Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmeldt på grunn av et brev?


Timur

Anbefalte innlegg

Hvem er "oss" i denne sammenhengen? Alle i én klasse, alle elevene på skolen, alle i din aldersgruppe? Og gjelder denne utestengelsen bare i skoletiden, eller også på kveldstid? Dette kan bli noe vanskelig å gjennomføre i praksis om det dreier seg om mer enn en håndfull personer.

8409880[/snapback]

Det vil si hele ungdomsskolen på dagtid. Vi er en relativt liten skole så jeg tror ikke han vil ha noe problem med å utestenge oss. Som følge av brevet er jo jeg utestengt både dag og ettermiddag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får nok sparken tror nå jeg. Eller physologtime (leif, men dysleksien forteller meg ikke hva som er rett)

8409798[/snapback]

Han får neppe sparken etter ett klagebrev. Men kanskje etter et par flere + muligens en "anonym" liten undersøkelse fra ledelsen..

8409813[/snapback]

 

Han er neppe ansatt hos kjeden. Sansynligvis er han franchisetaker, dvs. at han har sitt eget firma og har en driftsavtale med kjeden. De kan da ikke gi ham sparken, men hvis hans handlinger er til stor skade for kjeden's anseelse, så kan driftskontraten muligens sies opp. Kommer litt ann på kontrakten.

 

Beste måte å straffe ham på er å la vær å handle hos ham. Evt. få familien til å slutte å handle der. Hvis en butikk får dårlig rykte i lokalsamfundet, kjennes det kraftig på pengeboken til en franchisetaker.

8409917[/snapback]

Jeg skjønner ideen din, men den er ikke så lett og gjennomføre. Det er en forholdsvis stor butikk med sikkert ganske kraftig omsetning. Dessuten gidder jeg ikke starte en slik kampanje, da jeg tviler på at butikken hadde lidd økonomisk.

 

Men ja det er sant at han er franchisetaker, så rema 1000 kan ikke sparke mannen. Noe jeg først ble klar over etter at jeg hadde sendt brevet. Lurer litt på hvor mye som skal til for at Rema 1000 velger å si opp kontrakten.

Endret av Timur
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ideen din, men den er ikke så lett og gjennomføre. Det er en forholdsvis stor butikk med sikkert ganske kraftig omsetning. Dessuten gidder jeg ikke starte en slik kampanje, da jeg tviler på at butikken hadde lidd økonomisk.

 

Men ja det er sant at han er franchisetaker, så rema 1000 kan ikke sparke mannen. Noe jeg først ble klar over etter at jeg hadde sendt brevet. Lurer litt på hvor mye som skal til for at Rema 1000 velger å si opp kontrakten.

8410001[/snapback]

 

 

Det skal ganske mye til. Da snakker vi om svært negativ omtale i nasjonal presse, lovbrudd ala skatteundragelse, svindel osv..

 

En annen sak er at slike kontrakter fornyes hvert 5 år, her kan Rema velge å ikke fornye. Men da skal butikken være meget dårlig drevet.

Endret av brg
Lenke til kommentar

Mine 2 råd blir isåfall som følger:

 

1) Pass på at dere ikke er så utrolig mange elever som kommer "rasende" inn på en gang, *prøv* å spre dere litt, og vær så raske som mulig inne i butikken i skoletiden (altså, litt hensyn fra deres side). Ungdomsskoleelever kan ofte være litt voldsomme, uten at de egentlig synes, eller er klar over, det selv. :)

 

2) *Prøv* å få til en dialog med mannen, og forklar at dere ikke finner på noe krøll, men bare er interessert i å kjøpe litt mat. Si at dere skal prøve å "fordele" dere litt (se pkt 1), så det ikke blir så stor belastning. Til gjengjeld skal han ikke utestenge noen (altså, litt hensyn fra hans side).

