Gå til innhold

Gaim er blitt Pidgin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er fremdeles en lang vei fra et reellt platformuavhengig program til at det er mulig å porte fordi kildekoden er åpen.

Det jeg reagerte mest på var at RattleBattle kategorisk slår fast at OpenSource = platformuavhengig. Dette er ikke engang en sannhet med modifikasjoner. Den eneste måten å få dette tilnærmet korrekt på er å definere at OpenSource ikke benytter seg av platformspesifikke eller lukkede biblioteker og teknikker.

8348559[/snapback]

Etter din definisjon er ingen ting plattformuavhengig. Ingen ting er laget for absolutt alt som kan krype og gå av plattformer.

 

Dette er ikke min definisjon, men det er den eneste definisjonen som støtter ditt utsagn. Det er tross alt du som påstår at opensource = platformuavhengig.

 

Desverre mener jeg slike utsagn er en av de største hindringene for OpenSource, da de fører til altfor mange negative erfaringer som i neste trinn gjør at man blir skeptisk til alt som sies om OpenSource....

8348559[/snapback]

Javel? At folk tror jeg mente at binærpakkene var tilgjengelig for alle plattformer og at bestefar klarer å bruke kildekoden til noe nyttig får være deres problem.

8348632[/snapback]

 

Når du formulerer deg slik:

Siden programmet er open source, støtter den alle plattformer.

Er det ganske nærliggende å tolke det dithen at programmet automatisk er platformuavhengig fordi det er opensource. Pr i dag støtter Gaim kun Windows og Linux (I alle fall Red Hat), det støtter ikke MacOS, Solaris osv. Så langt er det heller ingen som garanterer at det lar seg porte til disse platformene.

Lenke til kommentar

Har man penger kan man gjøre alt med de som ikke har det, nesten.

Javel? At folk tror jeg mente at binærpakkene var tilgjengelig for alle plattformer og at bestefar klarer å bruke kildekoden til noe nyttig får være deres problem.

Ro ro, ro til fiskeskjær :!:

 

Det var svært som du går rundt grøten. Det er vel et faktum at OpenSource ikke betyr plattformuavhengig? Men ellers har jeg ikke lest fremmedordboken din...

Lenke til kommentar

 

Dette er ikke min definisjon, men det er den eneste definisjonen som støtter ditt utsagn. Det er tross alt du som påstår at opensource = platformuavhengig.

OpenSource....

8348559[/snapback]

Så hva er din definisjon av plattformuavhengig?

 

Open Source er nødvendig, men ikke alene nok til å være plattformuavhengig, noe jeg også presiserte senere. Definisjonen av plattformuavhengig må være at det i utgangspunktet er mulig på en lovlig måte å bruke det på hvilken som helst plattform.

 

 

Når du formulerer deg slik:

Siden programmet er open source, støtter den alle plattformer.

Er det ganske nærliggende å tolke det dithen at programmet automatisk er platformuavhengig fordi det er opensource. Pr i dag støtter Gaim kun Windows og Linux (I alle fall Red Hat), det støtter ikke MacOS, Solaris osv. Så langt er det heller ingen som garanterer at det lar seg porte til disse platformene.

8349334[/snapback]

Det er vel omtrent like sikkert som at prosjektet Gaim/Pidgin fortsetter, hverken mer eller mindre. Så man må ha en garanti for at produktet legger ut binærpakker til alle dagens plattformer og morgendagens plattformer for at at det skal være plattformuavhengig? I så fall skal man stå på.

Lenke til kommentar
Ro ro, ro til fiskeskjær  :!:

 

Det var svært som du går rundt grøten. Det er vel et faktum at OpenSource ikke betyr plattformuavhengig? Men ellers har jeg ikke lest fremmedordboken din...

8349372[/snapback]

Hvordan vet du at jeg ror når du ikke skjønner hva jeg sier?

8349473[/snapback]

Det er greit å si noe feil, men når så mange påpeker det burde du virkelig bare innse det istedenfor å påstå noe annet.

Din første kommentar insinuerer at open source = plattformuavhengighet, noe som er feil, det er DIREKTE galt, uriktig.

 

For de som lurer så står det en del om historien rundt navnet på Pidgin på http://www.pidgin.im/

Personlig synes jeg den største mangelen ved Pidgin er filoverføringsprotokollen de bruker mot MSN. MSN 7 begynte med P2P, mens Pidgin fortsatt sender via MSN-servere. Dette gjør overføringen veldig treg :( Dessuten er det på tide at de støtter video snart, til og med aMsn støtter dette.

