Gå til innhold

Linux filserver, styrt via VNC på Mac?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Driver og drodler litt på nytt oppsett her.

 

La oss si at jeg kjøper en Mac Mini som arbeidsstasjon, samt en MacBook Pro som reisemaskin.

 

Jeg vil helst ha så lite filer som mulig liggende inne i Minien eller MBPen, derfor har jeg nå en slags filserver som kjører på Windows XP.

 

Vil jeg kunne bruke Linux (tenker noe i retning Ubuntu) som en durabelig filserver til blant annet underholdningsfilene mine? (Filmer og TV-serier, musikken har jeg lokalt på hver maskin). Serveren vil stå i et annet rom i huset, og det jeg da kunne tenke meg var å bruke VNC (Remote desktop) til å styre nedlastinger og organisering av filer på filserveren. Vil dette kunne gå bra?

 

Håper dette spørsmålet ikke var for kaotisk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VNC finnes for Linux, ja, hvis det var det du lurte på? Linux med VNC-server kan fjernstyres fra en VNC-klient, uansett operativsystem den styres av og serves fra.

 

For å dele mapper, vil Samba fungere mellom Linux, Windows og Mac.

8347367[/snapback]

 

Så det vil være lurt for meg å bruke Linux på filserveren når jeg ser etter et billig/gratis alternativ, slik at jeg sparer penger på lisenser når Macene skal dualbootes i Windows?

 

Vi sier det.

 

Hvordan er det å organisere store mengder filer på Linux da?

Lenke til kommentar
Alternativ kan du bruke Putty

8347616[/snapback]

 

 

Du kan prøve å sette opp FreeNAS, det er enkelt og gratis :)

8347638[/snapback]

 

Ikkenoe av dette ser ut til å kunne tilfedsstille kravene jeg setter. Jeg skal kunne styre Bittorrentprogrammer via VNC på serveren, så jeg slipper å bruke noe kapasitet i de andre maskinene på slikt.

Lenke til kommentar

dette setter meg egentlig inn på tanken om å installere Suse Linux på filserveren min hjemme og administrere den via VNC. har aldri vært helt sikker på hvilkent program jeg skal bruke slik at det ble noe ala Remote desktop i Windows. Til dil det går VNC fint, ikkesant?

 

edit: for å koble seg opp til en annen windows-maskin kan en da kun bruker viewer eller må server-delen være installert på den maskinen en skal koble seg opp mot?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Hvordan er det å organisere store mengder filer på Linux da?

8347563[/snapback]

Kan du presisere litt hva du mener? Den har en filbehandler, kan klippe, kopiere og lime filer som alle andre filbehandlere.

8347815[/snapback]

 

På Mac er det et herk å organisere filer. Det er umulig å lage en nogenlunde mappestruktur, i motsetning til i Windows (det store ankepunktet). Hvordan er filorganiseringen i Linux?

Lenke til kommentar
Hvordan er det å organisere store mengder filer på Linux da?

8347563[/snapback]

Kan du presisere litt hva du mener? Den har en filbehandler, kan klippe, kopiere og lime filer som alle andre filbehandlere.

8347815[/snapback]

 

På Mac er det et herk å organisere filer. Det er umulig å lage en nogenlunde mappestruktur, i motsetning til i Windows (det store ankepunktet). Hvordan er filorganiseringen i Linux?

8348061[/snapback]

 

bedre en i windows vill jeg påstå

Lenke til kommentar

Hmm... ligg usikker på hva du mener med organisering. Den er vel omtrent akkurat slik du vil.

 

Du finner ikke C: eller D: da. Du finner i stedet for f.eks "/" og "/home"

 

Ellers kan du vel lage alle mapper og symbolske linker du vil.

 

"/" = C:

"/home" = C:Domcuments And Settings

"/home/username" = C:Domcuments And Settings\username

 

/home kan jo godt ligge på en annen disk eller partisjon enn /, Ingen forskjell på disker/partisjoner. Men samtidig går du inn på /home ved å bruke "cd /" "cd /home" (home ligger på /)

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
Definer bedre da. Mange synes filorganiseringen i OS X er kjempebra, men jeg synes den er noe herk. Vil ha noe tilnærmet, om ikke helt likt, Windows.

