Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

unormalt varmt grafikkort?!? geforce 6600 GT


Anbefalte innlegg

Morn! det har seg slik at jeg i dag satte i ett geforce 6600 GT 128mb grafikkort i den gamle sliter'n jeg har av en pc.

Jeg fyrer opp, å tenkte jeg skulle ta en 3dmark for å sjekke ytelsene i forhold til det gamle(radeon 9600 pro)

Ikke uventa, så funka det mye bedre, eller dvs til maskina plutselig frøs og reboota seg.

Så da var det bare å begynne feilsøkinga igjen, å det første jeg gjorde var å innstalere everest.

Da fikk jeg til min store fortvilelse se at temperaturen på GPU'n er som følger:

GPU diode: 70 grader

GPU omgivelse: ca 42 grader

GPU: ca 48, 49 grader

alle disse tallene er ifra akkurat nå når jeg sitter her å skriver, så skjermkortet blir belasta mildt sagt lite!

 

Det skal også nevnes at jeg kjører uten kabinettdørene på, og at vifta på kortet ihvertfall går!

 

Så mitt spørsmål er da om det skal være så varmt? evt noe jeg kan gjøre for å fikse det, som ikke krever å gå til innkjøp av noe nytt utstyr?

 

Mvh Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har det samme kortet, og as we speak ligger det på 62 grader, så jeg tror disse kortene er naturlig varme.

På Nvida Control Panel står det at temp'en når kortet skrur seg av er 145, men så varmt tror jeg ikke det var i maskinen din.

Hvis du har overklokka det kan du jo få stabilitetsproblemer, så sjekk det :thumbup:

Lenke til kommentar

Tja, de skal ha litt temperatur de kortene der (ivertfall min erfaring)

 

Men har du renset viften og sånt og sjekket for støvkaniner?

 

kortet overlever jo på 70 grader.

 

Men du har vell ikke klokket det?

 

Kan også være temperatur måleren "fra everest" som tuller, brenner du det om du tar borti ribben der vifta sitter?

 

EDIT: i skrivende stund holder mitt 7600gt kort 68 grader (alle vifter skrudd av da, men pcn er ikke død enda..)

Endret av Storleer
Lenke til kommentar
Takker for svar!

har ikke klokket det nei...

Er ganske varmt når jeg tar på det, men ikke såpass at jeg brenner meg..

Det kan jo være noe anna som ikke går sammen med kortet feks rammen? eller skulle ikke det ha noe  si?

8397740[/snapback]

last ned atitool: http://www.techpowerup.com/atitool/

 

Stresstest skjermkortet og se hvor høy temp du får ;) er det 85+ så burde du kanskje tenke på å gjøre et eller annet for å få ned tempen..

Lenke til kommentar

GPU dioden tåler godt og vell MYE mer enn 70 grader.

hvis den blir varmere enn 100 grader så bør du kanskje tenke på bedre kjøling

MEN det er ikke kjernen, GPU: er kjernen 49 grader er ganske normalt på kjernen det.

 

EDIT: correct me if im wrong

Endret av Stian_Pa
Lenke til kommentar
GPU dioden tåler godt og vell MYE mer enn 70 grader.

hvis den blir varmere enn 100 grader så bør du kanskje tenke på bedre kjøling

MEN det er ikke kjernen, GPU: er kjernen 49 grader er ganske normalt på kjernen det.

 

EDIT: correct me if im wrong

8397957[/snapback]

Tja, 49 på GPU er ikke så værst...

Lenke til kommentar

Kjørte sånn clock test i atitiools, å fikk 100 grader på dioden...

Da var riktignok core'n på 510 mhz da :)

Hadde også 70 grader nesten på gpu'n...

Men prøvde å ta 3dmark testen en gang til, med litt nedklokka minne + oppklokka core å da funker det som bare f :p

hvorfor aner jeg ikke men :p

Endret av daruu
Lenke til kommentar
hvorfor er den da satt til og klokke seg ned på ca 125 grader i driveren da? Har hatt flere nvidia kort de siste årene, fra Geforce 6 serien og opp har kjernene varme, og det kan se ut som de skal være det, bare se på verdiene i ntune.

8402070[/snapback]

 

Jeg aner virkelig ikke... Dette er min første erfaring med nvidia kort, men det kan hende det er noe som er galt/delvis galt med kortet, ettersom det funker når jeg klokker ned minnefrekvensen...

Lenke til kommentar

Jeg har et GF 6600 GT POV kort. Der var den originale kjøleren rett og slett for dårlig. Hadde temperaturer som deg i Windows, og klaget egentlig aldri. Så kjøpte jeg AoE III og plutselig ville maskinen restarte når jeg spilte dette.

 

Jeg sjekket temp på Everest etter en restart og den viste over 90. Fant ut at det kunne være greit med ny kjøler, og i dag har jeg Zalman sin CU sak. Selv den sliter når loaden på GPU vedvarer. Etter en 2-3 timer med Heroes and Might of Magic vil kortet nå ligge på overkant av 90grader. Og da er kjøleren endel bedre en den plastgreia Point of View mener er nok.

 

Og ja, Zalman kjøleren er festa godt, du brenner deg godt om du tar på den når Everest sier det er 90grader. Da vil jeg tro kjøleren ytterst holder rundt 70?

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe meg noen ny kjøler ettersom både kortet og resten av pc'n er såpass gammel, så jeg må nok bare prøve å overlve med det slik det er nå.... :)

Edit: jeg skal eksprimentere litt mere med memory og core klokken da det ble mye stabiliere i går når jeg satte opp core til ca 505 mhz og ned memory til ca 480 :)

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Nyskjerrig på en ting; hva sier Nvidiadriveren om temperatur? Jeg kjørte mitt XFX 6600 GT på core 550 mhz - minne 1.1 ghz i over ett år. Hadde aldri noen problemer, og temperaturen var aldri over 60 grader. Dette ble avlest med Nvidiadriveren.

 

Mistenker Everest for å lese av temperaturen unøyaktig, for høyt.

 

Dersom maskinen ikke er ustabil ellers, er det ikke noe å bry seg om spør du meg. Du kan jo oppdatere BIOS på skjermkortet, så er det mulig at tempen "faller".

Endret av Clint
Lenke til kommentar
Nyskjerrig på en ting; hva sier Nvidiadriveren om temperatur? Jeg kjørte mitt XFC 6600 GT på core 550 mhz - minne 1.1 ghz i over ett år. Hadde aldri noen problemer, og temperaturen var aldri over 60 grader. Dette ble avlest med Nvidiadriveren.

 

Mistenker Everest for å lese av temperaturen unøyaktig, for høyt.

 

Dersom maskinen ikke er ustabil ellers, er det ikke noe å bry seg om spør du meg. Du kan jo oppdatere BIOS på skjermkortet, så er det mulig at tempen "faller".

8403927[/snapback]

 

Nvdida drivern måler at kortet ligger på ca 85-90 på artifact testen i atitool med 480mhz core og 490mxhz memory...

Noe høyere enn det går rettogslett ikke for da kommer det artifacts...

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvilken produsent ditt kort har?

 

Jeg har vært borti 1stk XFX 6600 GT, et 6800 GT et eller annet samt et 7800 noe, alle fra XFX, alle har hatt bedre kjøler fra fabrikk enn mitt POV. XFX 6600 kjøres med lavere temp på idle, selv når jeg har Zalman CU montert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...