Gå til innhold

Det å lage et USB batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger en spenning på 5 volt. Hvis du bruker 4 1,2- volts- celler, havner du på 4,8, og jeg regner det det blir nære nok. For å få tak i kontakten, kan du jo kjøpe en USB "skjøtekabel" og klippe den i to. Så er det bare å lodde og kose seg. Vær forsiktig når du lodder batterier, det er ikke helt ufarlig..

Lenke til kommentar

Hei.

 

Tror nok det var mere en batteripakke med USB utgang trådstarter er på jakt etter.

Så man kan plugge til USB enheter som lades gjennom USB kabelen, uten tilgang på strøm fra nett.

 

 

Her finner du en avansert utgave av noe slikt, kan lade det meste....

 

Ellers er jo prinsippet f.eks. 4 penlightbatterier, en 5V spenningsregulator og en USB kontakt hvis man vil lage det selv....

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Hei.

 

Om det ikke finnes ferdiglaget, kan du sikkert få noen til å lage dette for deg til en rimelig penge.

Regner med delene totalt ikke kommer på mere enn 200.-

Så er det jo litt arbeidspenger hvis du ikke har noen snille venner som kan litt om elektronikk og lodding....

 

 

Ellers så jeg de hadde brukt bare 2 batterier i det forslaget. Blir liten og lekker da, men holder selvfølgelig betydelig mindre enn med 4 batterier.

Må øke spenningen fra 3 volt til 5 volt med 2 batt, minke fra 6volt til 5 volt med 4 batterier.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Har du noen forslag til hvordan jeg kan finne noen som vil gjøre slik for meg? For en som har noen år på elektro eller utsytret som trengs kan det ikke være store oppgaven.

Ser at det går å kjøpe mange av disse byggesettene, men det hjelper ikke meg så mye da jeg ikke har utstyr eller kunnskap som skal til for å sette det sammen...

Lenke til kommentar

Jeg kan sikkert lage noe lignende MintyBoosten til deg, jeg trenger en selv uansett. Den blir ikke akkurat lik, og du må selv finne en Altoids tin for å ha den i. Men den vil kunne kjøres fra to AA batterier, være like liten, og ha samme funksjonalitet. Jeg tester den før jeg sender den til deg.

 

Hvor mye har du tenkt å betale for den? Delene kommer på rundt 200 kroner som Nettulf sa, pluss frakt fra Elfa (jeg betaler halvparten, jeg skal ha noe derfra uansett), pluss litt fortjeneste og så frakt til deg. I aller verste fall blir det ~475 spenn. Fraktmetode og prisen på komponentene har jeg ikke regnet ut ennå, de kan kanskje halveres eller mer. Send meg en PM hvis du er interessert! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei.

 

Fant en veldig billig sak som sikkert fungerer helt greit.

 

Problemet er at det koster dobbelt så mye i frakt som selve varen koster....

Må se om jeg finner den et sted med lavere frakt!

 

 

USB battery extender

 

Og den som leter, den finner....

 

Skal godt gjøres å lage det billigere selv :no:

Så ut til å være bare 3 pund i forsendelse også, da kan man jo kjøpe 2 stk og komme under 200 kr. grensen for toll. :thumbup:

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Exactly. ;)

 

Batteriholder og diverse koster mest, og drar fort prisen opp en del. Selv om du har ingen erfaring med elektronikk eunaas, hadde du klart å sette det sammen. Det kan gjøres så enkelt som Bat. -> regulator -> USB kontakt.

 

http://www.instructables.com/id/EO7VZ73NWXEP286ZV3/?ALLSTEPS

 

Kondensatorene kan droppes hvis den skal bare kjøres av batterier. Du finner mange andre slike guides på nettet.

Lenke til kommentar

Vet det er enklere å lage til 4 batteri enn 2, da du kan regulere spenningen ned i stedet for opp.

Uansett er ofte boksen som koster mest hvis man skal lage noe som ikke ser alt for hobbyaktig ut.

Kommer helt an på bruken, men man kan jo bare klippe en USB kabel, lodde på en regulator og isolere delene, samt koble til en batteriholder til slutt.

 

Enkelt, billig, men ikke pent... :D

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Jeg skal bruke den på sykkelen. Jeg har en sykke GPS som har 6-7 timer batteritid. I sommer skal jeg sykle den store strykeprøven. Trondheim-Oslo. Jeg regner med å bruke 16-19 timer. Derfor trenger jeg litt ekstra batteritid. For meg spiller ikke utsendet noe rolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...