Gå til innhold

Optimalisere lydkvaliteten fra PC


Anbefalte innlegg

Jeg har store planer om å oppgradere hifi-parken min i den nærmeste fremtid. Stereo er tingen, så det blir et plain oppsett med en intigrert forsterker og to gulvstående høytalere. Har ikke helt bestemt meg for komponenter men B&W CM7 er høyaktuelle som høytalervalg. Forsterker har jeg ikke helt landet på enda, men det blir noe i tilsvarende pris/kvalitet.

 

Så, over til hovedpoenget med denne tråden. Jeg ønsker å koble dette opp mot pcen og lurer dermed på hvordan jeg kan få best mulig lyd ut til anlegget.

 

Den mest åpenbare oppgraderingen er jo lydkortet. Jeg har nå Xi-Fi XtremeGamer, men jeg skal selge det og satse på noe som er mer egnet for musikk da jeg så å si aldri spiller spill. De kortene jeg har sett på hittil er ESI Juli@ og Onkyo WAVIO SE-90PCI, og jeg heller egentlig mest mot ESI kortet. Er det andre alternativer jeg bør vurdere og er det mye og hente på å gå opp i pris?

 

Det andre spørsmålet mitt går på Windows generelt. Er er det noe man bør/må gjøre for å få bedre lyd når det gjelder innstilliger osv? Jeg snakket med en en kar på Hifi-Klubben som mente Windows tuklet med lyden på et eller annet hvis og at man ved visse justeringer kunne øke lydkvaliteten betrakltig, er det noe i det?

 

Det tredje spørsmålet mitt går på hvordan dette skal kobles sammen. Så vidt jeg har skjønt det så lønner det seg å bruke RCA-utgangene på ESI-kortet opp mot en forsterker. Da bør jeg altså invistere i en god phono <-> phono kabel og koble dette samme via den?

 

Setter pris på innspill. :)

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt, B&W CM7 er flotte høyttalere, ikke et dårlig valg du har tatt om du tar de :) Når det kommer til lydkort så Høres begge kortene greie ut.

Onkyo fikk mye skryt for å ha ingen bakgrunnstøy.. veldig kjekt! Når det

kommer til windows så har jeg aldri hørt noe angående at systemet gjør

noe med lyden.. men kan jo hende?

 

RCA kabel fra lydkort til forsterker er greiest :)

Lenke til kommentar
Først av alt, B&W CM7 er flotte høyttalere, ikke et dårlig valg du har tatt om du tar de :) Når det kommer til lydkort så Høres begge kortene greie ut.

Onkyo fikk mye skryt for å ha ingen bakgrunnstøy.. veldig kjekt! Når det

kommer til windows så har jeg aldri hørt noe angående at systemet gjør

noe med lyden.. men kan jo hende?

 

RCA kabel fra lydkort til forsterker er greiest :)

8380102[/snapback]

 

CM7 er et par smekre høytalere med skikkelig godlyd ja! Storkoste meg når jeg var på prøvelytting. :)

 

E-mu 1616 ligger på rundt det dobbelte av de kortene jeg linker til i første post. Betaler man mye for den eksterne enheten som følger med her, eller er det noe å hente når det gjelder lydkvalitet? Tenker da spesielt på DAC'en.

Endret av miCro
Lenke til kommentar

De fleste produsenter har ASIO-drivere tigjengelige(i hvert fall de litt mer særiøse). Har de ikke det kan du bruke ASIO4ALL. Jeg vet ikke hvordan det får det til, fordi lyden går gjennom WDM-driveren likevel, men resultatet er det samme, om enn med høyere CPU-bruk.

ASIO er som Directx for lyd. Hopper rett og slett forbi Windows og snakker direkte med Lydkortet. Dette er viktig for lav Latency, særlig hvis du driver med musikk-produskjon så det ikke blir forsinkelser i lydbildet og for å få et mest mulig riktig lydbilde med tanke på at Windows og evt. WDM-driver lan farge lydbildet.

