Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av pc

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kjøpte Testdrive unlimited, og det vil ikke engang starte på pc'en min, så må bare bite i det og oppgradere.. Er ikke noen hardcore gamer så gidder ikke ha det siste av det siste, men må ha en pc som fungerer til det meste, også litt spilling.

Nåværende oppsett:

Hovedkort : Asus A7N8X Deluxe

Prosessor : AMD Athlon 2500+

Minne : Geil 1GB Dual kit pc3500

Grafikk : Gainward Geforce4 Ti 4800 se

Power : Chieftech 340W

kabinett : fulltower

Diverse sata/ide disker

Har kikket litt på komplett og oppdatert litt etter tips :

Cooler Master eXtreme Power 600W

Asus P5B-E PLUS, P965, Socket-775

Crucial DDR2 BallistiX PC5300 2048MB CL3 ,Kit

Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

Gainward GeForce 8600GT 256MB GDDR3

Dette blir totalt 5912,-

Har funnet ut at intel sannsynligvis er et bedre valg i denne prisklassen, så jeg går for den. Da er CPU, MB og PSU grei. Men jeg er fremdeles litt usikker på skjermkort og minne.. Fikk jo foreslått disse minnebrikkene, men er det ikke dumt å kjøre pc5300 i steden for pc6400? Eller er Cas Latency viktigere?

Skal iallefall ha et solid og stabilt hovedkort, og har gode erfaringer med Asus fra før..

The Edge

Endret av TheEdge
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fin den, men kommer med noen små justeringer her og der jeg :thumbup:

PSU

HK

CPU

RAM

Ble litt dyrere, emn om du har råd så er det verdt hver eneste krone og det kan klokke en god del om du legger til denne, emn du kan nok komme ennå lenger om du investerer i denne/denne

Nå har du iværtfall et bra klokke system og du kan klare 4Ghz, men ikke som en 24/7 da :whistle:

Skrevet (endret)
Fin den, men kommer med noen små justeringer her og der jeg :thumbup:

PSU

HK

CPU

RAM

Ble litt dyrere, emn om du har råd så er det verdt hver eneste krone og det kan klokke en god del om du legger til denne, emn du kan nok komme ennå lenger om du investerer i denne/denne

Nå har du iværtfall et bra klokke system og du kan klare 4Ghz, men ikke som en 24/7 da :whistle:

8425455[/snapback]

Ja, den der er sikkert ikke dum, og blir jo ikke så mye dyrere enn den jeg hadde sett meg ut. Det kommer litt ann på skjermkortet. Og det er egentlig der det er værst å følge med på utviklingen.. Virker ikke for å være noe system i modellbetegnelsene, iallefall ikke noe system jeg forstår..

Har oppdatert i første post..

Det finnes vel andre skjermkort som gir mer for pengene, men med tanke på hvor lenge det er mellom hver gang jeg oppgraderer, så er det vel greit å få med dx10 støtte..

Ellers er jeg egentlig ikke så gira på å klokke noe særlig, og er ikke så inne på dette med minnetiming. Undres på hvorfor du har valgt pc5300 minne fremfor pc6400. Greit at cl3 er bedre, men er det ikke bedre å kjøre på pc6400 minne.. Hva med denne : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312367

Takker for svarene

The Edge

Endret av TheEdge
Skrevet

Vel det at jeg har valgt PC5300 brikker er fordi PC6400 i samme serie koster mer (ca. 1500,-), men det er akkurat samme/like bare at den ene er spesifisert til noe høyere hastighet og dermed dyrere. Altså samme PCB og samme chip som er Micron D9GMH soim igjen er en av verdens beste klokke ram for DDR2, så jeg gjorde det bare litt billigere og det å klokke er fort å komme inn i for å få basic skills og det er ikke så vansklig spesielt ikke med Allendale/conroe så det synes jeg at du ikke burdte quite .....

Du må gjerne Kjøpe den vifteløse 8600GT fra Gainward, men den kommer du nok ikke like langt med på klokking, men skal man klokke noe serlig er det uansett lurt å kjøpe en bedre kjøler til skjermkortet ......

Personlig hadde jeg droppet alt fra 8500GT til 8600GTS da de gir lite ytelse/krone så om du er villig går du opp til 8800GTs 320mb den billigste av dem da de fleste klokker like langt uansett ......

Mvh

Skrevet (endret)
Vel det at jeg har valgt PC5300 brikker er fordi PC6400 i samme serie koster mer (ca. 1500,-), men det er akkurat samme/like bare at den ene er spesifisert til noe høyere hastighet og dermed dyrere. Altså samme PCB og samme chip som er Micron D9GMH soim igjen er en av verdens beste klokke ram for DDR2, så jeg gjorde det bare litt billigere og det å klokke er fort å komme inn i for å få basic skills og det er ikke så vansklig spesielt ikke med Allendale/conroe så det synes jeg at du ikke burdte quite .....

Du må gjerne Kjøpe den vifteløse 8600GT fra Gainward, men den kommer du nok ikke like langt med på klokking, men skal man klokke noe serlig er det uansett lurt å kjøpe en bedre kjøler til skjermkortet ......

