Gå til innhold

Scart eller Svideo


Anbefalte innlegg

På min Sony TV har jeg 2 scart kontakter bak. På min DVD spiller Pioneer 454-k har jeg Scart og Svideo.

 

Så hva er best: I kjøre en monsterkabel i scart fra DVD til scart TV, eller Svideo ut av DVD men da må jeg vel ha en adapter fra Svideo til Scart ( og de har jeg ikke sett i noe bra kvalitet)

 

Ser ut som man får kjøpt Svideo i en enda og scart i den andre, men får man da bildet i YC eller hva det heter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal kjøre lyden i coax eller optisk. Snakker kun om bikdet her.

Men scart kjører vel i AV signaler

Svideo i YC signaler eller hva det heter.

 

Men skal jeg bruke Svideo så må jeg vel ha scart adapter som det er en svideo og en gul ledning og en rød og hvit? disse er vel ikke serlig bra.

 

RGB scart? Hva mener du da? en adupter som jeg nevnte over med gul, roø og hvit ledning?

Lenke til kommentar

Det er 3 typer signaler som er vanlig å bruke: CVBS (composite), S-Video (Y/C), og RGB. CVBS er dårligste kvalitet, RGB er best.

SCART kan inneholde alle 3 typer signal (pluss lyd), men er som oftest CVBS og RGB.

Har du SCART på begge sider bruker du det, og forteller DVD spilleren i en meny at det er RGB som skal brukes.

Lenke til kommentar

jo, de adapterne er bra de. Har to adaptere, en fra Hi-Fi Klubben og en fra Clas Ohlsson, og det vises ikke noe forskjell på dem, så sånn adapter kan du fint bruke. At de ikke ser så "proffe" ut, er dermed ikke sagt at de ikke virker.

 

Jeg har kun kjørt svideo fra DVDene mine hele tiden, og er fornøyd med det. Men alt er jo smak og behag...

Lenke til kommentar

SCART er selvsagt best fordi da sendes Rød, Grønn og Blå på separate ledninger. I S-Video sendes farge på ett ledningspar og lysstyrke på et annen ledningspar. I CVBS (composite/phono) så sendes hele greia på et ledningspar.

 

[ Denne Melding var redigert av: sozo på 2002-12-21 02:48 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-21 06:47, skrev RikkyRally:

sozo:

Men scart er som sagt ikke alltid RGB.


 

Det er sant. Noen gammelt/dårlig utstyr gir også CVBS signaler på SCART-pluggen. Tror nok allikevel ikke det er så aktuell problemstilling i dag med utstyr av nyere dato. I tillegg har du konverteringskabler slik du snakker om - de er ikke bedre enn sitt svakeste ledd.

 

Poenget mitt er uansett at om man har en vanlig SCART-SCART kabel og utstyr som gir RGB-signaler på SCART-porten (har ennå ikke vært borti noe annet) så er dette overlegent på kvalitet i forhold til S-Video og CVBS :smile:

Lenke til kommentar

De fleste apparater har faktisk CVBS på SCART pluggen. Men RGB er ikke alltid til stede, f.eks på en vanlig video spiller. Ref SCART pinout.

For en vanlig VHS spiller får du ikke bedre signal med RGB. Fordi signalet kommer fra tape som CVBS. Det blir konvertert til RGB innen det kommer fram til bilderøret, men det blir jo ikke bedre kvalitet om den konverteringen skulle skje i videospilleren slik at det kan gå RGB i SCART kabelen. Som du selv sier, se på det svakeste ledd.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

På en kvalitetstv så har man gjerne S-Video inngang og da bruker man denne selvsagt, denne er ofte i fronten av tven...

 

Dvs s-video fra pc og koblet til s-video inngangen på tven, ingen adapter er nødvendig...

 

Lyden kjøres enten gjennom et eksternt anlegg eller gjennom tven med coax eller optiske lydkabler...

 

Har man S-Video inngang på tven som forøvrig an kvalitetstv har, så er det greit, hvis ikke bruker man scart med RGB evt med adapter fra s-video utgangen på pcen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...