Gå til innhold

Tanker om IMEI


Anbefalte innlegg

Jeg satt og tenkte litt på IMEI nummrene på telefoner i dag, og tanken slo meg at IMEI har på en måte blitt telefonens IP. Altså den brukes når du logger på web sider og lignende for å autentisere telefonen mm. Tror dere at vi etterhvert vil få IMEI proxyer på samme måten som man har IP proxyer i dag? Sånn type, anonymous cellphone surfing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg satt og tenkte litt på IMEI nummrene på telefoner i dag, og tanken slo meg at IMEI har på en måte blitt telefonens IP. Altså den brukes når du logger på web sider og lignende for å autentisere telefonen mm.

8461031[/snapback]

 

Tror det vil bli litt feil å kalle IMEI nummeret for telefonens ip. Etter det jeg kjenner til så er det ikke denne som vises når du surfer på websider. Derimot er det telefonnummeret ditt@operatør som vises når du surfer på nettet med mobilen.

 

IMEI nummeret dersom det skal sammenlignes er telefonens personnummer.

Denne er det bare (rett meg dersom det er feil) operatøren som vet samt deg selv.

 

Det er tildels sant at IMEI-nummeret brukes når du kopler til operatøren, men denne er bare til sjekk om telefonen f.eks. er sperret grunnet tyveri, hvoretter operatøren gir deg en ny ip for hver gang du kopler opp mot en webside.

Det er også derfor du f.eks. må logge deg inn i diverse sider på nytt dersom du mister tilkoplingen underveis.

Lenke til kommentar

mmm. Ser at jeg forklarte dette litt dårlig. Det jeg tenkte på er at mange applikasjoner som kobler seg opp mot nettet fra en mobil sender med IMEI nummeret. Ta f. eks. shotcode, gps loggerer, rss feedere mm.

Så det jeg tenkte på var en proxy som byttet ut IMEI nummer på slike requests.

 

Når man bare surfer på nettet vises selvsagt ikke IMEI utad, ditt telefonnummer vises heller ikke utad sånn helt uten videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...