Personlig hadde jeg droppet alt fra 8500GT til 8600GTS da de gir lite ytelse/krone så om du er villig går du opp til 8800GTs 320mb den billigste av dem da de fleste klokker like langt uansett ......

Mvh

8428899[/snapback]

Det forstås. Men hovedkortet og prosessoren skal vel gå på 1066Mhz busshastighet. Hvordan takler mye lavere spesifisert minne å gå på disse hastighetene? Eller må man stille ned busshastighet i henhold til minnet man bruker? Eller er jeg helt på bærtur nå?

Ja, dersom det ikke er noen stor bakdel å velge 5300 fremfor 6400, så sparer man jo litt på det..

Ja, vurderer det skjermkortet også. Men iogmed jeg ikke primært spiller har jeg ikke bruk for noe sinnsyke greier heller og da blir dette litt dyrt..

The Edge

Endret av TheEdge
Skrevet

Vel 8800GTS 320mb er ikk eså synsik da ;)

Men om du ikke spiller noe særlig, men vil ha DX10 så er vel 8500GT det beste eller spiller du en liten del, men er ikke så kresen ?

Den kjører på 1066bus men den trenger ikke mer enn 533Mhz ram da du må dele buss'n på 4 også deler man minne på 2 .....

Da ender vi opp på 266FSB som er stock så med PC8500/1066Mhz så kjører du ram'n forhold 1:2 eller letteresagt dobbelt så fort som FSB kjører så da kan du klokke opp til 533FSB som gir deg en buss på 2132Mhz og en klokk på (533FSB*7 i multi.) 3,7Ghz på CPU ....

Om Du ikke forstd noe så skal jeg prøve å forklare det litt bedre ;)

BTW: ASUS P5N-E SLI er også en god kandidat til HK som passser for deg og det koster rundt 900,- så da har du kanskje også penger til 8800GTS 320mb uten å gå for mye opp i pris ;)

Skrevet (endret)
Vel 8800GTS 320mb er ikk eså synsik da ;)

Men om du ikke spiller noe særlig, men vil ha DX10 så er vel 8500GT det beste eller spiller du en liten del, men er ikke så kresen ?

Den kjører på 1066bus men den trenger ikke mer enn 533Mhz ram da du må dele buss'n på 4 også deler man minne på 2 .....

Da ender vi opp på 266FSB som er stock så med PC8500/1066Mhz så kjører du ram'n forhold 1:2 eller letteresagt dobbelt så fort som FSB kjører så da kan du klokke opp til 533FSB som gir deg en buss på 2132Mhz og en klokk på (533FSB*7 i multi.) 3,7Ghz på CPU ....

Om Du ikke forstd noe så skal jeg prøve å forklare det litt bedre ;)

BTW: ASUS P5N-E SLI er også en god kandidat til HK som passser for deg og det koster rundt 900,- så da har du kanskje også penger til 8800GTS 320mb uten å gå for mye opp i pris ;)

8429066[/snapback]

Joda, da forstår jeg.

De to hovedkortene er forsåvidt likeverdige for meg da jeg ikke vet hvilket chipset som er best, og begge har det jeg trenger..

Pengene har jeg, er mere spørsmål om man er villig til å å spytte ut 2500 for et skjermkort man kanskje ikke har bruk for.. Men det frister..

Takk for tipsene :)

The Edge

Endret av TheEdge
Skrevet

Hmm, nå har prisen på cpu'ene gått ned ,og flere har kommet til..

Står nå mellom:

Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte kr 1295,-

Intel Core 2 Duo E6320 1.86GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte kr 1450,-

Intel Core 2 Duo E6420 2.13GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte kr 1650,-

Er det E6420'en som er best av disse uansett hvordan man snur på det, sånn også med tanke på multiplikator/klokking??

Skrevet

Det er ikke noe vits og legge masse penger i et Hovedkort bare pass på at det har masse utganger. Vis du skal bruke den til og spille på er det lurt og legge litt i et skjermkort!

Skrevet (endret)
Det er ikke noe vits og legge masse penger i et Hovedkort bare pass på at det har masse utganger. Vis du skal bruke den til og spille på er det lurt og legge litt i et skjermkort!

8449939[/snapback]

Skal ha et stabilt hovedkort uten noe tull. Er da ingen vits i å spare noen få hundrelapper på et dårligere hovedkort.. Når det gjelder skjermkort har jeg bestemt meg for 8800GTS 320MB... :D litt usikker på hvilken produsent jeg skal velge.. Gainward, XFX, ASUS??

Endret av TheEdge
Skrevet
Hei, med tanke på overklokking og stabilitet så anbefales MIST 500W. Mer stabil psu finnes trolig ikke i denne prisklasse. (sjekk tester av den)  Og har ca samme pris som den du har sett ut. (med faste kabler vel å merke:-)) Netshop.no :thumbup:

http://www.hardware.no/tester/stromforsyni...ninger/25879/10

8450191[/snapback]

Utvilsomt et godt valg av strømforsyning, liker tanken på den modulbaserte kablingen. Men denne fører de ikke hos komplett, og det er der jeg handler..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...