 

Forhåpentligvis kan begge "parter" klare å vise litt hensyn, og vilje til dialog, for å løse denne noe kinkige situasjonen. Lykke til ihvertfall. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mine 2 råd blir isåfall som følger:

 

1) Pass på at dere ikke er så utrolig mange elever som kommer "rasende" inn på en gang, *prøv* å spre dere litt, og vær så raske som mulig inne i butikken i skoletiden (altså, litt hensyn fra deres side). Ungdomsskoleelever kan ofte være litt voldsomme, uten at de egentlig synes, eller er klar over, det selv.  :)

 

2) *Prøv* å få til en dialog med mannen, og forklar at dere ikke finner på noe krøll, men bare er interessert i å kjøpe litt mat. Si at dere skal prøve å "fordele" dere litt (se pkt 1), så det ikke blir så stor belastning. Til gjengjeld skal han ikke utestenge noen (altså, litt hensyn fra hans side).

 

Forhåpentligvis kan begge "parter" klare å vise litt hensyn, og vilje til dialog, for å løse denne noe kinkige situasjonen. Lykke til ihvertfall.  :)

8410140[/snapback]

Skal ta rådene med meg.

 

Tror kanskje det er litt vanskelig for dere å forstå hvordan han oppfører seg, men han har brent alle broer. Hvis det før kanskje var et snev av håp for dialog så er det nå borte.

 

Kan fortelle at jeg snakket litt med sønnen til denne mannen, som hadde trådt inn når faren var borte. Og da hadde vi ikke noe problem. Jeg og han hadde faktisk en fin dialog hvor vi kom fram til at en ordning at hvis noen oppførte seg dårlig så skulle de bli utestengt fra butikken i 2 uker.

 

Når daglig leder så var tilbake på plass så prøvde vi å få til den samme ordningen, men det var ikke han interessert i.

Lenke til kommentar
Med andre ord så er det egentlig veldig lite vi kan gjøre med? Det hadde ikke hjulpet noe spesielt og sendt flere brev?

8410112[/snapback]

 

Jeg ville sett på muligheten til å få hjelp fra noen voksne. Enten fra skolen eller foreldre. Kansje ville det være mulig å få til en løsning hvor begge parter ville føle seg bekvem.

 

F.eks. at kun 3 elever kom inn i butikken samtidig.

 

Mange butikk eiere har negative opplevelser med skole elever og svinn. Selv opplevde jeg at i en av butikkene i mitt område, så gikk en flokk elever inn og tok med seg ut hele sjokkselgere(sånne pappdisplay som ofte står rundt om i butikken) med godter. Derfor har kansje noen litt paranoia og setter kaskje alle i samme bås. I min verden blir dette feil, og jeg mener at man heller må finne løsninger som både gir elevene mulighet til å handle, samtidig som butikken oppretholder den nødvendige kontrollen mot svinn.

Elever kan være veldig lønnsomme kunder og de blir jo etterhvert voksne og da er det enda viktigere at de har hatt et godt forhold til butikken.

 

At han er sur på deg for at du sendte brevet, vil nok smuldre bort hvis en voksen taler din sak.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Med andre ord så er det egentlig veldig lite vi kan gjøre med? Det hadde ikke hjulpet noe spesielt og sendt flere brev?

8410112[/snapback]

 

Jeg ville sett på muligheten til å få hjelp fra noen voksne. Enten fra skolen eller foreldre. Kansje ville det være mulig å få til en løsning hvor begge parter ville føle seg bekvem.

 

F.eks. at kun 3 elever kom inn i butikken samtidig.

 

Mange butikk eiere har negative opplevelser med skole elever og svinn. Selv opplevde jeg at i en av butikkene i mitt område, så gikk en flokk elever inn og tok med seg ut hele sjokkselgere(sånne pappdisplay som ofte står rundt om i butikken) med godter. Derfor har kansje noen litt paranoia og setter kaskje alle i samme bås. I min verden blir dette feil, og jeg mener at man heller må finne løsninger som både gir elevene mulighet til å handle, samtidig som butikken oppretholder den nødvendige kontrollen mot svinn.

Elever kan være veldig lønnsomme kunder og de blir jo etterhvert voksne og da er det enda viktigere at de har hatt et godt forhold til butikken.

 

At han er sur på deg for at du sendte brevet, vil nok smuldre bort hvis en voksen taler din sak.

 

Lykke til :)

8410254[/snapback]

Jeg skulle ønske at det var slik, men du kan si at han har gravd seg selv ned..