8348487[/snapback]

Kan du ikke si hva du ikke liker med OS X først, så blir det lettere å svare.

 

Katalogstrukturen i linux/unix er i hvertfall ryddigere enn windows, og det er også mye diggere å bruke gjennom shell pga korte katalognavn. Microsoft har jo en stygg tendens til å lage lange navn med opptil flere mellomrom (FY!) i seg.

 

Eksempel

Windows: C:\Documents and Settings\brukernavn\My Documents

Linux/unix: /home/brukernavn

 

Ellers er skråstrekene omvendt vei, / istedenfor \ i windows ;)

 

Stasjonsbokstaver brukes heller ikke. Alt er mountet i ett filsystem under /

Lenke til kommentar

til fjernstyring vil kanskje ssh med X-forwarding være et greit alternativ. alt du da trenger å gjøre er å installere ssh på serveren, putty på klienten, installere en X server på klienten (Xming f.eks.) og sørge for at X-forwarding er enablet på serveren.

 

Når det gjelder mappestruktur er dette relativt greit å sette seg inn i, det burde være enkelt å forstå. ta en titt her

Lenke til kommentar
edit: for å koble seg opp til en annen windows-maskin kan en da kun bruker viewer eller må server-delen være installert på den maskinen en skal koble seg opp mot?
For å fjernstyre en Windows-maskin fra f.eks GNU/Linux med GUI kan du bruke klienten rdesktop. Denne bruker en eller annen versjon av RDP (er ikke sikker på hvilken), som er den som Windows bruker.

 

PS: Til dere som snakker om å bruke VNC for fjernstyring med GUI, så husk at som standard er ikke dette en sikker protokoll. Siden passord o.l. vil overføres i klartekst, bør det absolutt begrenses til å brukes internt i et sikret lokalnett.

 

Marley: Man får bittorrent-klienter i alle slags fasonger; både med GUI, TUI eller CLI.

Endret av kommers
Lenke til kommentar
PS: Til dere som snakker om å bruke VNC for fjernstyring med GUI, så husk at som standard er ikke dette en sikker protokoll. Siden passord o.l. vil overføres i klartekst, bør det absolutt begrenses til å brukes internt i et sikret lokalnett.

8353658[/snapback]

 

Er sikkerhet så vitalt når det skal brukes i et lokalt nettverk med to PCer da?

Lenke til kommentar
Er sikkerhet så vitalt når det skal brukes i et lokalt nettverk med to PCer da?

8356401[/snapback]

Om du har WLAN så kan slemme gutter og jenter komme å fucke opp ting da, jeg kjører nazi sikkerhet hjemme, har min egen router bak husverten sin fordi han er en n00b, så har jeg skikkelig brannmur og wlan kryptering ;)

 

Eller det vil si.. jeg har det så snart jeg får igjen Routern min :whistle:

Lenke til kommentar
PS: Til dere som snakker om å bruke VNC for fjernstyring med GUI, så husk at som standard er ikke dette en sikker protokoll. Siden passord o.l. vil overføres i klartekst, bør det absolutt begrenses til å brukes internt i et sikret lokalnett.

8353658[/snapback]

 

Er sikkerhet så vitalt når det skal brukes i et lokalt nettverk med to PCer da?

8356401[/snapback]

Ikke hvis du er sikker på at ingen andre kommer inn i LAN-et ditt.

Lenke til kommentar
PS: Til dere som snakker om å bruke VNC for fjernstyring med GUI, så husk at som standard er ikke dette en sikker protokoll. Siden passord o.l. vil overføres i klartekst, bør det absolutt begrenses til å brukes internt i et sikret lokalnett.

Man kan etablere sikre VNC-tilkoblinger over internett ved å opprette en SSH tunnel mellom maskinene og forwarde port 5901 gjennom denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...