Gå til innhold

Pixel - Bildebehandlingsprogram for Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har testa det litt, men ikke ordentlig. Du kan prøve demo gratis. Har du forresten sjekka ut cinepaint?

8414379[/snapback]

 

Er nok lurt å teste demoen før jeg evt. kjøper. Cinepaint har jeg ikke testet. Minner en del om Gimp i utseendet, men ser det er ment for mer profesjonelle brukere.

 

Bare et lite tips; Du finner en del synspunkter(og alternativer) i denne tråden på ubuntuforums.

8414416[/snapback]

 

Tusen takk for link. 26 sider lang, så den hjelper nok på vurderingen. :)

Lenke til kommentar
Cinepaint har jeg ikke testet. Minner en del om Gimp i utseendet, men ser det er ment for mer profesjonelle brukere.

Jeg vil nå si at Gimp kan brukes til profesjonelt bruk også, alt avhengig hva man jobber med ;)

 

Cinepaint ble utviklet spesielt for filmbransje, med støtte for høyere fargedybde og filformat som er populære blant folk som driver med "comping".

Lenke til kommentar
GIMP 2.4 er bare en ok oppgradering på veien til 2.6.

8414930[/snapback]

Leser at Gimp 2.4(http://next.gimp.org/) skal komme nå snart. Med versjon 2.6 vil de skifte til et system som heter GEGL(http://www.gegl.org/). Dette ser fryktelig spennende ut, da vil den bla. kunne jobbe i 16 bits modus, støtte for CMYK - noe som vil gjøre det vanskelig å selge PS til fotografer(særlig siden prisen for PS er 190% høyere i Europa saml. med USA - skatt inkludert!). Ser mange klager på brukergrensesnittet, personlig liker jeg det.
Lenke til kommentar

Jepp, kan nevne at 2.6 vil komme relativt kort etter 2.4. Det store med 2.6 er som nevt GEGL. 2.6 vil inkludere GEGL, men ikke alt GEGL har å tilby. 2.8 (eller kanskje de velger å kalle den 3.0?) vil nok bli den versjonen som gjør at GIMP kan hevde seg mot andre kommersielle aktører.

 

Jeg blir iallefall glad når GIMP får skikkelig fargestyring, har ventet siden 1.2 nå :)

Lenke til kommentar

Jeg bestemte meg for å utføre en bestemt bildebehandlingsoppgave igår i Krita, Pixel (demo) og Gimp. I Krita ga jeg opp ganske fort da jeg ikke kunne ha flere filer åpne samtidig. Pixel fungerte greit, men var litt treg, og det kom vannmerker på det jeg lagde pga. demoen. Til slutt fullførte jeg faktisk oppgaven (vedlagt) i Gimp.

 

Gimp er bedre enn jeg tror. Det gjelder bare å bli vant til det, og lære seg hvordan man gjør ting der. Da jeg var Windowsbruker holdt jeg meg til Corel PhotoPaint, som jeg forøvrig har forsøkt å kjøre i Wine, men det er på tide å legge det bak seg. :) Konklusjon: Gimp fungerer utmerket bare man bruker tid på å lære seg det. I tillegg er det gratis og er under stadig utvikling.

 

PS: Bildet jeg lagde skal limes på standen med Ubuntu-CD'er på termstuene ved MATNAT, UiO (er termvakt). :)

 

post-66930-1176972121_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...