Lenke til kommentar
Ro ro, ro til fiskeskjær   :!:

 

Det var svært som du går rundt grøten. Det er vel et faktum at OpenSource ikke betyr plattformuavhengig? Men ellers har jeg ikke lest fremmedordboken din...

8349372[/snapback]

Hvordan vet du at jeg ror når du ikke skjønner hva jeg sier?

8349473[/snapback]

 

Skjønner hva du sier? Er vel ikke så veldig vanskelig å forstå hva du mener med "Siden programmet er open source, støtter den alle plattformer.", eller? Hvordan mener du egentlig vi skal tolke det? Det blir jo helt feil å uttale seg på den måten.

 

Tror det er på tide å gi seg nå, å innse at du enten har misforstått noe, eller formulert deg galt.

Endret av LasseAndreK
Lenke til kommentar
Det er greit å si noe feil, men når så mange påpeker det burde du virkelig bare innse det istedenfor å påstå noe annet.

Din første kommentar insinuerer at open source = plattformuavhengighet, noe som er feil, det er DIREKTE galt, uriktig.

8350790[/snapback]

Som jeg sa, var det litt upresist. Gaim er FOSS og bruker rammeverk som er FOSS, ergo den er plattformuavhengig. Folk her, foruten en som skjønner hva jeg mener, blander binærfiler og lett tilgjengelighet med plattformuavhengighet, noe som er DIREKTE feil.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Ro ro, ro til fiskeskjær  :!:

 

Det var svært som du går rundt grøten. Det er vel et faktum at OpenSource ikke betyr plattformuavhengig? Men ellers har jeg ikke lest fremmedordboken din...

8349372[/snapback]

Hvordan vet du at jeg ror når du ikke skjønner hva jeg sier?

8349473[/snapback]

 

Skjønner hva du sier? Er vel ikke så veldig vanskelig å forstå hva du mener med "Siden programmet er open source, støtter den alle plattformer.", eller? Hvordan mener du egentlig vi skal tolke det? Det blir jo helt feil å uttale seg på den måten.

 

Tror det er på tide å gi seg nå, å innse at du enten har misforstått noe, eller formulert deg galt.

8351478[/snapback]

Han nevnte noe om at han ikke hadde lest fremmedordboken min.

 

Les noe mer enn bare første posten min.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Det er greit å si noe feil, men når så mange påpeker det burde du virkelig bare innse det istedenfor å påstå noe annet.

Din første kommentar insinuerer at open source = plattformuavhengighet, noe som er feil, det er DIREKTE galt, uriktig.

8350790[/snapback]

Som jeg sa, var det litt upresist. Gaim er FOSS og bruker rammeverk som er FOSS, ergo den er plattformuavhengig. Folk her, foruten en som skjønner hva jeg mener, blander binærfiler og lett tilgjengelighet med plattformuavhengighet, noe som er DIREKTE feil.

8351549[/snapback]

Hvor i alle dager får du det fra at "vi" "blander binærfiler og lett tilgjengelighet med plattformuavhengighet"? Skal noe være platformuavhengig så må du kunne kompilere det for ethvert OS uten modifikasjoner. Dette er etter hva jeg veit ytterst sjeldent mulig. Hvordan du da kommer frem til at opensource = platformuavhengighet er for meg et mysterium.

Lenke til kommentar
Hvor i alle dager får du det fra at "vi" "blander binærfiler og lett tilgjengelighet med plattformuavhengighet"? Skal noe være platformuavhengig så må du kunne kompilere det for ethvert OS uten modifikasjoner. Dette er etter hva jeg veit ytterst sjeldent mulig. Hvordan du da kommer frem til at opensource = platformuavhengighet er for meg et mysterium.

8351628[/snapback]

Da eksisterer ikke plattformuavhengighet. Hvilke hindringer, bortsett fra kunnskap, hindrer noen fra å porte Gaim + avhengigheter til hvilken som helst plattform dersom alt er FOSS?

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Hvor i alle dager får du det fra at "vi" "blander binærfiler og lett tilgjengelighet med plattformuavhengighet"? Skal noe være platformuavhengig så må du kunne kompilere det for ethvert OS uten modifikasjoner. Dette er etter hva jeg veit ytterst sjeldent mulig. Hvordan du da kommer frem til at opensource = platformuavhengighet er for meg et mysterium.

