Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mulig å koble forsterker direkte til dynamo?


Z4rgo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har shekket litt og målt meg frem til at det gikk bra :) Men er kun to 4 kvadrater som går fra dynamo og frem til batteriets + pol. Så ting virker jo selvsagt best me motoren igang ;)

 

"Det man kan gjøre er å koble forsterkeren til plusskabelen på starteren, som jo også sitter på motoren."

Eeeh? Starteren har vel bare spenning når man vrir nøkkelen i startposisjon? :S

Lenke til kommentar
Har shekket litt og målt meg frem til at det gikk bra :) Men er kun to 4 kvadrater som går fra dynamo og frem til batteriets + pol. Så ting virker jo selvsagt best me motoren igang ;)

 

"Det man kan gjøre er å koble forsterkeren til plusskabelen på starteren, som jo også sitter på motoren."

Eeeh? Starteren har vel bare spenning når man vrir nøkkelen i startposisjon? :S

8480896[/snapback]

 

Oppgrader litt strømkabler her og der, så blir alt så mye bedre ;)

Lenke til kommentar

dynamon har 12volt selv om motoren ikke er i gang... det sørger for kablen som går fra + i batteriet ned til + på dynamon -selv om motoren ikke er i gang.... :innocent:

 

starteren har 3 tilkoblinger: + som kommer rett fra + batt og jord gjennom starterens chassis og styre kablen.

 

og JA, du kan koble ampen til + på dynamon men som du sier de kablene er ikke akkurat av stor diameter... så bytt/parallel koble extra/større kabler mellom dyanmo og bateri også kobler du forsterkeren til dynamon så får du også bedre ladning på batteriet og mindre spenningsfall til forsterkeren....dog du kan risikere å få noe dynamo støy når motoren er i gang men bruk en STØY kondesator ved dynamon -ikke en vanlig kondensator- :)

 

forresten: starterens + er vel også koblet til dynamos + da "begge" punktene skal jo til samme + i batteriet... isåfall er det "feil design" fra fabriken med "overdimensjonering" :) -ford mondeo gjør det forresten- og enkelt logik tilsier det også som det mest fornuftig....

Endret av pndjo
Lenke til kommentar

Siden generatoren lager vekselspenning som blir likerettet må man være klar over at den vil lage rippelspenning, altså varierende utspenning. Det er gjerne batteriet som glatter ut denne rippelen, så det vil alltid måtte gå en pulsert strøm til og fra batteriet. Dette kan, og vil, skape en mer varierende spenning og mye støy jo nærmere generatoren man kommer.

Lenke til kommentar
Batteriet glatter vel fint lite, det er regulatorer som skal styre dette ved endring av turtall.

8514672[/snapback]

 

Batteriet glatter den serru ;)

 

Hva tror du eventuelt skulle glattet i en regulator? Jo... en gjeng kondensatorer. Hva ligner kondensatorer på? Jo, batteri.

 

Seee?;)

Lenke til kommentar
jo, tengte vel mer på spennings forsjellene som kan dukke opp. kan fort få en ladespenning på 20V om regulatoren har død.

8515211[/snapback]

 

Ja, var jo ikke akkurat det vi pratet om da. Ikke lett å lese tanker hele tiden.

 

Anywyay... om den ryker så vil spenningen i hele bilen øke ja. Men da fikser man bare det så er det i orden igjen.

Litt usikker på hva du er "ute etter".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...