Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på jakt etter en liten database hvor jeg enkelt kan gå inn og søke etter en artikkel for å finne ut hvor jeg har lagret denne. Jeg må også kunne leggetil, redigere, og slette artikler.

Ja.. altså. Jeg trenger en tabel med feltene Komponent, Beskrivelse, Plassering, Forhandler, og Forhandler Art.Nr.

 

Er det noen ekstremt snille folk der ut som kan hjelpe?

Jeg skjønner fint lite når jeg leser om databaser og slikt.

 

 

Kunne tenke meg at det ville se ut som noe slikt,

men det er dere som er proffer i faget. Dere vet nok best.

lagerstyring.jpg

 

 

Det hadde vert snilt om noen kunne hjelpe. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innlegget ditt oser av at du ønsker at noen skal snekre sammen en løsning til deg. Greit nok det, men du bør finne et annet forum å poste kravspesifikasjonen din i. Jeg synes ikke innlegget ditt er så veldig relevant her inne.

 

Werner

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja, så er jeg tilbake etter lag tid borte fra nettet.

Jo, klart det hadde vert lettets for meg om noen kunne laget det for meg, men det er nå engang slik at jeg faktisk, tro det eller ei, kunne tenke meg å prøve selv.

 

Jeg burde vel kanskje ha formulert meg litt på en annen måte i posten min.

 

 

Vel, det jeg lurer på nå, er hvor begynner jeg. hvilket program vil fungere best?

Prøvde meg litt i open office, og fikk det til på en måte, men jeg fikk det jo ikke til å se ut tilnermet slik jeg øsnker.

En annen ting er at jeg ikke fikk til å bruke databasen på en pc som ikke hadde open office instalert. Vet ikke om det er mulig, men jeg ønsker å kunne kjøre det mer som et eget program.

 

Det bør jo heller ikke bli for avanser da jeg ikke har noe erfaring med dette. Kunne klart det med mysql og php, men har ikke mulighet til å bruke noen av delene på den pc'n som skal kjøre dette "programmet".

Endret av aog
Lenke til kommentar

Bruk Access, det er det enkleste man kan komme sammenlignet mot "det enkle". Det skal ikke så mye kunnskaper til å lage en Access database.

 

Om du vil ha en del beregninger i denne forbindelse må du nok bruke et system som kan programmeres. Eksempelvis for lageroptimalisering der man beregner hvor mange av en vare man trenger på lager, basert på omsetningshastighet og lagerleie.

Lenke til kommentar
Bruk Access, det er det enkleste man kan komme sammenlignet mot "det enkle".  Det skal ikke så mye kunnskaper til å lage en Access database.

8899852[/snapback]

 

Jo, access ville vert fint, men jeg har ikke tilgan til det. Lite lyst til å kjøpe access bare for en enkel database. :ohmy:

Lenke til kommentar

Vel, så var det problemer da... :ohmy:

 

Sliter litt med query's.

Jeg har en text field hvor jeg skal skrive inn søke kriterier til en query.

 

fant en funksjon som heter jTextFeild1.getText som jeg antar at jeg må bruke.

Den query teksten som sår fra før ser slik ut:

SELECT l FROM Lager l

 

Jeg mener å huske at i php så ville jeg skrevet en kode som ser noe slik ut (vist jeg husker rett):

$query="select * from Lager WHERE Artikkel LIKE '$search'";

 

Hvordan kan jeg få dette til? :hmm:

Endret av aog
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vel, så var det problemer da...  :ohmy:

 

Sliter litt med query's.

Jeg har en text field hvor jeg skal skrive inn søke kriterier til en query.

 

fant en funksjon som heter jTextFeild1.getText som jeg antar at jeg må bruke.

Den query teksten som sår fra før ser slik ut:

SELECT l FROM Lager l

 

Jeg mener å huske at i php så ville jeg skrevet en kode som ser noe slik ut (vist jeg husker rett):

$query="select * from Lager WHERE Artikkel LIKE '$search'";

 

Hvordan kan jeg få dette til?  :hmm:

8907155[/snapback]

 

Bruker du MySQL-databaser? Har du det på en webserver?

 

Hvis du vil lære deg et programmeringspråk for å lage programmet ditt, vil jeg anbefale Delphi :p I og med at jeg bruker det og syns det er lettvint å bruke, og du kan klare det meste ved få tastetrykk. Men nå snakker jeg for mye :p

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding.

 

Nei, jeg bruker ikke mySQL.

Bruker NetBeans.

 

Har laget databasen som skal brukes, får hentet ut det som står i databasen, MEN, jeg klarer ikke å lage en søkefunksjon.

 

Det er en søkefunksjon jeg er ute etter. Har prøvd å lese meg frem, men er tydeligvis ikke smart nok.

 

 

Så skal det vel også sies at jeg brukte egentlig bare http://www.netbeans.org/kb/60/ide-gui-db-prev.html for å få til det jeg har så langt.

 

Har nok tatt meg vann over hode her ja. :no:

 

EDIT:

Sendte en mail til Netbeans og forklarte mitt problem.

 

Dette er svaret jeg fikk:

 

Good question. I guess this would involve creating an action method to

do a sql query based on input in a text field. This is something that I

will explore for subsequent versions of the tutorial.

Endret av aog
Lenke til kommentar
Vil anbefale at du installerer MySQL og lærer deg å programmere OOP med Java. Da er ikke dette noe problem. (Problemet er vel å lære seg OOP)

9031941[/snapback]

Det er det første problemet. Problem nr to er det som folk VIRKELIG sliter med, nemlig å IKKE tenke objektorientert når de jobber mot en database. Sukk.

Lenke til kommentar
Jeg tipper trådstarter bør klare å lage dette relativt bra etter et års tid med OOP.

9035217[/snapback]

Heh, jeg har møtt folk som har jobbet LENGE med OOP, og ikke klarer å rive seg løs fra OOP-tankegangen, så min erfaring er vel snarere at det blir verre med årene enn enklere å "rive seg løs".

Lenke til kommentar
Hvor lenge og hva måtte de gjøre siden de måtte rive seg løs fra OOP-tankegangen? Hvis du mener OOP er en onde, hva mener du vedkommende bør programmere i?

9040002[/snapback]

Når du jobber med DATABASER må du legge fra deg OOP tankegangen. Det er greit at du programmerer i Java, C#, Delphi or whatever flavor of the day, men så snart du begir deg inn i databaseverden med spørringer etc må du rive deg løs fra OOP tankegangen. Det gjelder ikke lenger ett objekt, det gjelder ikke å tenke på en rad, men å tenke på datasett. DEN overgangen er tøff for mange, og jeg mener den er nødvendig for å kunne gjøre en god jobb. For all del, det funker ellers også, men blir potensielt dødstregt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Husker ikke hvem som har nevnt det på forumet her, men Hibernate er en ypperlig Object Relation Mapper (ORM).

 

Konseptet er relativt enkelt, f.eks kan du gjøre noe slikt:

 

List<Order> orders = session.createQuery("FROM order a LEFT JOIN FETCH a.orderstatuses WHERE a.orderid IN(1,2,3)").list();

 

Du vil da få hentet ut 3 ordre objekt hvor alle har initialisert en collection med ordrestatus objekter.

 

typisk vil du kunne gjøre noe slikt:

for(Order a: orders) {

Orderstatus b = new Orderstatus(a);

a.getOrderstatuses().add(b);

session.saveOrUpdate(b);

}

 

ORM-en vil så oversette fra objekt-orientert java/hql til sql.

 

www.hibernate.org

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...