Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Clarkconnect stopper all trafikk...? [LØST]


Anbefalte innlegg

I går forsøkte jeg å la en Clarkconnect-maskin ta over jobben til Nextgentel sin ADSL2+-router. Det gikk på mange måter bra, men det er en ting jeg ikke får orden på, som MÅ ordnes for at det skal være noen vits i å bruke en annen router enn den fra NGT.

 

Jeg får koblet meg på Clarkconnect-maskinen med både SSH og Webconfig. Clarkconnect-maskinen klarer fint å koble seg til nett, og pinge alle mulige hoster. Men å få alle maskinene bak Clarkconnect til å komme seg på nett, var verre. Det er akkurat som Clarkconnect stopper absolutt ALT av trafikk fra LANet.

 

Har funnet én annen post her på forumet som kanskje er svaret på problemet, men kanskje ikke (måtte jo resette NGT-routeren og rekativere osv for å komme meg på nett igjen, for så å finne en mulig løsning på problemet). Jeg har ikke testa det enda. Svaret var evt: service firewall restart

 

Har såpass med peil på enkle nettverk at ting bør være i orden.

-DNS-servere er på plass

-DHCP er oppe og går/noen maskiner har fast LAN-IP

-Clarkconnect "tok over" 10.0.0.1 (eth1, LAN, static)

-ppp0 fikk WAN-IP

-intrusion detection og prevention er ikke engang aktivert

-har noen firewall-regler, men det er bare webconfig (satt opp av Clarkconnect selv), og port-forwarding. Er ingenting i firewall outgoing eller incoming.

 

Prøvde såvidt eth1 med Hot LAN/DMZ uten at det ble noen forskjell. Mulig jeg ikke testa det godt nok, da men.

 

Er det noen andre som har noen ideer om hva problemet kan være?

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva med å skru ngt modemet på bridge?

Nå kjører du vell ruter bak ruter?

eller?

8357959[/snapback]

 

ADSL-modemet ble satt i bridge (måten kopiert fra www.ngtforum.net), ja.

 

Under test i går:

Veggen - NGT ADSL-modem (bridge-modus) - Clarkconnect - switch

 

Idag igjen:

Veggen - NGT ADSL-modem - switch

 

Nå er Clarkconnect koblet helt fra. Måtte resette ADSL-modemet for å få nettilgang igjen.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
hva med å skru ngt modemet på bridge?

Nå kjører du vell ruter bak ruter?

eller?

8357959[/snapback]

 

ADSL-modemet ble satt i bridge (måten kopiert fra www.ngtforum.net), ja.

 

Under test i går:

Veggen - NGT ADSL-modem (bridge-modus) - Clarkconnect - switch

 

Idag igjen:

Veggen - NGT ADSL-modem - switch

 

Nå er Clarkconnect koblet helt fra. Måtte resette ADSL-modemet for å få nettilgang igjen.

8358016[/snapback]

pussig det med clarconnect.

Men kunne du fått lurt til ett bilde av innstilingen på oppkoblingen til adsl modemet på clark connect?

Lenke til kommentar

Funker som juling her hos meg. Jeg har canal digital bredbånd

modem -> clarkconnect -> kablet og trådløst i hele huset.

 

Hva er ip adressene dine på nett, fra router, inn på cc og ut fra cc?

Hadde litt problemer selv men det gikk seg til.

 

Er det brannmur i ngt routeren?

Lenke til kommentar
Funker som juling her hos meg. Jeg har canal digital bredbånd

modem -> clarkconnect -> kablet og trådløst i hele huset.

 

Hva er ip adressene dine på nett, fra router, inn på cc og ut fra cc?

Hadde litt problemer selv men det gikk seg til.

 

Er det brannmur i ngt routeren?

8358512[/snapback]

canal digital har vell direkte oppkobling (ikke bruk av brukernavn og passord)

NGT har bruker navn og passord på oppkoblingen sin.

Jeg mistenker at du kanskje har skrevet det inn feil sted.

Lenke til kommentar

Jeg har nok missforstått problemet her :(

 

canaldigital har ikke user og pass nei.

Trodde problemet var at ccboksen hadde nett men ikke distribuerte dette videre, og det har strengt tatt ingenting med user\pass å gjøre.

Dersom det er brukernavn og passord som er problemet, så er det settinger for det i cc.

Lenke til kommentar
Jeg har nok missforstått problemet her :(

 

canaldigital har ikke user og pass nei.

Trodde problemet var at ccboksen hadde nett men ikke distribuerte dette videre, og det har strengt tatt ingenting med user\pass å gjøre.

Dersom det er brukernavn og passord som er problemet, så er det settinger for det i cc.

8358755[/snapback]

vi vet ikke helt feilen før vi hører noe fra emne starter ;)

Lenke til kommentar

Jeg har nok skrevet inn riktig brukernavn og passord i Clarkconnect sitt PPPoE-oppsett, siden Clarkconnect kommer på nett uten problemer. Men LAN-maskiner kommer ikke "gjennom" Clarkconnect, og det selv om jeg fint kan koble meg til Clarkconnect med både SSH og Webconfig. Tilgang til WAN fra LAN stoppes altså av Clarkconnect, men Clarkconnect selv er på nett.

