Gå til innhold

Hvilken vidvinkel: Sigma 10-20 el Tokina 12-24?


Anbefalte innlegg

jeg lurer på å kjøpe Tokina`en, er det kun maxfoto og fotofokus som selger Tokina?
Tokina har begynt å bli utbredt i Norge igjen, etter en lengre periode da ingen har hatt agenturet på de. Både kjeder og frittstående butikker har begynt å få inn Tokina igjen, og det er et velkomment alternativ til både originale objektiver og uoriginale som Sigma og Tamron.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På bakrunn av Sigmas noe slepphendte kvalitetskontroll, er det da viktig at du tar en grundig fokustest på objektivet når du mottar det. Nå husker jeg ikke hvilken tråd, men det ble linket til et sted der man kunne skrive ut noe som var et greit hjelpemiddel i en slik situasjon. Evt. om du kjøper i butikk kan du teste objektivet der før du fullfører kjøpet.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg bør gjøre. Hvor viktig er mm fra 10 til 12? Ser for meg at jeg kommer til å gå til innkjøp av en 17-55, og ønsker minst mulig overlapp. Eller er det galt å tenke slik? Vedr. lysstyrke så kommer objektivet nok til å bli hovedsaklig brukt ute. Men på en annen side så er dette kun min hobby, og jeg vil nok ikke merke noen forskjell på dem. Men vil heller ikke kjøpe noe jeg ikke blir 100% fornøyd med...

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom 10 og 12 blir "oversatt" til 35mm filmverdenen til en forskjell mellom 15 og 18. Det er ikke all verden, men mulig det er det ekstra du trenger? Jeg ville valgt Tokina uansett, av flere grunner (soliditet, bedre kvalitetskontroll, skarphet, bedre lysstyrke). 12mm er uansett mer enn nok vidvinkel for meg, til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Laban, selv er min erfaring at det ikke er nødvendig med den ekstra lille vide enden. Jeg har objektivet nesten permanent på kameraet, og tar faktisk mest bilder med mennesker i motivet. Har aldri følt behovet for 10mm, og jeg tror ikke det gir bildet et veldig andereledes perspektiv enn 12mm gjør (mest aktuelt på natur).

Lenke til kommentar

I gitte situasjoner kan det en 10 mm på vidvinkel utgjøre en viktig forskjell sammenlignet med 12 mm. F.eks ved fotografering av bygninger hvor du ikke kan rygge mer bak, ved fotografering av motiv ovenfra og ned etc. Under er en link med bilder som viser den viktige forskjellen mellom 10 mm og 12 mm.

 

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=18190537

 

Edit: obs! linken er hentet fra forumet i dpreview der trådstarter har delt opp innlegget i flere deler med flere billeddeksempler i hver del

Endret av Autoxave
Lenke til kommentar

Jeg har tatt en ca. hundre bilder med min nye Sigma 10-20 i dag, og det som virkelig forbauser meg er at det nesten ikke finnes CA i det hele tatt. Forvrengningen er ganske merkbar nær kantene og den blir også ørlite grann uskarp, men jevnt over er den utrolig skarp for prisen.

 

Legger ved 2 illustrasjonsbilder. De er tatt i RAW og åpnet i PS cs2 uten justeringer og deretter savet som jpeg med 8 i kompresjon. Det ene bildet croppet jeg og la til teksten på.

 

Husbildet er tatt på 12mm/f10 ved ISO200, håndbildet på 10mm med samme innstillinger.

post-82711-1178742560_thumb.jpg

post-82711-1178742572_thumb.jpg

Endret av flippant
Lenke til kommentar

Denne "testen" er høyst uvitenskapelig, men da jeg ikke har noe stativ blir det vanskelig å få til noe annet (dessuten er jeg midt i eksamensperioden, og har ikke så mye tid å sette av).

 

Dette bildet er tatt ved å sette kameraet på bordet og ta bilde av en del av bokhylla på henholdsvis F10 og F4 (åpen) ved 10mm. Det er ikke *så* mye forskjell midt i bildet, men spesielt nede i høyre hjørne (sikkert også fordi videokassettene ligger noe lengre inn i hylla) blir det ganske merkbart.

post-82711-1178981546_thumb.jpg

post-82711-1178981555_thumb.jpg

post-82711-1178981564_thumb.jpg

post-82711-1178981576_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...