Gå til innhold

Dine jaktkniver, bilder!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har to kniver med meg på fjellet... en samekniv og en mindre "hunter".

 

Samekniven egner seg stortsett bare til å rote i bålet, hugge ned tre/kviser å sånt, også hugge/kutte over dyrebein.

 

Huntern er fin til å sløye fjellfisk, slakte haren eller skjære brød.

Siden huntern har ett smalt blad, egne den seg bedre å skjære brødskiver på fjelle enn mange andre med tykkere blad.

 

Også kjekt å ha med en leatherman med... som også er bestandi i belte mitt...

Kan bruke den til det meste, f.eks ta kroker ut av fiskemunn osv.

brukt den til å ta ut krok av øret mitt engang, klippe av og tre resten igjenom..

 

 

 

l_NatosameknivStrømeng.png

 

BRU11002.jpg

 

superto4_375.jpg

Lenke til kommentar
Hunterbladet er etter min mening også for tynnt, det tåler for lite! Det er også et elendig blad å gjøre skarpt, det blir liksom ikke helt skarpt!

9274837[/snapback]

Du skriver akkurat det jeg også mener om Hunter. Men jeg ville ikke skrive det før noen andre også nevnte det for ikke å virke for negativ. Spesielt det med at den er vanskelig å kvesse. Også holder den seg ikke kvass, etter litt bruk så er det å slipe igjen.

9276392[/snapback]

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
merk: alt jeg sier her, er ting jeg har lest fra ganske sikre kilder, ikke personlig erfaring

Tror ikke det er mulig at den er vanskelig og slipe og samtidig ikke holder seg. En kniv som lett blir sløv er lett og sette opp igjen pga det myke stålet, og en hard kniv som vil holde seg lengre, blir vanskeligere og sette opp igjen når den først blir sløv. Se på keramikk kniver, de holder seg ekstremt lenge, men krever spesielt utstyr for og slipes. Tror man må sende dem inn..

Høres ut som du bør skaffe skikkelig utstyr. Bare vær forsiktig med og kjøpe diamant bryner, de fjærner veldig mye unødvendig metall og korter ned levetiden på kniven betraktelig.

 

Kjøper man en kvalitetskniv så bør man kjøpe skikkelig utstyr og lære seg hvordan man sliper en kniv og. Venter selv på et EdgePro system. Når jeg får denne så kommer jeg til og slipe hver eneste kniv jeg kommer over :w00t:

Man har og Lansky systemene, men med disse så kan man ikke velge grad like fritt som på EdgePro, samt de er litt ekle og bruke syns jeg. Spyderco Tri-Angle Sharpmaker er og ganske populær. Veldig enkel og ta med seg. EdgePro er ikke noe man tar med seg på tur..

Stålkvalitet er utrolig viktig, hunteren er en grei allrounder, men fortjener ikke ryktet sitt. Den er ikke genial.

Jeg tror nok mange kniver brukt i Norge er veldig oppskrytt, rett og slett fordi folk ikke vet om bedre. Sier du Benchmade, Spyderco eller CRKT, så tror jeg ikke så mange folk vet hva du snakker om, men sier du Helle eller samekniv, så vet de fleste hva du snakker om.

Jeg har to kniver med meg på fjellet... en samekniv og en mindre "hunter".

 

Samekniven egner seg stortsett bare til å rote i bålet, hugge ned tre/kviser å sånt, også hugge/kutte over dyrebein.

 

Huntern er fin til å sløye fjellfisk, slakte haren eller skjære brød.

Siden huntern har ett smalt blad, egne den seg bedre å skjære brødskiver på fjelle enn mange andre med tykkere blad.

 

Også kjekt å ha med en leatherman med... som også er bestandi i belte mitt...

Kan bruke den til det meste, f.eks ta kroker ut av fiskemunn osv.

brukt den til å ta ut krok av øret mitt engang, klippe av og tre resten igjenom..

 

Man bør nok ha med seg flere kniver og multiverktøy på tur ja. En stor til tøffere oppgaver som og hugge murstein\drepe bjørn, og en til mindre krevende oppgaver som spikking og oppgjøring av fisk. Bør ikke ha for tykt blad til slikt bruk.

 

Min lille samling. (Har planer om og utvide) :thumbup:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-100209-1187198479_thumb.jpg
Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar
Tror ikke det er mulig at den er vanskelig og slipe og samtidig ikke holder seg. En kniv som lett blir sløv er lett og sette opp igjen pga det myke stålet, og en hard kniv som vil holde seg lengre, blir vanskeligere og sette opp igjen når den først blir sløv. Se på keramikk kniver, de holder seg ekstremt lenge, men krever spesielt utstyr for og slipes. Tror man må sende dem inn..