 

En ting jeg stussa på når jeg testa, var at port-forwarding-oppsettet mitt på Clarkconnect ikke virka. Når jeg SSHet til min WAN-adresse fra en ekstern maskin, så kom jeg rett til login på Clarkconnect. Samme med FTP, og HTTP og port 81 som er til webconfig for Clarkconnect. Dette selv om alle portene var forwardet til andre maskiner på LANet.

 

Brannmuren i NGT sitt ADSL-modem regner jeg jo med er koblet helt ut siden den settes i bridge-mode.

 

Litt om utstyret:

NGT ADSL-modem: Zyxel P660-T3 (ADSL2+)

Clarkconnect: En eldre Compaq med 350 Mhz CPU og 320 MB RAM, 5 GB HD (mer enn nok bare for å route trafikk, vil jeg tro. Får se når jeg får alt opp og gå slik det skal). 2 nettverkskort, såklart.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

 

En ting jeg stussa på når jeg testa, var at port-forwarding-oppsettet mitt på Clarkconnect ikke virka. Når jeg SSHet til min WAN-adresse fra en ekstern maskin, så kom jeg rett til login på Clarkconnect. Samme med FTP, og HTTP og port 81 som er til webconfig for Clarkconnect. Dette selv om alle portene var forwardet til andre maskiner på LANet.

8359144[/snapback]

 

 

Spør igjen, Hva er wan ip'n, hva er ip til eth0, hva er ip til eth1?

 

Hvis det er slik det ser ut som over, har adslmodemet "ingen" ip (kjører wan rett gjennom). eth0 har wan ip'n, og eth1 har 10.0.0.1.

 

Stemmer ?

Lenke til kommentar

Har vært ut for at min CC slutter å "levere" trafikken igjenom fra eth0 til eth1. Får fint pinget og surfet fra CC, men ingen maskiner på LAN får kontakt med noe annet enn CC.

 

Bruker å løse seg med en "service firewal restart", evt også en restart av "network"

 

Hvilken versjon av CC er det du kjører?

Lenke til kommentar
Spør igjen, Hva er wan ip'n, hva er ip til eth0, hva er ip til eth1?

 

Hvis det er slik det ser ut som over, har adslmodemet "ingen" ip (kjører wan rett gjennom). eth0 har wan ip'n, og eth1 har 10.0.0.1.

 

Stemmer ?

8359275[/snapback]

 

WAN IP husker jeg jo ikke i hodet, men det var en typisk NGT-adresse, 80.202.17.xxx.

Eth0/PPP0 er jo det samme som WAN IP.

eth1 hadde 10.0.0.1

Lenke til kommentar
Har vært ut for at min CC slutter å "levere" trafikken igjenom fra eth0 til eth1. Får fint pinget og surfet fra CC, men ingen maskiner på LAN får kontakt med noe annet enn CC.

 

Bruker å løse seg med en "service firewal restart", evt også en restart av "network"

 

Hvilken versjon av CC er det du kjører?

8359978[/snapback]

 

Da får jeg nok prøve det, hvis jeg ikke får noen bedre løsninger.

 

Jeg kjører Community 4.0 SP1.

 

Ser ut i forklaringa di som om du kjører LAN-eth0-eth1/WAN. Stemmer det? Burde jeg prøve å bytte om på nettverkskorta (WAN på eth1 istedet for eth0/PPP0)? Vil ikke tro at det har noe å si, men man vet jo aldri helt med sære datamaskiner som Compaq. Hehe.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Har du satt gateway til 80.x.x.x (wan ip) ?

 

Wan skal på eth0 og lan på 1, hvis ikke kan det bli problemer jfr. cc forumet.

8363541[/snapback]

 

WAN IP på eth0 blir satt automatisk siden det er gateway med PPPoE. NGT-modemet skal jo være usynlig i bridge-modus, så det er CC-maskinen som får WAN-IPen på eth0/PPP0.

 

Stemmer ikke det oppsettet da...?

 

 

 

Edit: Skriveleif

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke noen ekspert på brannmuren i CC, men som sagt har løsningen min vært en "service firewal restart"

 

Er inne i brannmuroppsettet oppsettet for NAT ligger også, så vist boksen ikke natter ligger nok problemet her. Kan jo prøve å poste under programvare og GNU/Linux. Sikkert mange der som har lit mere peiling på iptables ol.

Lenke til kommentar

På min måtte jeg sette gateway og de andre innstillingene manuellt for å få den til å funke, men det er vel for at jeg ikke har pppoe.

 

På jobb har jeg telenor adsl, og der er det innstillinger i modemet for brukernavn og passord, så der bruker jeg modemet som gateway. Kan dette funke hos deg?

 

Ut fra det du sier om at du fra utsiden kan logge direkte inn på cc, kan det høres ut som eth0 ikke har tatt rollen som wan men ser seg selv som lan.

 

Jeg måtte også flytte det ene nettverkskortet ett hakk ned da jeg hadde problemer med deling av irq.

 

På min var også en all kommunikasjon blokkert som default, så jeg måtte åpne det i brannmuren. Brannmuren på min måtte være enablet jfr. "manualen"

 

Nå funker det ihvertfall hos meg, men jeg har problemer med grunnleggende nettverks oppsett siden jeg kjører 2 sub net, og har behov for å se gjennom ccboksen og inn til modemet.

 

Good luck!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...