Live. Så nå kan du nyte både forhåndenkodet og sanntidsenkodet Dolby Digital-lyd :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...