Høres ut som du bør skaffe skikkelig utstyr. Bare vær forsiktig med og kjøpe diamant bryner, de fjærner veldig mye unødvendig metall og korter ned levetiden på kniven betraktelig.

 

Mye feil her ja. Har du prøvd å slipe en leatherman en gang? Det er veldig vanskelig. Den er laget at et godt rustfritt stål, men det blir veldig fort sløvt. Vet ikke hvorfor, teoretisk sett ville det holdt seg lenge men det gjør det ikke. Samme med hunteren. Den har et stål som ikke egner seg som knivblad. Tungt å slipe og blir fort sløvt.

 

Derimot min Helle Jegermester holder seg lenge, men åssen den er å slipe vet jeg ikke enda. Har ikke vert nødvendig. Den har et rustfritt stål som egner seg godt til knivstål. Bladet er tykkere enn hunteren sitt, dette gjør kniven stivere og tåler mere.

 

En annen ting når det gjelder sliping av kniv. Altfor mange som sliper kniven med eggen. Du skal slipe mot eggen. Har du for grov slipestein kan du ikke slipe mot eggen. Har du ordentlig slipestein så skal du slipe mot eggen. Da blir kniven skarpest og holder seg også lengre.

Endret av exin89
Lenke til kommentar
Mye feil her ja. Har du prøvd å slipe en leatherman en gang? Det er veldig vanskelig. Den er laget at et godt rustfritt stål, men det blir veldig fort sløvt. Vet ikke hvorfor, teoretisk sett ville det holdt seg lenge men det gjør det ikke. Samme med hunteren. Den har et stål som ikke egner seg som knivblad. Tungt å slipe og blir fort sløvt.

 

Leatherman er ikke noe problem og slipe med riktige bryner. Av de Leatherman jeg har sett, så er kniven lagd av 154CM eller S30V stål, dette er sett på som et av verdens beste knivstål! Grunnen til at den ikke holder så lenge, kommer helt sikkert av at vinkelen på knivkanten er mye lavere enn på din helle kniv pluss at bladet er mye tynnere. Derfor holder helle kniven din lengre. Man må velge mellom holdbarhet og skarphet

 

Derimot min Helle Jegermester holder seg lenge, men åssen den er å slipe vet jeg ikke enda. Har ikke vert nødvendig. Den har et rustfritt stål som egner seg godt til knivstål. Bladet er tykkere enn hunteren sitt, dette gjør kniven stivere og tåler mere.

 

Man bruker det som passer til det man skal gjøre. En tynn kniv av samme stål vil kutte mye bedre enn en med tykt blad, men holder ikke like lenge. Du kan jo prøve og kutte en grein med barberblad. Da kommer du ikke langt

 

En annen ting når det gjelder sliping av kniv. Altfor mange som sliper kniven med eggen. Du skal slipe mot eggen. Har du for grov slipestein kan du ikke slipe mot eggen. Har du ordentlig slipestein så skal du slipe mot eggen. Da blir kniven skarpest og holder seg også lengre.

 

Man bør slipe mot eggen uansett. for og ungå at kanten "ruller" over på andre siden og danner det som kalles "burr" vet ikke om det heter det på norsk

Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar

Min leatherman, og alle andre jeg kjenner som har leatherman har problem med at den blir fort sløv. Og det blir leatherman. Det har ikke noe med vinkelen på eggen å gjøre. Det har noe med stålet å gjøre. Det er solid som fy, men det holder ikke lenge som knivblad. Det må slipes ofte.

 

Det beste stålet man kan bruke i kniver er stål som ikke er rustfritt. Det er mest holdbart og er veldig skarpt. Lenge. Det er mykere, men holder lengre som knivblad.

 

Teorien er ikke alltid rett i praksis når det kommer til kniver.

Lenke til kommentar
Min leatherman, og alle andre jeg kjenner som har leatherman har problem med at den blir fort sløv. Og det blir leatherman. Det har ikke noe med vinkelen på eggen å gjøre. Det har noe med stålet å gjøre. Det er solid som fy, men det holder ikke lenge som knivblad. Det må slipes ofte.

 

Nå prater du tull. Vinkelen har veldig mye og si om holdbarheten til eggen, uansett stål. Leatherman er laget for og yte bra når man trenger den, ikke for og være spesielt holdbar. Man bruker ikke Leatherman som hovedkniv uansett, da er man lite smart.

 

Det beste stålet man kan bruke i kniver er stål som ikke er rustfritt. Det er mest holdbart og er veldig skarpt. Lenge. Det er mykere, men holder lengre som knivblad.

