Gå til innhold

Omtale av Medal of Honor: Vanguard (PS2/Wii)


Anbefalte innlegg

ATWindsor: Du har noen gode eksempler der, selv om Monkey Island og Day of the Tentacle er typiske eksempler på spill hvor andre regler må gjelde, siden du ikke kan spille dem godt eller dårlig.

 

Fallout-serien har jeg spilt svært lite, og det blir kanskje litt annerledes for Civilization, siden utfordringen der gjerne er mer langvarig, slik at man først ser feil man har gjort mye senere. Men jeg tenker nok at både Doom og Half-Life kunne blitt enda bedre uten frilagring, selv om frilagringen ikke hindret dem i å være knallgode spill, naturligvis.

 

Jeg tror ikke de hadde vært det, alle de beste FPSen har systemer der man kan lagre hvor man vil. (enkelte vil vel sikkert nevne et par konsoll-FPser jeg personlig ikke ville satt på lista over de beste, men også der kommer det mer av tekniske begrensinger ennn et aktivt valg at man ikke kan lagre hvor man vil, det er ihvertfall min mening).

 

Når det gjelder kontroll over opplevelsen, er det så galt at spilleren har "kontroll over opplevelsen", det er jo spilleren som skal ha det gøy..

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er tre vanskelighetsgrader, men jeg vil nok anbefale de fleste å velge den midterste. Den blir vrien nok mot slutten.

 

Det er, hvis hodet mitt ikke bedrar meg, seks ulike arenaer tilgjengelig for flerspillerbiten.

8475758[/snapback]

Hvis spillet er lett, er det ikke lurt å ta på den vanskligste så får du teken.

Jeg og en kamerat spiller halo 2 coop sammen på veldig vanskelig, men det er ikke lett men mye mer morsomt hvis du klarer det!

Lenke til kommentar
Dette begrenser da ikke spilldesignerne i det hele tatt. Faktisk så slipper de å tenke på lagringssteder, da jeg velger det selv.

8473263[/snapback]

Jo, det gjør det. En spilldesigner vil ofte ønske å kontrollere opplevelsen, og da er det opplagt at også vanskelighetsgraden og læringskurven er helt sentrale deler.

Igjen, så er dette faktisk mitt valg. Jeg betaler flere hundre kroner for et spill som jeg ikke kan spille så ofte som jeg vil fordi det låser meg til det i lang tid hvis jeg først setter i gang.

 

Designeren prøver altså å styre MITT liv, og det er helt uakseptabelt. Ikke rart folk laster ned piratkopier og modder konsollen sin så de kan lagre hvor som helst.

 

Hvis man gir fra seg kontroll over spillets tidskonsept, i den forstand at spilleren når som helst kan "spole tilbake", gir man fra seg kontroll over opplevelsen.

Dette er altså opp til spilleren. Derimot har designeren ingen verdens ting å gjøre med mitt liv. Jeg bestemmer hvordan jeg skal leve mitt liv. Mitt liv er viktigere enn et spill.

 

Når jeg ikke kan lagre når og hvor jeg vil, så ender jeg opp med å spille sjeldnere, noe som fører til at spillopplevelsen blir mer oppstykket for min del.

 

Så ikke bare vil designeren styre livet mitt, men han ødelegger spillopplevelsen fordi det kan ta tid mellom hver gang jeg har tid til å bruke mye tid på spillet.

 

Jeg vil be dere forklare meg én ting: Hvorfor, og eventuelt i hvilke spill, er ubegrenset lagring en fordel for spilldesignet?

8472141[/snapback]

I alle spill, alltid. Gi MEG valget. La MEG velge når jeg vil lagre. Hvis du vil lagre sjelden, så får du gjøre det. La MEG velge å lagre slik JEG vil.

8473263[/snapback]

Du svarer ikke på spørsmålet.

Spørsmålet er ikke relevant, fordi det ikke har noe med spilldesign å gjøre, men med hvordan jeg bruker min egen tid.

 

For øvrig: Jeg ser ikke at det er en god ide å legge til en ødeleggende faktor i et spill med det argumentet at "man trenger jo ikke å bruke den". Hvis et spillelement ødelegger for det "ideelle spilldesignet", ser jeg ingen grunn til at det bør være der i det hele tatt.

8473323[/snapback]

Å kunne lagre hvor som helst ødelegger ikke spillopplevelsen.

 

Det som ødelegger spillopplevelsen er å måtte spille gjennom den samme dritten om igjen og om igjen og om igjen.

