hamort Skrevet 15. april 2007 Skrevet 15. april 2007 hei. Jeg har nettopp anskaffet meg pentax k10d med kit objektiv. Tenkte å kjøpe meg et objektiv med litt lengre rekkevidde, men vil ikke bruke mye penger på dette før jeg har lært meg å bruke kameraet og til jeg har funnet ut hvilke objektiver som jeg burde legge penger i. Har sett på 2 stk brukte. Alternativ 1) Vivitar 75-250/3.8-4.5 Alternativ 2) Tamron 80-210/3.8-4.0 Adaptall 2 Ingen av de gir meg autofokus. De koster 400,- Er disse greie å starte å leke med eller er det andre rimelige alternativer som gir autofokus? mvh hamort
missilecatcher Skrevet 15. april 2007 Skrevet 15. april 2007 Høres bra ut da, men er du sikker på at objektivene vil fungere 100 % med kameraet. Du kan miste lysmålingen i kameraet etc. Men for den prisen, for all del:) Kit-objekitvet er ikke dårlig, det heller. Har det på min K100D... Skarpt og fint, bar synd at huset ikke er like bra:( Men nok om det, jeg vil ikke fraråde deg å kjøpe de, men tvert i mot anbefale deg det! Danny
fototim Skrevet 15. april 2007 Skrevet 15. april 2007 hei.Jeg har nettopp anskaffet meg pentax k10d med kit objektiv. Tenkte å kjøpe meg et objektiv med litt lengre rekkevidde, men vil ikke bruke mye penger på dette før jeg har lært meg å bruke kameraet og til jeg har funnet ut hvilke objektiver som jeg burde legge penger i. Har sett på 2 stk brukte. Alternativ 1) Vivitar 75-250/3.8-4.5 Alternativ 2) Tamron 80-210/3.8-4.0 Adaptall 2 Ingen av de gir meg autofokus. De koster 400,- Er disse greie å starte å leke med eller er det andre rimelige alternativer som gir autofokus? mvh hamort 8393557[/snapback] Jeg har ikke førstehåndskjennskap til noen av disse ojektivene, men jeg tror det er lurt å styre unna Vivitaren. Tamron objektivet derimot har legendestatus. Men vær klar over at du må ha en adaptor, og at disse er litt vanskelig å finne. Spesielt den versjonen som har overføring av blender. Overføring av blender er utrolig praktisk. Da fungerer objektivet som et hvilket som helst moderne objektiv med unntak av autofokus. Mvh Tim Typo
hamort Skrevet 15. april 2007 Forfatter Skrevet 15. april 2007 hei. Takk for svar. Det skal følge med adapter for pentax K & orginal solblender. Er det dette adaptere som var kjekt å ha typo? mvh hamort
fototim Skrevet 15. april 2007 Skrevet 15. april 2007 (endret) hei.Jeg har nettopp anskaffet meg pentax k10d med kit objektiv. Tenkte å kjøpe meg et objektiv med litt lengre rekkevidde, men vil ikke bruke mye penger på dette før jeg har lært meg å bruke kameraet og til jeg har funnet ut hvilke objektiver som jeg burde legge penger i. Har sett på 2 stk brukte. Alternativ 1) Vivitar 75-250/3.8-4.5 Alternativ 2) Tamron 80-210/3.8-4.0 Adaptall 2 Ingen av de gir meg autofokus. De koster 400,- Er disse greie å starte å leke med eller er det andre rimelige alternativer som gir autofokus? mvh hamort 8393557[/snapback] Jeg har ikke førstehåndskjennskap til noen av disse ojektivene, men jeg tror det er lurt å styre unna denne Vivitaren. Vivitar har en svært god gammel langzoom, men dette er ikke den. Tamron objektivet derimot har legendestatus. Men vær klar over at du må ha en adaptor, og at disse er litt vanskelig å finne. Spesielt den versjonen som har overføring av blender. Overføring av blender er utrolig praktisk. Da fungerer objektivet som et hvilket som helst moderne objektiv med unntak av autofokus. Mvh Tim Typo 8394137[/snapback] Dette ble veldig feil posta, skulle redigere forrige innlegg. Kanskje best jeg tar kvelden nå. Endret 15. april 2007 av fototim
fototim Skrevet 15. april 2007 Skrevet 15. april 2007 hei.Takk for svar. Det skal følge med adapter for pentax K & orginal solblender. Er det dette adaptere som var kjekt å ha typo? mvh hamort 8394182[/snapback] Ja. Det gir deg mulighet til å bruke annen adaptall optikk. Ganske mye av den er bra saker. Jeg har for eksempel en 300/2,8 som jeg er glad i. http://www.adaptall-2.com/index.html De aller fleste SD objektivene har gode optiske egenskaper.