Lenke til kommentar
De fleste produsenter har ASIO-drivere tigjengelige(i hvert fall de litt mer særiøse). Har de ikke det kan du bruke ASIO4ALL. Jeg vet ikke hvordan det får det til, fordi lyden går gjennom WDM-driveren likevel, men resultatet er det samme, om enn med høyere CPU-bruk.

ASIO er som Directx for lyd. Hopper rett og slett forbi Windows og snakker direkte med Lydkortet. Dette er viktig for lav Latency, særlig hvis du driver med musikk-produskjon så det ikke blir forsinkelser i lydbildet og for å få et mest mulig riktig lydbilde med tanke på at Windows og evt. WDM-driver lan farge lydbildet.

8386977[/snapback]

 

Ok, så det er sånn det foregår. Har du prøvd dette selv? I så fall, var det en merkbar forskjell i lydkvalitet?

 

Hva med digital utgang og gjoere DAC utenfor dataen? eller er det kanskje det dere prater om ja?..

8387116[/snapback]

 

Vel, jeg har vurdert å kjøpe meg en ekstern DAC. Problemet er at det fort kan bli en ganske så kostbar affære, så jeg skal prøve med et skikkelig lydkort i første omgang.

Lenke til kommentar
Hva med digital utgang og gjoere DAC utenfor dataen? eller er det kanskje det dere prater om ja?..

8387116[/snapback]

 

Er litt tvilsom på hvor mye forskjell det blir da.. Har selv testet digital utgang fra XP til Dali Mentor 6 og jeg kunne ikke høre en eneste ulyd der.. Dette var låter jeg selv har produsert da men det som kom ut av høyttalerene var ren melodi for meg.

Lenke til kommentar
Når det

kommer til windows så har jeg aldri hørt noe angående at systemet gjør

noe med lyden.. men kan jo hende?

All lyd i Windows blir opp-samplet til 48khz, og den innebygde lyd-kontrollen forvrenger over 75% Anbefaler og bruke ASIO-drivere og ASIO-output i programmer for å forbigå disse ulumskhetene.

8384827[/snapback]

Gjelder ikke dette kun AC'97? Eller er det noe i DirectSound-APIet som gjør dette?

Jeg har ikke vært borti oppsamling når jeg bruker DirectSound med f.eks Reason, men jeg holder meg stort sett til ASIO 2.0.

 

Edit: Glemte å nevne jeg har Audiophile 2496.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Hei. :)

 

Foreløpig går det dårlig med Esi Juli@ i Vista. Testet det nylig, og fant da ut at det finnes drivere, men de er ikke helt bra enda. Jeg har koblet PCn opp mot TV og anlegg, og fikk ikke sendt digital lyd(S/PDIF) fra lydkortet med Vista driverne.

Kortet oppførte seg i tillegg ustabilt, og lyden kunne plutselig begynne å knitre. :thumbdown:

 

Ellers kan jeg jo si at jeg er meget godt fornøyd med dette kortet.( XP pro, 32bit)

Bruker det til musikk/ film avspilling, og spiller inn gitar på det, via pre-amp.

Fungere også bra med midi-keyboard tilkoblet om det skulle være aktuelt.

 

Kan desverre ikke uttale meg om dette er et bedre kjøp enn de andre kortene du har listet opp, men det er definitift ikke et dårlig kjøp... så lenge det ikke skal brukes i Vista.

Lenke til kommentar

Hmm, det var jo dumt. Er hovedsaklig Vista jeg bruker nå om dagen. Har de gitt noen indikasjon om når ferdigstilte Vista-drivere vil bli gjort tigjengelig?

 

Vet noen om Onkyo WAVIO SE-90PCI og EMU 1212M er brukanes i Vista?

 

Det ser forøvrig ut til at ASIO-drivere ikke er nødvendig i Vista, da det ikke tukler med lyden på samme måte som XP. :)

Lenke til kommentar

Er det mulig å spille av 24bit/192kHz DVD-audio på en pc med f.eks lydkortet Onkyo Wavio SE-90PCI ?

 

Jeg har et M-AUDIO Audiophile 2496 (24bit/96kHz maximum) og har installert driverne. Betyr det at jeg ikke bruker lydkortet optimalt med WinXP siden jeg ikke har lagt inn ASIO ?

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...