Lenke til kommentar
Designeren prøver altså å styre MITT liv, og det er helt uakseptabelt. Ikke rart folk laster ned piratkopier og modder konsollen sin så de kan lagre hvor som helst.

 

Dette er altså opp til spilleren. Derimot har designeren ingen verdens ting å gjøre med mitt liv. Jeg bestemmer hvordan jeg skal leve mitt liv. Mitt liv er viktigere enn et spill.

 

Når jeg ikke kan lagre når og hvor jeg vil, så ender jeg opp med å spille sjeldnere, noe som fører til at spillopplevelsen blir mer oppstykket for min del.

 

Så ikke bare vil designeren styre livet mitt, men han ødelegger spillopplevelsen fordi det kan ta tid mellom hver gang jeg har tid til å bruke mye tid på spillet.

Det handler ikke noe om å styre ditt liv.Ro deg ned. Det er snakk om å lage en utfordring for spilleren. Samme hvor irriterende den er. Som nevnet er det et designervalg. Liker du det ikke, la vær å spill/kjøp det

 

Spørsmålet er ikke relevant, fordi det ikke har noe med spilldesign å gjøre, men med hvordan jeg bruker min egen tid.

Det har alt med spilldesign å gjøre. Dette er noe utviklerene bestemmer i fra starten av. Igjen, livet ditt har ingenting å gjøre med dette. Kan du lagre når du vil i det virkelige liv?

Det som ødelegger spillopplevelsen er å måtte spille gjennom den samme dritten om igjen og om igjen og om igjen.

Til en viss grad, om du ikke er et konkurransemenneske. Det er bare snakk om å lage en utfordring som du som gamer skal klare.

Lenke til kommentar
Designeren prøver altså å styre MITT liv, og det er helt uakseptabelt. Ikke rart folk laster ned piratkopier og modder konsollen sin så de kan lagre hvor som helst.

 

Dette er altså opp til spilleren. Derimot har designeren ingen verdens ting å gjøre med mitt liv. Jeg bestemmer hvordan jeg skal leve mitt liv. Mitt liv er viktigere enn et spill.

 

Når jeg ikke kan lagre når og hvor jeg vil, så ender jeg opp med å spille sjeldnere, noe som fører til at spillopplevelsen blir mer oppstykket for min del.

 

Så ikke bare vil designeren styre livet mitt, men han ødelegger spillopplevelsen fordi det kan ta tid mellom hver gang jeg har tid til å bruke mye tid på spillet.

Det handler ikke noe om å styre ditt liv.Ro deg ned. Det er snakk om å lage en utfordring for spilleren. Samme hvor irriterende den er. Som nevnet er det et designervalg. Liker du det ikke, la vær å spill/kjøp det

 

Spørsmålet er ikke relevant, fordi det ikke har noe med spilldesign å gjøre, men med hvordan jeg bruker min egen tid.

Det har alt med spilldesign å gjøre. Dette er noe utviklerene bestemmer i fra starten av. Igjen, livet ditt har ingenting å gjøre med dette. Kan du lagre når du vil i det virkelige liv?

Det som ødelegger spillopplevelsen er å måtte spille gjennom den samme dritten om igjen og om igjen og om igjen.

Til en viss grad, om du ikke er et konkurransemenneske. Det er bare snakk om å lage en utfordring som du som gamer skal klare.

8486986[/snapback]

 

At man kan la være å kjøpe spill er en selfølglihet, og så? Nå diskuterer vi jo om det er en god ide eller ikke. At det er et designvalg gjør det ikke bedre eller verre.

 

Spill er ingen eksakt simulering av det virklige liv, og bør heller ikke være det, tror vi skal være glad for skyte-spill fra andre verdenskrig ikke gir en eksakt representasjon av det virklige liv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det handler ikke noe om å styre ditt liv.

Jeg forklarte nettopp hvordan jeg ofte må gå i lange perioder uten å spille et spill jeg faktisk har betalt for fordi jeg ikke gidder å spille gjennom samme dritten igjen og igjen, og jeg har ikke tid til å spille gjennom alt, helt til neste mulighet til å lagre.

 

Det er snakk om å lage en utfordring for spilleren.

At LAGRING skal være en av utfordringene i spillet er latterlig.

 

Liker du det ikke, la vær å spill/kjøp det

Eller klag på det og håp at noen et eller annet sted som kan gjøre noe med det hører :lol:

 

Det har alt med spilldesign å gjøre.

Nei, det har å gjøre med at vi er i 2007, og da er slikt unødvendig. Hvis noen vil gjøre lagring til en del av utfordringen, så kan de få lov til å gjøre det selv. Du kan ikke presse din måte å spille på over på meg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...