 

Njaa.. stål som ikke er rustfritt blir gjerne kalt karbonstål, som er mye hardere enn rustfritt. Keramikk er det mest holdbare knivmatrialet man får, men samtidig så kan det brekke rett av om du mister kniven i gulvet. Hardere stål tåler mindre røff behandling, men til normal skjæring så er det det mest holdbare ja

 

Og igjen, alt etter hva man bruker den til. Man dykker ikke i saltvann med D2 stål. En hardere egg vil holde lengre, men er vanskeligere og rette opp igjen, garantert!(og temmelig logisk). Om man bruker kniven til hogging av ved, så er et mykere stål og foretrekke. Fordi stålet absorberer støtet. Bruker man veldig hardt stål her, så er det større sjanse for at bladet brekker rett av, og det får lettere hakk(løse biter flyr ut) enn mykt stål om du skulle treffe en stein eller noe.

 

Det er med andre ord ikke noe som heter "beste stålet av alt" men best til sitt bruk

Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar

min leatherman er ikke original vinkel lengre og den holder litt lengre enn den gjorde originalt, men uansett så holder ikke den lenge. Selvom det er godt stål og en vinkel som skulle tillsi at den holdt lengre enn normalt. Mens andre kniver jeg har hatt har holdt lengre. Både rustfrie og ikke rustfrie. Det er noe med stålet som ikke holder.

 

Nå gidder jeg ikke diskutere det lengre. Men du får si hva du vil, men vinkelen på leathermanen min er ca lik som på en annen rustfri kniv jeg har og den andre kniven holder mye lengre. Og bladet er ca likt på begge 2 i lengde.

 

Har også en annen lommekniv sak som har samme bladstørrelse som leatherman. Ca samme vinkel på bladet. Denne også i rustfritt, og den er både lettere og slipe og holder lengre.

 

I praktisk bruk har jeg merka store forskjeller og kommer alltid fram til at leatherman ikke holder skarp egg lenge.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Hunter syns jeg knivbladet minner mer om blikk enn om stål. Og i tillegg er det sprøtt, sliper du for tynn egg knekker det (altså på eggen) små biter av under bruk. Lansky brynesett har jeg brukt siden 1995, så det er ingen nyhet. Bruker den til å sette opp kniver som det er blitt skader på eggen, i tillegg til at jeg vanligvis bruker den på alle kniver før sesongstart (fiske-/jakt-) så de er sylskarpe alle som en. Men jeg tar ikke det settet med på turer, man klarer seg fint med en liten diamantbryne på tur. Forresten er det veldig lurt å bruke slipepasta til slutt, selv om en har de fineste brynene en kan tenke seg så blir det alltid igjen noe. Slipepastaen fjerner det siste og polerer i tillegg som en siste finish.

 

Karbonstål er det beste stålet jeg har vært borti på kniv, når det gjelder sliping. Min Cold Steel SRK har det, syns jeg husker de kalte det Karbon 5. Den kniven er en drøm å slipe, den blir så kvass man bare ønsker og holder seg ganske bra. Men den ruster om jeg ikke behandler den ordentlig, og da ruster jo selvf eggen også. Men når man vet om det og tar sine forhåndsregler er det ikke noe problem.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
min leatherman er ikke original vinkel lengre og den holder litt lengre enn den gjorde originalt, men uansett så holder ikke den lenge. Selvom det er godt stål og en vinkel som skulle tillsi at den holdt lengre enn normalt. Mens andre kniver jeg har hatt har holdt lengre. Både rustfrie og ikke rustfrie. Det er noe med stålet som ikke holder.

 

Mange ting avhenger av hvor lenge en egg holder. Nå vet ikke jeg hvilken Leatherman det er snakk om og hva slags stål det er i de andre knivene dine.

 

Her bekrefter du og en ting jeg sa i går, og det er at eggen holdt lengre når du begynte og slipe på en brattere vinkel. Du skal slipe med samme vinkelen kniven har orginalt, med mindre du hadde et spesielt ønske om og reprofilere bladet

 

Nå gidder jeg ikke diskutere det lengre. Men du får si hva du vil, men vinkelen på leathermanen min er ca lik som på en annen rustfri kniv jeg har og den andre kniven holder mye lengre. Og bladet er ca likt på begge 2 i lengde.

 

Har også en annen lommekniv sak som har samme bladstørrelse som leatherman. Ca samme vinkel på bladet. Denne også i rustfritt, og den er både lettere og slipe og holder lengre.

 

I praktisk bruk har jeg merka store forskjeller og kommer alltid fram til at leatherman ikke holder skarp egg lenge.

 

Det er ikke snakk om mange gradene før man merker en liten forskjell på holdbarheten, Ikke engang 5 grader skal til. Grunnen til at eggen ikke holder lenge er sikkert fordi kniven er laget med mer fokus mot skarphet foran holdbarhet. Noe som er bra og ha på en Leatherman etter min mening.

