Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Driti ut. Trøbbel med eldre ISDN-boks og ADSL


Anbefalte innlegg

Lite ante jeg hvor genialt og treffende brukernavn jeg valgte da jeg registrerte meg.

 

OK! Jeg har nå søkt og lest en del poster fra andre deltagere på dette forumet som har hatt samme utfordring, men har på tross av rådene ikke kommet til en brukbar løsning.

 

Vel, jeg har ISDN. En eldre type ved navn NT1+2ab, noe som betyr at boksen har 2 analoge uttak, 1 S-Bus samt en linje inn som består av 2 ledere som skrues fast i boksen.

 

Linjen inn fra montøren som opprinnelig la opp ISDN består av totalt 4 ledere, hvorav som sagt 2 går rett inn i ISDN-boksen, de 2 andre har han montert inn i et stikk rett under boksen.

 

Følgende forsøk ble prøvd etter å ha lest noen andre postinger på dette forumet:

 

Nappet ut de 2 lederne som gikk inn i ISDN boksen, fant en ledningsstump med telekabel, tok to ledere og plugget de inn mot pinne 4 og 5 i en RJ45 som ble plugget inn i kontakten med telefontegn på splitteren. De to lederne ble så skrudd fast i ISDN boksen.

 

Deretter ble det koblet en ledning mellom stikkontakten i veggen og mot Line på splitter og ADSL i splitter mot ADSL-modemet.

 

I min enkle verden skulle dette nå funke, men det gjør det ikke. Det jeg lurer på er om det blir riktig at bare 2 ledere (grønn og svart) fra inntaket inn i leiligheten og frem til første stikk skal termineres, mens de to siste som tidligere var skrudd inn i ISDN-boksen forblir uterminert?

 

Noen som har vært borti min utfordring, skjønner min skjebne og vil forbarme seg over meg?

 

Mvh Ronnie "The Runner"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-18 19:15, skrev Koklimongo:


Vel, jeg har ISDN. En eldre type ved navn NT1+2ab, noe som betyr at boksen har 2 analoge uttak, 1 S-Bus samt en linje inn som består av 2 ledere som skrues fast i boksen.


Linjen inn fra montøren som opprinnelig la opp ISDN består av totalt 4 ledere, hvorav som sagt 2 går rett inn i ISDN-boksen, de 2 andre har han montert inn i et stikk rett under boksen.




 

Hva slags funksjon har dette stikket?

Du ser da ut til og ha fått det rett, har du mål og sett at det står spenning på ledningen ut av splitteren?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-18 19:39, skrev agvg:

Hva slags funksjon har dette stikket?

Du ser da ut til og ha fått det rett, har du mål og sett at det står spenning på ledningen ut av splitteren?


 

Så vidt jeg vet er dette et vanlig analogt stikk. Uten at jeg er noen ekspert på ISDN så er det vel vanlig at man monterer ISDN-boks i tilknytning til det første analoge stikket i huset, for så å koble en RJ mellom stikket og opp til Line inngangen i ISDN boksen (som i mitt tilfelle ikke er er en RJ, men kun to ledere inn i det som kalles en plint)

 

Men jeg ser jo at dette ikke funker fordi jeg ikke får noen spenning inn på ISDN-boksen og ISDN-linje blir død. Er det noen med en nyere ISDN boks som kan vippe av lokket og fortelle hvordan kablingen til stikket i forbindelse med ISDN-boksen er? Er det 4 ledere eller kun 2?

 

Mvh Ronnie "The Runner"

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-18 20:21, skrev glabba:

Stilig navn du har:)!


Når det gjelder spørsmålet må jeg nok dessverre melde pass.


Mvh Ronnie


 

Det er ikke så mange av oss som kan smykke oss med verdens fineste navn. Passer både for gutter og jenter:-)

 

Mvh Ronnie "The Runner"

 

Og ja, jeg var en vinner på Pat Sharp Show!!!

Lenke til kommentar

>Vel, jeg har ISDN. En eldre type ved navn NT1+2ab, >noe som betyr at boksen har 2 analoge uttak, 1 S->Bus samt en linje inn som består av 2 ledere som >skrues fast i boksen.

 

>Linjen inn fra montøren som opprinnelig la opp ISDN >består av totalt 4 ledere, hvorav som sagt 2 går >rett inn i ISDN-boksen, de 2 andre har han montert >inn i et stikk rett under boksen.

 

ok, here's the deal :

 

Først, "stikket rett under boksen" er ikke i bruk.

 

Linja inn, de to lederene som er skrudd fast i boksen, skal inn på de to midterste lederene på splitterens LINE.

 

ADSL skal inn på ADSL modemet.

 

De to midterste lederene på ledninga fra splitteren (telefonrør) til isdn boksen kobles der de to "gammle" var koblet. Innebærer at ledninga må klippes av. (så fremt at du ikke har en plygg merket line på isdn boksen)

 

Håper dette var til hjelp

 

MVH

Rune

 

ps:

Min splitter er merket med LINE ADSL og (telefonrør)

 

ps2: husk å sette switchen på splitteren riktig (analog/isdn)

 

ps3: "vanlig" telefonledning kan være for tynn. bruk medsendte kabler.

 

[ Denne Melding var redigert av: inferror på 2002-12-18 20:54 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Håper dette var til hjelp


MVH

Rune


 

Skal teste det i morgen tidlig, akkurat nå har dattera mi lagt seg og hun liggers elvfølgelig på rommet hvor ISDN-boksen er.

 

Gir en tilbakemedling i morgen.

 

Mvh Ronnie "The Runner"

 

PS! Jeg skjønte etterhvert at jeg hadde driti meg ut når jeg påstod ovenfor Tele2 at jeg kunne bruke en gjør-det-selv pakke. Dama på kundeservice som jeg pratet med i dag ville ikke høre på meg og sendte inn en feilmelding på ADSL-linjen:-)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-18 21:22, skrev nVIDIAsucks:

Det var da litt av en kundeservice....


Har du forresten prøvd å sette bryteren på splitteren til analog?`
:)


 

Jada, dama var veldig serviceinnstilt og insisterte på at Tele2 skulle ordne opp sine dårlige ISDN-linjer. Gruer meg litt til telefonen fra montørene kommer i morgen med et klarsignal om at alt er bra fra deres side og de spør meg om mitt oppsett:-)

 

Og ja, jeg har prøvd å sette bryteren på analog. Hvorfor må du ikke spørre meg, men av en eller annen grunn så prøver man løsninger man vet ikke kan virke, bare man blir desperat nok.

 

Mvh Ronnie "The Runner"

Lenke til kommentar

Quote:


Skal teste det i morgen tidlig, akkurat nå har dattera mi lagt seg og hun liggers elvfølgelig på rommet hvor ISDN-boksen er.


Gir en tilbakemedling i morgen.


 

Og tilbakemeldingen er at dette kjører som bare f.... Har du vurdert å lage en guide som kan legges ut på nettet, f.eks. her på Hardware.no? Jeg er sikkert ikke den eneste idioten som har trøbbel med å forstå forskjellen på en analog utgang på ISDN-boksen og linje inngangen:-)

 

Takk for hjelpen!

 

Mvh Ronnie "The Runner"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...