 

Jaja, jeg håper det ikke blir noe mer ut av det, men jeg skal underrette dere hvis det skjer noe. ;)

Lenke til kommentar

Det er ikke akkurat det samme, men ved min skole har vi to (tre, men den ene ligger et stykke unna) butikker, Kiwi og Rema 1000. Ved Kiwi er de alltid hyggelige og pratsomme, mens hun jeg tror er daglig leder på Rema 1000 virker snurt og "viktig".

 

Vi spurte om vi kunne få filme litt i butikken til en skoleoppgave, men da skulle Rema 1000 ha skjemaer, informasjon om hvem som skulle se det, hva det skulle brukes som og diverse slikt. De måtte også kontakte ledelsen.

Kiwi sa ja med en gang.

Lenke til kommentar

Litt artig for vi har faktisk en Kiwi ikke så langt fra vår skole òg.

 

Der kommer det både folk fra vidergående og to andre ungdomskoler.

Der er det aldri noe problem. Mens på Rema 1000 som for det første er en større butikk (enn kiwi) og for det andre som tar imot færre elever, blir det alltid hysteri.

Lenke til kommentar

Fikk nesten lyst til å dra dit og stå å lese høyt fra lompe pakkene samtidig som jeg går rundt i butikken og sier LOMPE!!

 

Nei litt alvor, syns du skal marsjere rett inn da det er en del folk i butikken. Konfronterer han deg da, så ta det rolig å få folk til å se oppførselen hans. Kanskje de evt sier noe til han eller velger en anna butikk.

 

Velger alltid Kiwi forran Rema her, men det er fordi sjefen på rema her og er rimelig blåst i huet :)

Lenke til kommentar

Heh, klarer ikke å kjenne meg igjen i slike situasjoner dere beskriver her.

 

Under hele VGS gikk jeg titt og ofte sammen med kompiser til div. butikker, bunnpris eller ica, og det gikk alltids bra. Var ingen slike saker der, slik som dere nevner, hvor jeg bodde(Stjørdal i N-T.) Det høres jo helt blåst ut og ha slike tilstander på forettninger som skal tjene penger på folk. Selv det med begrensing av hvor mange som er inne i butikken høres helt ut på viddene, og diskriminering på en måte.

 

Men er likevell intressert i hvordan utfallet blir i saken her, om det i det hele tatt blir noe mer.

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar
Fikk nesten lyst til å dra dit og stå å lese høyt fra lompe pakkene samtidig som jeg går rundt i butikken og sier LOMPE!!

 

Nei litt alvor, syns du skal marsjere rett inn da det er en del folk i butikken. Konfronterer han deg da, så ta det rolig å få folk til å se oppførselen hans. Kanskje de evt sier noe til han eller velger en anna butikk.

 

Velger alltid Kiwi forran Rema her, men det er fordi sjefen på  rema her og er rimelig blåst i huet :)

8426650[/snapback]

Hehe, da vet jeg ikke om du hadde kommet deg hel ut fra den butikken :p

Du skal ikke kødde med lompene til den mannen der altså!

 

Jeg har vært inne i butikken to ganger etter at jeg leverte brevet og begge gangene har mannen blitt så sint at han står nærmest og rister. Selv så står jeg rolig og prøver å snakke med han, men det er ikke så lett og når han begynner å true med å ringe politiet da gidder ikke jeg mer. Kunder har gitt han noen rare blikk når han står slikt, men folk er late, de er jo bare der for å kjøpe melk og brød, hvorfor skal de gidde å involvere seg noe mer? De føler vel at det ikke angår dem, og at de ikke vet historie bak.

 

SvennAndre: Jeg tror at denne butikken her er et lite unntak, og at mannen som styrer den har litt problemer. Vi har butikker som ligger litt lenger borte hvor det ikke er noe tull i det hele tatt. Jeg har også tenkt på hvor lovlig det egentlig er å diskrimere skole-elever på den måten ved enten ingen adgang eller begrenset adgang (tre om gangen).

 

Det virker nærmest som at Rema 1000 har en offisiell politikk på området. Etter å ha forhørt meg litt er antallet Rema-butikker med slike begrensninger overrepresentert.

