Gå til innhold

Hjelp til å forstå Noise etc.?

Erelend

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg skrev det fordi du brukte Sunn O))) som eksempel på noise.

8377564[/snapback]

Fordi jeg trudde han bare mente noise som i "bråkete" musikk, ikke som sjanger, og da brukte jeg Sunn som eksempel.

Som du ser litt opp veit jo han ikke helt forskjellen på noise og drone, så no harm done trur jeg :p

8377629[/snapback]

Kan vi ikke konkludere med at ingen av dere har peiling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Kan vi ikke konkludere med at ingen av dere har peiling?

8377728[/snapback]

Nja, vi kan i det minste konkludere med at du spammer som vanlig.

Endret av -Nyhus-
Skrevet
Nja, vi kan i det minste konkludere med at du spammer som vanlig.

8377750[/snapback]

Don't shoot the messenger.

8377874[/snapback]

Når messengeren spammer, må det fram. Kan vi komme tilbake til temaet nå?

Skrevet

Det finnes faktisk god noise.

Coil - Plastic Spider Thing (remixalbum av Black Sun Productions) inneholder det jeg vil kalle bra noise, men det er ikke rein noise. De tar med elementer som drone, ambient o.l.

Ulver - First Decade in the Machines (nok et remixalbum av diverse artister som går løs på Ulver) inneholder en rekke musikkstiler, men mest prominent er noisen og glitchen. Et album jeg forakta ved de to-tre første gjennomlyttingene, men som jeg føler er på gli nå.

Jeg klarer ikke å like rein noise helt. Merzbows superhit "Hairgun" var en av de første (og eneste) låtene jeg har hørt av ham. Det er litt interessant, men det er mest fravikende musikk.

Poenget med noise var vel å spytte platebransjen i ansiktet. Andre sjangre tett knyttet opp mot noise, som paraplybetegnelsen industrial og dens utallige "undersjangre", inkorporerer noiseelementer i en mer lyttbar grad.

Ta albumet Harsh Frequencies av Carbon 12, f.eks. Eller låta "Reformat" av Alter Der Ruine, eller "Closer to God" og "Burn" av Nine Inch Nails. Det er det beste ved noise, at det kan inkorporeres på en såpass genial måte i mer tradisjonell musikk.

Til slutt må jeg nevne Morten Moes "Tropos" :)

Skrevet
Nine inch nails liker jeg faktisk litt, men har det så veldig mye med noise å gjøre?

8380810[/snapback]

NIN inkorporerer som sagt noiseelementer i noen av låtene sine. Sjekk ut de nevnte eksemplene, og f.eks "At the Heart of it all" og "Closer (Precursor)".

For ekte, gratis noise, sjekk ut DJ Stalin goes noise :)

Skrevet
Det finnes faktisk god noise.

Coil - Plastic Spider Thing (remixalbum av Black Sun Productions) inneholder det jeg vil kalle bra noise, men det er ikke rein noise. De tar med elementer som drone, ambient o.l.

Ulver - First Decade in the Machines (nok et remixalbum av diverse artister som går løs på Ulver) inneholder en rekke musikkstiler, men mest prominent er noisen og glitchen. Et album jeg forakta ved de to-tre første gjennomlyttingene, men som jeg føler er på gli nå.

Jeg klarer ikke å like rein noise helt. Merzbows superhit "Hairgun" var en av de første (og eneste) låtene jeg har hørt av ham. Det er litt interessant, men det er mest fravikende musikk.

Poenget med noise var vel å spytte platebransjen i ansiktet. Andre sjangre tett knyttet opp mot noise, som paraplybetegnelsen industrial og dens utallige "undersjangre", inkorporerer noiseelementer i en mer lyttbar grad.

Ta albumet Harsh Frequencies av Carbon 12, f.eks. Eller låta "Reformat" av Alter Der Ruine, eller "Closer to God" og "Burn" av Nine Inch Nails. Det er det beste ved noise, at det kan inkorporeres på en såpass genial måte i mer tradisjonell musikk.

Til slutt må jeg nevne Morten Moes "Tropos" :)

8378857[/snapback]

Merzbow - Music For Bondage Performance er mulig verd å sjekke ut for din del. Ikke noe særlig ekstremt tungt eller høyt.

Ellers vil jeg anbefale Jazzkammer.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Når vi snakker om Jazzkammer:

Støy på hjernen

Lasse Marhaug har sjelden mer enn to strenger på gitaren sin. Begge er ustemt. Men det gjør ikke noe - han kan jo ikke spille.

Interessant artikkel. Hører på en Jazzkammer-remix av en Ulver-låt nå ("Wolf Rotorvator"). Har en spesiell behagelighet i seg, til tross for "støyelementene".

Skrevet
Noise, eller støy på godt norsk, er en rimelig kontroversiell musikksjanger fordi den krever et åpent syn på hva som er musikk og hva som ikke er musikk. Har vært borti folk som mener at støy burde høre under "Soundscapes" i motsetning til musikk. Jeg vil våge å påstå at det er som med kunst. Hvis du vil oppfatte støy som musikk - greit. Hvis ikke - helt greit det også. Whatever floats your boat.

Så, for min del handler det om å være åpen. Musikksmaken min (i den grad jeg har noen - jeg liker å tro at jeg ikke har noen musikksmak i det hele tatt, for på den måten kan jeg høre på absolutt hva jeg vil) er såpass åpen til at jeg kan få en verdig lytteopplevelse av støymusikk.

8377013[/snapback]

Dette var en bra post, jeg er enig med alt her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...