Gå til innhold

Valg av AM2 hk og cpu


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer et nytt AM2 system som skal være rimelig og overklokkingsvennlig.

 

 

Minne: Crucial DDR2 PC5300 2048 MB

HK: ECS nForce410+GeForce 6100 AM2?

CPU: AM2 X2 (modell,kjerne)?

 

Er det noen som har gode råd å komme med i forbindelse med valg av HK-chipset og CPU-kjerne?

 

 

 

-blackburn-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Intel sine cpuer for tiden er ganske gode når det gjelder overklokking og de knuser rett og slett cpuene til amd på det området..

8468398[/snapback]

 

Enig at Intel har ytelses overtaket om dagen. Problemet med intel er at de bytter socket plattform ofte. AMD holdt jo liv i socket A vel og lenge, om AM2 er den nye socket A er umulig å vite. Å knuse hverandre i ytelse er jo nesten blitt mere applikasjons avhenging en plattformavhengig. Man må se nøye på hva man skal med prosessoren, dessuten er det skjermkortet som leverer ikke CPU i disse dager.

 

Akurat nå ville jeg ha kjøpt en AM2 enkeltkjerne prosessor med høyest mulig frekvens, så om et år kjøpt en ny med dobbeltkjerne og høyere ytelse. Jeg er ingen spåmann, kan ta feil.... :tease:

Lenke til kommentar
Ja det blir nok AMD.

 

Dette henger sammen med min for tiden trange økonomi :-)

 

 

Ønsker altså tips om HK og CPU hvor man får mye "bang for bucks".

8468437[/snapback]

 

 

Hei.

 

Hvor mye penger skal du bruke sånn omtrent da?

Regner med du skal ha hovedkort, CPU og RAM. Trenger du integrert skjermkort?

Ser ut som det er på det du har foreslått....

 

Jeg heller også mest til at Intel i dag gir mest ytelse for pengene, i en gitt prisklasse. Selv om jeg er AMD fan må jeg si at Core 2 duo er en veldig bra sak....

 

Kom med et budsjett, så er det enklere å gi konkrete forslag til deler.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Burde han ikke gått for 800 Mhz ram når det er det som støttes av cpu'en? Og det hovedkortet der, har jo et eldgammelt chipset. Og hvorfor så mye men treg ram?

 

Og om AM2 blir det nye socket A, så er svaret på det JA!

http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM3

 

Den cpu'en der var jo rimelig da. Ellers vil jeg påpeke at i mange programmer, så klarer ikke programmene å benytte seg av begge kjernene. Og i de tilfellene, så vil en enkeltkjerneprosessor være raskere, da feks en athlon 64 4000+ i enkel og dobbel utgave, så har den enkle kjernen 2.6Ghz, mens den ene i den doble kun har 2.1Ghz. Og i de tilfellene den faktisk benytter begge kjernene, er ikke økningen 100%, snarere rundt 30%.

 

Men nå er 4000+ den raskeste enkeltkjerne athlonen man kan få, dersom man ikke klarer å finne en FX utgave da. På den annen side er den siste revisjonen av 4000+ en veldig god overklokker, og selv overklokket jeg min til godt over 2.8ghz i dagevis uten problemer. Og det på et hovedkort som er kjent som et lite overklokkingsvennlig kort. Og det var kun med en default 10% overklokking, ingen justering av spenning, fsb, eller minne overhodet. Så der er det mer å hente. leste en test av den siste 4000 hvor de hadde klokket til vel over 3.2 Ghz, og da er det ikke mange dobbelkjerner som holder følge lengre. Ihvertfall ikke til prisen.

 

Forøvrig mener jeg at prisbildet på komponentene er litt feil. Det du ønsker, er å kunne oppgradere til en bedre cpu, og kanskje mer minne en gang i fremtiden. Er det da så lurt å kjøpe en middels cpu nå, og et ræva hovedkort + skjermkort? For ikke å snakke om et tregere enn spesifisert minne? Hvorfor ikke et godt hovedkort, rimeligst mulig cpu (som du jo skal bytte ut senere likevel) og et middels skjermkort?

 

Cpu kraft faller fort i pris.. hovedkort er ikke helt det samme.. man får gjerne en nyere plattform, men for samme pengene. Men om man da har en gammel cpu, ja da kan man jo ikke benytte den likevel. Jvf AM2 -> AM2+ -> AM3

 

Det best ytende chipsettet til amd hovekort pr dags dato, uten masse fiksfakserier som SLI, er Nforce 570 ultra. Finn deg et slikt hovedkort, da har du et bra kort som ikke allerede er dårlig og gammeldags, så velger du deg det beste skjermkortet du har råd til, da ville jeg anbefalt noe i nvidia 7300-7600 serien.

 

Så kjøper du det raskeste minnet hovedkortet og cpu kan bruke, og så mye du har råd til av det. Cpu kjøper du utifra hvor mye som er igjen.