Endret av Timur
Lenke til kommentar
Jeg har vært inne i butikken to ganger etter at jeg leverte brevet og begge gangene har mannen blitt så sint at han står nærmest og rister. Selv så står jeg rolig og prøver å snakke med han, men det er ikke så lett og når han begynner å true med å ringe politiet da gidder ikke jeg mer.

 

Fyren høres jo nesten sinnsforvirret ut. Kanskje det beste er å bare holde seg unna ham resten av skoleåret. :p

 

Jeg har også tenkt på hvor lovlig det egentlig er å diskrimere skole-elever på den måten ved enten ingen adgang eller begrenset adgang (tre om gangen).

8429480[/snapback]

Jeg er ganske sikker på at det er full adgang til å f.eks. begrense antallet skoleelever som får komme inn samtidig. Det er ikke uvanlig, ihvertfall.

 

(og litt forståelig, det er vel ikke heeelt usannsynlig at svinnet øker mistenkelig når det dumper inn 20 ungdommer samtidig)

Lenke til kommentar

Skal man også gjøre det samme med for eksempel polakker da?

Bare et eksempel, men si at polakker er overrepresentert på statistikken når det gjelder nasking o.l.

 

Sannsynligheten er stor for at man opplever svinn da, men det er jo fortsatt diskriminering. Mener jeg da.

 

Andre meninger om dette?

Lenke til kommentar
Skal man også gjøre det samme med for eksempel polakker da?

Bare et eksempel, men si at polakker er overrepresentert på statistikken når det gjelder nasking o.l.

 

Sannsynligheten er stor for at man opplever svinn da, men det er jo fortsatt diskriminering. Mener jeg da.

 

Andre meninger om dette?

8429652[/snapback]

Diskrimineringsloven forbyr diskriminering på bakgrunn av etnisk opprinnelse, så akkurat med "polakker" kan du kanskje få et problem.

 

Det står derimot ikke noe om aldersgrupper, skoleelever, kjønn, etc etc.

 

Er jo samme greia på utesteder, mange steder ingen under 20 år kommer inn, osv.

Lenke til kommentar
Skal man også gjøre det samme med for eksempel polakker da?

Bare et eksempel, men si at polakker er overrepresentert på statistikken når det gjelder nasking o.l.

 

Sannsynligheten er stor for at man opplever svinn da, men det er jo fortsatt diskriminering. Mener jeg da.

 

Andre meninger om dette?

8429652[/snapback]

Diskrimineringsloven forbyr diskriminering på bakgrunn av etnisk opprinnelse, så akkurat med "polakker" kan du kanskje få et problem.

 

Det står derimot ikke noe om aldersgrupper, skoleelever, kjønn, etc etc.

 

Er jo samme greia på utesteder, mange steder ingen under 20 år kommer inn, osv.

8429785[/snapback]

Det er bare etnisk opprinnelse, religion o.l. diskrimeringsloven går utpå altså..

Så man kan altså ikke kalle det diskriminering? Står det ikke noe om at man ikke kan diskriminere enkelte grupper? Vil ikke skole-elever bli regnet som en "gruppe"?

 

På utesteder skyldes det vel alkoholsalg?

 

Uansett: skal kikke mer på hvordan lovgivningen og slikt er rundt dette, men nå må jeg løpe.

Lenke til kommentar
Står det ikke noe om at man ikke kan diskriminere enkelte grupper? Vil ikke skole-elever bli regnet som en "gruppe"?

Nei, står ikke det. Slå opp på lovdata evt.

 

"§ 4. Forbud mot diskriminering

Direkte og indirekte diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion eller livssyn er forbudt."

 

http://www.lovdata.no/all/hl-20050603-033.html#map0

 

Jeg forstår dette som en uttømmende oppramsing, slik at annen type forskjellsbehandling ikke rammes av denne loven.

 

(Men kan såklart rammes av andre lover, på det aktuelle området)

 

På utesteder skyldes det vel alkoholsalg?

Nja, det kunne vært lov å komme inn, men ikke kjøpe.

 

Uansett: skal kikke mer på hvordan lovgivningen og slikt er rundt dette, men nå må jeg løpe.

8429844[/snapback]

Som sagt - butikkene har nok anledning til å begrense litt, så jeg tror ikke dere vil komme noen vei akkurat på den biten.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...