Gå til innhold

hvordan tåler diverse kort vannlekkasje?


Anbefalte innlegg

jeg hadde et lite uhell i går, da den ene vannslangen på cpu spratt av :( Det sprutet vann rundt i hele kabinettet, ca 1/2 liter før jeg rakk å slå av.

 

jeg har ikke tørt å starte den igjen i tilfelle det fortsatt er fuktighet et eller annet sted, men hvordan _pleier_ det å gå? jeg hadde bare vann i systemet, ikke noe anti-alge eller anti-korrosjon.

 

 

jeg regner nesten med at jeg ikke er den første som har opplevd dette :roll:

Endret av fysj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, noen er skikkelig heldige, som meg.

 

Jeg manglet alt av deksler på den ene maskinen min, og full som jeg var, trasket rundt i snøen. Selvfølgelig gikk jeg på "snørra" og maskinen rullet bortover i snøen.

 

Alt jeg gjorde var å fjerne all snøen, tørket rester av vann med vanlig papir. (fortsatt full), gikk og la meg.. neste dag koblet jeg opp pc'en og den var like fin som vanlig :)

Lenke til kommentar

åh, jeg håper jeg er like heldig som deg! har akkurat kjøpt nytt hk, ram, og skjermkort, har ikke råd til enda mere nytt nå..

 

men maskinen min sto på når dette skjedde da, og skjermen ble svart før jeg rakk å slå av. er litt redd for at skjermkortet har dødd.

Lenke til kommentar

aiaiai, startet opp og alt så fint ut, men så ble det en del trøbbel..

 

først ble det helt svart i oppstarten til xp, så jeg slo av og byttet til en annen disk med OS. det gikk bra, fikk startet opp osv. så tok jeg en restart, og da var alt svart, ikke noe signal til skjermen i det heletatt :( arg, jeg har absolutt ikke råd til dette!

 

har prøvd med to skjermkort da, det er akkurat det samme med begge to. jeg er litt redd for at det har kommet vann inn i selve pci-e 16x -kontakten. skal prøve å bruke hårføneren litt :)

Lenke til kommentar
Husk at du kunne vært mye mer uheldig.

 

Du kunne ha hatt større problemer, i værste fall slik jeg ser det nå, er det bare hovedkort, muligens skjermkort som har gått i vasken.

For at vann skal komme inn i den slot'en må du ha vært virkelig uheldig.

8427977[/snapback]

 

Det er sant. det er nok en av dem, ikke begge. jeg tror jeg skal la den stå i fred og tørke til etter helga, så prøver jeg igjen.

Lenke til kommentar
Trenger nok ikke tørke den såpass lenge.

 

Vet ikke hvor lenge du har ventet, men jeg ville ventet ca 24 timer for å være sikker.

 

Deretter ville jeg prøvd med gammelt hovedkort etc. (Regner med at du oppgraderte, og ikke byttet det ut fordi det var defekt)

8428023[/snapback]

 

 

jeg har akkurat byttet til sommerdekk på bilen, så jeg skal på langtur i helgen :cool:

fin mulighet for å la det tørke, hehe

Lenke til kommentar

hehe, fort gjort!

 

tilstanden nå: alt virker, bortsett fra å boote fra hoved-hd. den stopper opp rett etter windows-loadingen.. kjedelig :(

 

den andre disken med xp på er ok, men den har problemer med usb-antennen min så jeg får ikke koblet til nettet her. må nok vente til mandag før jeg får tak i xp-cd og kan reparere problemet..

Lenke til kommentar
hehe, fort gjort!

 

tilstanden nå: alt virker, bortsett fra å boote fra hoved-hd.  den stopper opp rett etter windows-loadingen.. kjedelig :(

 

den andre disken med xp på er ok, men den har problemer med usb-antennen min så jeg får ikke koblet til nettet her. må nok vente til mandag før jeg får tak i xp-cd og kan reparere problemet..

8431906[/snapback]

 

Prøvd sikkerhetsmodus?

 

Får du blåskjerm? Eller bare fryser den?

 

Du får brøve USB-Adapteret i en annen USB-port ;)

Lenke til kommentar

Problemet er tilsetningsstoffene som er i vannet, ikke selve vannet. Du må få disse vekk. Dersom du ikke får disse vekk vil disse føre til at koblinger korroderer og komponentene får dermed svært mye kortere levetid.

 

Jeg har igjennom tiden hatt svært mange lekasjer. Dette har vært alt fra små til store. Ofte kan man tørke alt, men likevel funker det ikke. Det jeg derimot bruker å gjøre er å plukke frahverandre alt og skylle dem godt i rent vann. Slik får man fjernet alle tilsetningsstoffene som er i vannet, og dermed får man helt rene kontakter, etc. Tørk dem så i noen timer.

Lenke til kommentar
Problemet er tilsetningsstoffene som er i vannet, ikke selve vannet. Du må få disse vekk. Dersom du ikke får disse vekk vil disse føre til at koblinger korroderer og komponentene får dermed svært mye kortere levetid.

 

Jeg har igjennom tiden hatt svært mange lekasjer. Dette har vært alt fra små til store. Ofte kan man tørke alt, men likevel funker det ikke. Det jeg derimot bruker å gjøre er å plukke frahverandre alt og skylle dem godt i rent vann. Slik får man fjernet alle tilsetningsstoffene som er i vannet, og dermed får man helt rene kontakter, etc. Tørk dem så i noen timer.

8433833[/snapback]

 

 

 

jeg hadde ingen tilsetningstoffer i vannet, og alt virker :)

 

...bortsett fra å boote xp fra den harddisken jeg pleide å boote fra, da.

Lenke til kommentar

Dette er halvveis litt OT i forhold til det dere prater om her nå, men jeg følte dette vil sette ting litt i perspektiv.

 

Jeg driver IT firma og er IT konsulent. Han jeg jobber sammen med er 6 år eldre enn meg og jobbet sitt første datafirma for ca. 15 år siden. Når de skulle rense pc-er der som man vanligvis bruker trykkluft eller en støvsuger til i dag, så vasket dem komponentene i pc-ene i en bøtte med grønnsåpevann uten at komponentene tok skade av det. Jeg tror dem lot det tørke i 24 timer.

 

Jeg har jobbet med han siden 1999 og det har blitt en del rølp! Vi har blant annet funnet ut det at et pci kort tåler fint og kastes så det står i veggen uten at det blir defekt. Men statisk elektrisitet tåler det for svarte meg ikke :-P

 

Saken er nok litt verre hvis en lekkasje oppstår ved vannkjøling siden da pc-en er på. Man risikerer at noe kortslutter. Er man rask, så går det som oftest bra. Jeg har også klart å miste ei metallplate på baksiden av et hovedkort i en server (som da gikk i svart). Serveren virket helt fint etterpå. Servere er det jo mye høyere kvalitet på enn på en arbeidsstasjon, så det kan jo ha noe med det å gjøre, men jeg tviler på at det er bygd så mye bedre for å tåle kortslutning enn det en arbeidsstasjon er. Kortslutning som ikke varer så lenge pleier å gå bra. 30 sekunder ville jeg sagt er maks før noe blir skadet egentlig.

 

Uansett, blir det en lekkasje i en pc, så ville jeg tatt ut alle komponentene som har blitt utsatt, ristet dem tomme for vann og latt dem tørke i 24 timer litt avhengig av mengden som kom ut og hvor vannet har havnet. Har det sneket seg inn i en slot så ville jeg forsikret meg om at det var tørt før jeg skrudde sammen pc-en igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...