 

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om her. Alt kommer ann på hva kniven er ment til og brukes til. No offence

 

 

Lansky brynesett har jeg brukt siden 1995, så det er ingen nyhet. Bruker den til å sette opp kniver som det er blitt skader på eggen, i tillegg til at jeg vanligvis bruker den på alle kniver før sesongstart (fiske-/jakt-) så de er sylskarpe alle som en.

 

Hva legger du i begrepet "sylskarp"? Når jeg syns en kniv er skummelt skarp, betyr det at den er i stand til og kutte av hårene på armen uten og være i kontakt med huden.. Kniver kan faktisk bli for skarpe til jobben(forklaring lenger ned)

 

Dette er skarpt:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-100209-1187285174_thumb.jpg

Dette er Reggie Barker. En mann med over 13 førsteplasser i "kutte konkuranser" :roll:

Tviler på at du kan gjøre dette med dine "sylskarpe" kniver. No offence :)

 

Men jeg tar ikke det settet med på turer, man klarer seg fint med en liten diamantbryne på tur. Forresten er det veldig lurt å bruke slipepasta til slutt, selv om en har de fineste brynene en kan tenke seg så blir det alltid igjen noe. Slipepastaen fjerner det siste og polerer i tillegg som en siste finish.

 

Selfølgelig. Man begynner ikke og tulle med slikt utstyr i felten, men jeg hadde aldri brukt en diamantbryne til og slipe kniven skikkelig skarp hjemme. De er ikke bedre en vanlige bryner, de bare fjærner metallet kjappere i starten. (Merk dette gjelder ikke veldig harde kniver(som keramikk), de må ofte slipes med diamant) Men mykere stål(normale kniver) + diamant bryne = nei.. da fjerner du mer metall enn det som er nødvendig. Kniven får da et mye kortere liv

 

Bedre forklart her. tatt fra ben dale's side:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
DIAMOND : We recommend the diamonds for hard blade sharpening, you just have to resist the urge to use them on your softer knives or they will wear out very fast. I only stock the fine and super fine diamonds, the coursed ones wear out so fast, it isn't worth buying them. The last diamond we tested was a DMT Industrial Super Coarse, it lasted for 10 knives and it was completely smooth and it never came close to cutting as fast as our coarse. Nothing I have ever found, cuts faster than our coarse. If you get one of our fine diamonds, you will think it cuts faster on the first few knives. Them it will dramatically drop back to a finer cut. I have the diamonds, primarily for ceramic knives and if you use diamonds on just ceramic or carbide, they will never wear out. Knife steel is just to soft for them to deal with. When you use a diamond on ceramic, the diamonds run along on the points and the bond is never disturbed. When you use them on a knife, the diamonds sink into the steel, the steel raps around the diamond and the bond wont hold it. That is why, on all the discussion groups on the web, when anyone talks about using diamonds on knives, they always tell you to use as little pressure as possible, to make the diamond last longer. However I do have some customers that are using them on their knives over 60 Rockwell, just to cut the bevels in. I still don't like to use diamonds to do finish work with. They just leave to much burr for you to have to clean off of the knife.

 

Din kniv ser ut til og bruke "Carbon V" stål på noen modeller(kanskje gamle modeller), Kommer nå med AUS8A (ikke karbon stål). Om din er av Carbon V stål, så kan jeg tenke meg at du kanskje må bruke diamant ja, men tviler

 

 

En polert kant egner seg vel best til "push-cutting" som spikking og kutting av grønnsaker (og for og skryte.. ser jo velig bra ut :cool: ). Passer dårligere til og skjære(ikke dytte) i kjøtt og andre ting. Dette er fordi kanten mister sine bittesmå "tenner" til og gripe i kjøttet. En måte og få begge deler er og polere den som du sier, og så danne en "microbevel" noen grader høyere. det er en veldig god måte og slipe en kniv på, men tar mest tid. Man bruker som regel keramikk staver til og danne en microbevel. Når du har gjort det, så trenger du bare og ta med keramikkstaven til og sette opp kniven igjen flere ganger, helt til den blir så sløv at du ikke greier og få den tilbake. Da må du igjennom prosessen med bryner på nytt. Dette kommer fra Ben Dale, grunnleggeren av edgepro inc, en mann som virkelig kan sine saker. Se videoen på siden hans

 

 

Jeg gleder meg virkelig til jeg får Apex settet. Har ventet i snart en og halv måned nå.. Bestknives er treeeeeige denne gangen. Skulle ønske jeg kjøpte direkte fra produsenten. Hører han skal være en svært trivelig kar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...