fototim Skrevet 16. april 2007 Skrevet 16. april 2007 (endret) Jeg snubla over annonsen for disse to objektivene. Så vidt jeg vet er selger en skikkelig kar. Spør han du Endret 16. april 2007 av fototim
goffen Skrevet 17. april 2007 Skrevet 17. april 2007 Re Tamron. Adaptall-2 fungerer så det griner på K10d, men adapteret du er ute etter er PKA adapteret, og ikke PK adapteret. PKA adapteret er lett gjenkjennelig ved at det har tre elektriske kontaktpunkter på pentax siden. Dette er desverre ikke så lett å få tak i, og de går typisk for 500-800 uten linse. Pk adapteret fungerer også, men det gir ikke blenderautomatikk. Dvs du må blende ned med blenderringen, og bruke green button til lysmåling før du knipser. Når det gjelder den linsen, så kjenner jeg ikke den spesifikt, men ettersom den ikke er av SP serien så er den vel neppe direkte legendarisk. (Som fx SP 70-210 f3,5 eller SP 80-200 f2.8, men disse får du nok neppe til 400,- heller). Men uansett, til 400,- kan det vel ikke være så mye å lure på. Goffen (Lykkelig innehaver av alle sp-linsene, og 6-8 PKA adaptere og tilsvarende teleskopadaptere)
hamort Skrevet 17. april 2007 Forfatter Skrevet 17. april 2007 Hei. Takk for informasjonen, blir imponert over kunnskapsnivået til enkelte her. Har bestemt meg for å la dette være og bestille meg et nytt billig objektiv med full automatikk til jeg har lært kameraet skikkelig. Så for alle andre som ønsker seg et slikt objektiv så ligger det til salgs på foto.no mvh hamort.
fototim Skrevet 17. april 2007 Skrevet 17. april 2007 Når det gjelder den linsen, så kjenner jeg ikke den spesifikt, men ettersom den ikke er av SP serien så er den vel neppe direkte legendarisk. (Som fx SP 70-210 f3,5 eller SP 80-200 f2.8, men disse får du nok neppe til 400,- heller). Men uansett, til 400,- kan det vel ikke være så mye å lure på. Goffen (Lykkelig innehaver av alle sp-linsene, og 6-8 PKA adaptere og tilsvarende teleskopadaptere) 8403309[/snapback] Bra du passer på meg Goffen Du har helt rett. Med det samme vi er inne på gamle juveler. Vivitar hadde et tilsvarende objektiv, Serie 1 70-210 De tre første versjonene av dette gir virkelig kvalitet for lite penger. De to siste versjonene er en del lettere og yter desverre deretter. Serienummeret er nøkkelen for å se forskjell, se denne sida.
StigVidar Skrevet 18. april 2007 Skrevet 18. april 2007 Re Tamron. Adaptall-2 fungerer så det griner på K10d, men adapteret du er ute etter er PKA adapteret, og ikke PK adapteret. PKA adapteret er lett gjenkjennelig ved at det har tre elektriske kontaktpunkter på pentax siden. Dette er desverre ikke så lett å få tak i, og de går typisk for 500-800 uten linse. Pk adapteret fungerer også, men det gir ikke blenderautomatikk. Dvs du må blende ned med blenderringen, og bruke green button til lysmåling før du knipser. Når det gjelder den linsen, så kjenner jeg ikke den spesifikt, men ettersom den ikke er av SP serien så er den vel neppe direkte legendarisk. (Som fx SP 70-210 f3,5 eller SP 80-200 f2.8, men disse får du nok neppe til 400,- heller). Men uansett, til 400,- kan det vel ikke være så mye å lure på. Goffen (Lykkelig innehaver av alle sp-linsene, og 6-8 PKA adaptere og tilsvarende teleskopadaptere) 8403309[/snapback] Skjønner ikke at dette skal være vanskelig å få tak i. Jeg kjøpte selv PKA adapteret for to år siden og da fikk jeg vite at det fortsatt var i produksjon. Og går en inn på Tamron sine websider så ser en at adaptall2 objektiver fortsatt annonseres som om de er i produksjon. Men de er desverre dyre disse adaptereneså det svir med et nytt slikt til 700-800 kroner når objektivet kanskje kostet 200-300 :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå