Gå til innhold

NHH siviløkonomstudiet seriøs?


alex2

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid likt økonomi og også matematikk, dermed tenkte jeg at siviløkonom passet for meg. Men jeg har hørt at nhh-studenter bare fester og at studiet er veldig lett? er dette riktig? Jeg har lyst på et seriøst studium det det lønner seg å joobe hard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har alltid likt økonomi og også matematikk, dermed tenkte jeg at siviløkonom passet for meg. Men jeg har hørt at nhh-studenter bare fester og at studiet er veldig lett? er dette riktig? Jeg har lyst på et seriøst studium det det lønner seg å joobe hard

8352221[/snapback]

 

Her tror jeg du er feilinformert.

Lenke til kommentar
Jeg har alltid likt økonomi og også matematikk, dermed tenkte jeg at siviløkonom passet for meg. Men jeg har hørt at nhh-studenter bare fester og at studiet er veldig lett? er dette riktig? Jeg har lyst på et seriøst studium det det lønner seg å joobe hard

8352221[/snapback]

 

Har også hørt at siviløkonomstudiet er mindre krevende enn for eksempel diverse ingeniørstudier. Men jeg er ikke den rette til å svare på dette, da jeg bare går i 2. klasse. Har forresten også lyst å studere på NHH.

 

Noen som har litt peiling og kan svare på dette?

Lenke til kommentar

Jeg snakket med rådgiver om vanskelighetsgrad osv. videre på forskjellige studier. Han sa at en siv.øk. utdannelse på NHH kan sammenlignes med siv.ing. på NTNU når det kommer til vanskelighetsgrad.

 

Han nevnte også at NHH er blant de mest prestisjefulle skolene i Norge, sammen med UiO og NTNU. :)

Lenke til kommentar
Jeg har alltid likt økonomi og også matematikk, dermed tenkte jeg at siviløkonom passet for meg. Men jeg har hørt at nhh-studenter bare fester og at studiet er veldig lett? er dette riktig? Jeg har lyst på et seriøst studium det det lønner seg å joobe hard

8352221[/snapback]

 

Da er du nok ganske lik meg, men inntrykket du har fått er nok ganske unyansert og ikke riktig.

 

I Norge er det en god håndfull store studier som blir ansett som seriøse og faglig tunge, både hos foreldregenerasjonen og vår egen generasjon. Disse er blant andre siv.ing, medisin, jus, siv.øk og cand.oecon. Dette er ikke en uttømmende liste, men om du ser på samfunns- og næringslivstopper i Norge så har de til felles at de har en av disse utdannelsene fra anerkjente institusjoner i Norge eller i utlandet.

 

Siviløkonomstudiet er forholdsvis hardt, men de som kommer inn har gode evner og kommer seg som regel alltid gjennom studiet. Gode resultater krever imidlertid tilsvarende innsats og da er det på ingen måte lett. Vanskelighetsgrad kan neppe sammenlignes med andre studier da dette som regel avhenger av interesse og hvilken type utfordringer du som kandidat er god til. Om jeg ikke tar helt feil så krever f.eks. siv.ing. at du er flink i typiske fysikk- og matematiske fag, siv.øk. krever analytiske evner ifht tall men også en del skriftlig fremstillingsevne. Medisin krever vel det meste, spesielt kjemi, mens jus stiller store krav til resonnering, vurdering av skriftlige argumenter og skriftlig og muntlig fremstillingsevne.

 

Forresten så er mitt inntrykk at NTNU-studenter fester vel så mye som NHH-studenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...