Gå til innhold

Hvilken fotobok er best av disse og hvorfor?


Anbefalte innlegg

Hei.

Står foran valget mellom John Hedgecoes bok Fotografering til kr.399 og Magnar Fjørtofts Digital fotografi i praksis.III utg. til kr.428,-.

Jeg har ingen bok fra før, og lurer på hva som er det beste valget. Fint om noen kan komme med begrunnede svar (og som helst har lest begge eller kjenner godt til innholdet i begge).

Andre alternativer kan selvfølgelig også foreslås. Håper på god begrunnelse uansett forslag.

Endret av Datagnomen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Står foran valget mellom John Hedgecoes bok Fotografering til kr.399 og Magnar Fjørtofts Digital fotografi i praksis.III utg. til kr.428,-.

Jeg har ingen bok fra før, og lurer på hva som er det beste valget. Fint om noen kan komme med begrunnede svar (og som helst har lest begge eller kjenner godt til innholdet i begge).

Andre alternativer kan selvfølgelig også foreslås. Håper på god begrunnelse uansett forslag.

8383768[/snapback]

 

Har ikke lest boken Fotografering, men har selv Digital fotografi i praksis, og kan anbefale denne på det sterkeste.

Gode forklaringer, og gode illustrasjoner. En bok som tåler å bli lest mange ganger.

Lenke til kommentar

Takk til cycorax. Håper forresten du kan si litt mer om innholdet.

 

Hm, dette valget blir ikke lett med all denne responsen. Hadde regnert med at mange hadde noe å si om dette på et fotoforum. Hadde det vært et strikkeforum ville jeg imidlertid skjønt den begrensede responsen på temaet:whistle:

For å bøte på prestasjonsangsten: Jeg er ikke ute etter en doktoravhandling om bøkene. Trenger bare litt info om hva de inneholder og hvor godt de fungerer som eneste fotobok (iallfall på et par år). Fordel om noen har lest begge, men la ikke være å svare om du bare har (lest) en av dem. En enkel kort beskrivelse av innhold og kvalitet er tilstrekkelig. Håper på en del svar i dag, da jeg tenkte å legge inn bestilling på en av disse bøkene på nettbutikk i kveld.

Disse bøkene er ikke tilgjengelige i bokhandler eller fotosjapper nær meg, derfor får jeg ikke tittet på innhold selv.

Lenke til kommentar

Kjenner bare til Digital fotografi i Praksis og synes den er god men man kommer seg liksom ikke ut av startgropa. Tar for seg mye nyttig innenfor fotografering, men etter at den var lest satt jeg igjen med en følelse av at det var så mye som manglet (dette var den første fotoboka jeg leste). Som nevnt tidligere på forumet, hadde det vært ønskelig at den var nummer en i en trilogi. Etter dette har jeg gått til innkjøp av en god håndfull bøker på engelsk som tilfredsstiller hjernen min på en mye bedre måte (koster bare en fjerdedel av den norske gjør de også). :)

Lenke til kommentar

Takker.

Lurer litt på om slike bøker tar for seg bruk av blitz, plassering av disse i rommet og øvrig om belysning. Mye eksempelbilder med info om optikk, blender, lukkertid osv.

Tar mange slags bilder: portrettbilder, konsertbilder, macro-bilder og natur / landskapsbilder osv. så håper jo å kjøpe en bok som dekker alt dette på en grei måte. Vet ikke hvor mye dybde jeg har behov for, men er kun hobbyfotograf.

Når det gjelder Hedgecoe, var det boka han ble sparket for eller gikk det på personlig kjemi, oppførsel e.l.?

Hvis det var boka, hvorfor er den oversatt til x antall språk, til og med norsk - om den skulle være dårlig?

Lenke til kommentar

nei, det var nok neppe boken han fikk fyken for, mer hans dogmatiske holdning til hva som var godt fotografi og hva som ikke var det. hedgecoe er, så vidt jeg har kunne finne ut, en mann som ikke liker at "reglene" for foto brytes. Eksperimentering og utprøving er med andre ord ikke noe hans folisofi oppfordrer til.

Lenke til kommentar
Takker.

Lurer litt på om slike bøker tar for seg bruk av blitz, plassering av disse i rommet og øvrig om belysning. Mye eksempelbilder med info om optikk, blender, lukkertid osv.

Tar mange slags bilder: portrettbilder, konsertbilder, macro-bilder og natur / landskapsbilder osv. så håper jo å kjøpe en bok som dekker alt dette på en grei måte. Vet ikke hvor mye dybde jeg har behov for, men er kun hobbyfotograf.

Det er nok ingen bøker, hverken på norsk eller engelsk, som dekker alle disse feltene på en god måte i én bok, da ville det ha blitt en uhyggelig tykk bok. Når det gjelder f.eks natur- og portrettfotografering, så finner du flere titalls bøker på engelsk, sjekk amazon.com hvis du finner språket overkommelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...