8351628[/snapback]

Da eksisterer ikke plattformuavhengighet. Hvilke hindringer, bortsett fra kunnskap, hindrer noen fra å porte Gaim + avhengigheter til hvilken som helst plattform dersom alt er FOSS?

8351689[/snapback]

Hvis man tenker generelt så kan applikasjonen f.eks bestå av en lang rekke platformspesifikke kall direkte mot f.eks Win32-APIet. Ikke at det nødvendigvis er umulig å porte, men det gjør iallfall jobben betydelig verre. Dessuten, i følge tankegangen du fremstiller skal f.eks en opensource nettleser som bruker IE som tolker være platformuavhengig ...

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Da eksisterer ikke plattformuavhengighet. Hvilke hindringer, bortsett fra kunnskap, hindrer noen fra å porte Gaim + avhengigheter til hvilken som helst plattform dersom alt er FOSS?

8351689[/snapback]

Du har selvsagt rett at fri software danner et godt utgangspunkt for å porte softwaren til andre plattformer.

 

Men ditt første innlegg var kanskje litt bastant:

"Siden programmet er open source, støtter den alle plattformer."

 

Det er jo ingen automatikk der. Kanskje programmet blir porta, kanskje ikke. Eller kanskje noen tar deler av koden og bruker det til å lage et nytt program som kan brukes på flere plattformer. Et eksempel er det populære p2p-programmet til Windows som heter eMule. Programmet har GPL-lisens men er ikke direkte porta til andre OS - derimot har andre folk brukt deler av koden til å lage xMule og aMule.

 

Uansett var det vel navnebyttet vi skulle diskutere, og ikke krangle om FOSS og portabel kode ;)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Selv om man utvikler en applikasjon i en "platformuavhengig" rammeverk så kan man banne på at det er rimelig lett å lage programmet "windows only".

 

Lager man et produkt for 2 platformer så tar det ikke dobbelt så lang tid, men du kan garantert gange det opp flere ganger. Legger du til en tredje platform du ska støtte så er det enda mer arbeid igjenn.

 

Platformuavhengighet går an, men er bortkastet tid og ressurser. Man bruker ikke sinnsvakt med ressurser for å tilpasse 1 produkt til noen få prosenter av brukerene bare fordi de er på en annen platform.

Lenke til kommentar

AOL må vel begynne å bli redd for å miste AIM-brukere over til Gaim/Pidgin siden de nå prøver å jage de vekk ved å stresse dem med navnebytte. Tipper mange AIM-brukere setter pris på å kunne bruke flere IM-protokoller med samme klienten.

 

Selv bruker jeg Gaim til Jabber (IM over XMPP-protokoll) -- samt mase på/snakke med de idiotene jeg kjenner som fortsatt insisterer på å bruke proprietære IM-protokoller :-P

 

Noen etterlyste videostøtte for Messenger-protokollen, men hvorfor ikke heller bruke en SIP-klient med støtte for H.323 e.l. til dette? (ja, jeg vet at svaret er: "de jeg skal snakke med gidder ikke installere dette, dessuten har de allerede Messenger" etc.) Man kan ikke gi opp uten litt kamp.

Lenke til kommentar

Hva betyr det om programmet er platformavhengig? Hvis det er open source er det ca x antall millioner programmerere som forandrer på tingene. Og alt de trenger å gjøre er å lage programmet lett installerbart på sin(e) plattformer.

 

 

Syns at selv domavgjørelsen er latterlig. Det ene er at forskjellen mellom AIM og Gaim er at det ene skrives med store bokstaver, mens den andre grunnen er at AIM er ett ord i det engelske språk, men gaim ikke betyr en ting. Dessuten er AIM ett ord som er feilskrevet rent gramatisk.

 

Og hva er AIM? Har hørt om det, vet ikke hva det er, og aldri hørt om noen som bruker det. Ikke rart de saksøker, men rart at de vant.

Lenke til kommentar
Og hva er AIM? Har hørt om det, vet ikke hva det er, og aldri hørt om noen som bruker det.

8354230[/snapback]

Det er ikke mange som bruker det i Norge, men i USA er det mange som bruker det. Der har, eller hadde det iallefall, en slik posisjon MSN (Live) Messenger har i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...