 

Det du da har av fremtidige alternativ er;

Bra Hk, ok skjermkort, bra men lite minne. siden minnet er bra, så bare kjøper du bare mer når du får behov for det. Da trenger du ikke bytte det ut med nytt raskere minne, fordi du kjøpe et for tregt et fra starten av. Den billigste cpu'en vil om 1 års ha 30-40% bedre ytelse enn den som er billigst nå. Har du mer penger da, kan du kjøpe bedre. Max cpu i en nforce 570 platform er 3.7Ghz dual core. Det skulle bli en 7400+ rating eller noe. Så da har man noe bra å oppgradere til, og dette er kun det som er spesifisert nå, hva man evt kan få med AM2+ og AM3 vil fremtiden vise, men AMD selv sier ihvertfall at de skall passe og virke på AM2 platformen. Muligens quad core også når det blir lansert til høsten.

 

Så dette betyr at man antagelig kan ha en AM2 platform i lang tid, invester derfor i et bra Hk, som kan gi deg mange oppgraderinger ettersom du har råd til det i fremtiden.

 

Her er mitt forslag, et bra HK, bra minne, et SKIKKELIG skjermkort og en ok cpu til 2530,-

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=46165.

 

Ellers vil jeg egentlig heller anbefale 4000+ i enkeltkjerne, var bare at den ikke finnes i prisguiden. Men amentio har den, til 695,-

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...0;c:36124;b:270 :thumbup:

Lenke til kommentar

Alternativt;

2 Gb minne Geil PSdata 800 Mhz 895,-

Asus M2N-E 663,-

Asus GeForce 7600 734,-

Sempron AM2 3200+ 288,-

 

=2580

Da trenger man bare å oppgradere cpu for å få skikkelig fart på sakene i fremtiden. Denne platformen her + en dual core 5400-6000+ om et års tid... :)

Lenke til kommentar
Alternativt;

2 Gb minne Geil PSdata 800 Mhz 895,-

Asus M2N-E                              663,-

Asus GeForce 7600                    734,-

Sempron AM2 3200+                  288,-

 

=2580

Da trenger man bare å oppgradere cpu for å få skikkelig fart på sakene i fremtiden. Denne platformen her + en dual core 5400-6000+ om et års tid... :)

8475653[/snapback]

 

Prosessorene nå er mindre energikrevende enn de var for en tid tilbake. Hvilket krav stilles det til strømforsyningen om en velger et slikt system (Intel eller AMD)?

 

Jeg tror min strømforsyning (chieftec) er på 300W. I alle fall har jeg en eldre Athlon xp1800

 

Fortsatt fin dag

Lenke til kommentar
Alternativt;

2 Gb minne Geil PSdata 800 Mhz 895,-

Asus M2N-E                              663,-

Asus GeForce 7600                    734,-

Sempron AM2 3200+                  288,-

 

=2580

Da trenger man bare å oppgradere cpu for å få skikkelig fart på sakene i fremtiden. Denne platformen her + en dual core 5400-6000+ om et års tid... :)

8475653[/snapback]

 

Prosessorene nå er mindre energikrevende enn de var for en tid tilbake. Hvilket krav stilles det til strømforsyningen om en velger et slikt system (Intel eller AMD)?

 

Jeg tror min strømforsyning (chieftec) er på 300W. I alle fall har jeg en eldre Athlon xp1800

 

Fortsatt fin dag

8476000[/snapback]

Hei!

 

Det spørs litt hvor mange komponenter du har tenkt psu'en skal drive

 

denne kalkulatoren kan være grei.

Lenke til kommentar
Trådstarter vil ha integrert skjermkort.....

 

Jeg ville også valgt noe liknende......

 

men det var ikke det trådstarter spurte om..

8475670[/snapback]

 

Nei, han sa ikke det. Han sa; " +...GeForce 6100 AM2? "

 

EVENTUELT et integrerte skjermkort, DERSOM det er overklokkingsvennlig. :p

Hvilket det forslaget ikke var.

 

Du burde jo ikke anbefale noe du selv ikke ville valgt....

Men etter å ha sjekket litt nærmere, ser jeg at nvidia 6100 ikke er et low end skjermkort som jeg trodde, men et brikkesett. lol Ok, så da hadde du kanskje litt mer rett enn meg likevel. :)

Vel... uansett vil jeg heller anbefale min modell... og det gjør jo igrunn du også.. totalt sett sitter man igjen med flere bedre komponenter med færre oppgraderinger, særlig det siste forslaget, enn det opprinnelige hvor man egentlig har masse litt utdaterte komponenter fra starten av. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg vurderer et nytt AM2 system som skal være rimelig og overklokkingsvennlig.

 

 

Minne: Crucial DDR2 PC5300 2048 MB

HK: ECS nForce410+GeForce 6100 AM2?

CPU: AM2 X2 (modell,kjerne)?

 

Er det noen som har gode råd å komme med i forbindelse med valg av HK-chipset og CPU-kjerne?

 

 

 

-blackburn-

8468358[/snapback]

 

Anbefaler deg å gå for x2 3600+

Det er ein dobbelkjerne cpu med ein priss på 570kr og kan klokkes ganske langt.

Du burde kunne nå 2,8ghz vis ikkje meir;)

 

Når det kjem til hovedkort du har valgt so ser det ut til at du kan nå 2,5-2,6 ghz med det.

So hovedkortet ditt vil nok begrense overklokkinga :hrm:

http://www.ocforums.com/showthread.php?t=506343

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...