Gå til innhold

Hvordan er IKT-eksamen?


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg skal ta IKT-eksamen til sommeren nå, uten å ha gått faget først. Jeg tar den fordi jeg har drevet med data privat i flere år, har en ganske stor interesse for det.

 

Jeg driver et LAN, og har der lært meg litt om nettverk, likevel om dette er mest grunnleggende siden vårt LAN ikke krever stort annet enn svitsjer og en enkel gateway.

 

...så jeg bør vel lese litt til eksamen, så da lurer jeg på: Hva bør jeg lese på? Kan alle dere som har tatt IKT-eksamen komme med noen eksempler på hva dere kan få som oppgave på eksamen?

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er fagprøve det samme som jeg skal ta til sommeren nå? jeg har ikke gått lærling eller noe sånt

8338562[/snapback]

Nei det var det jeg var litt usikker på, har ikke hørt om noen IKT-eksamen utenom skole. Hvordan er det du har meldt deg opp til denne eksamenen?

Lenke til kommentar

Han tar eksamen som privatist...

 

Jeg går selv på IKT nå, og sånn som jeg har forstått det så blir det en stor oppgave som innebærer de fire "datafagene" - Programvare, Maskinvare, Kommunikasjon og Nettverk.

 

Men er ikke helt sikker på hva det er vi får til eksamen, og hvordan den blir gjennomført, men kan prøve og få spurt lærerene når jeg kommer tilbake på skolen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du får ikke en tverrfagelig eksamen, som alle som går IKT får.

Du får en eksamen i hvert av IKT fagene.

en i nettverk, en i maskinvare, en i kommunikasjon, en i programvare. tror det var de(?)

En i klassa mi i fjord, fikk ikke tatt eksamen da han skulle ta den, pga en oprasjon, han endte opp med å ta den på høsten, som privatist. Og da ble det en eksamen for hvert fag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da jeg tok min IKT-eksamen så var det en tverrfaglig prøve. Innebærer det meste du har lært i året. Du som tar den som privatist, bare se igjennom pensum og les på det du er usikker på. Har du drevet med data en stund har du sikkert såppas teknisk innsikt at du kan seile igjennom hele eksamen uten problemer.

 

Det er nok ikke IKT-driftsfag fagprøve du skal ha. Denne kommer etter en 2-årig læretid hos en bedrift, og er skrevet av din lokale mentor, godkjent av lærlingnemda, og omfatter hva du har jobbet med de siste årene som lærling.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Noen som selger bøker?

 

Btw så har jeg funnet de punktene jeg trenger å lære mer om:

Delmål jeg må lære mer om:

 

 

2a kunne bruke tekstbehandling, regneark, presentasjonsverktøy og database

2b lage enkle makroer

2c lage enkle maler på norsk og engelsk

2d kunne konvertere data mellom ulike formater

 

 

1b kunne gjøre rede for sammenhengen mellom binære-, oktale- og hexadesimale tallsystemer, den grunnleggende digitalteknikk og våre datasystemer

1c kunne forklare hovedprinsippene for hvordan et mikroprosessorsystem er bygget opp og hvordan en datamaskin henter og utfører instruksjoner

1b kunne foreta og dokumentere installasjon, oppgradering og konfigurering av en enkel nettverksserver etter installasjonsbeskrivelse på norsk og engelsk med gjeldende protokoller

2c kunne administrere brukertilgang ifølge gjeldende lover, regler, forskrifter og virksomhetens interne retningslinjer

2e forklare hvordan utstyr og programvare kan brukes for å overvåke nettverk

 

Spørsmål til dette:

 

- Ofte dere må sette opp database i accsess på disse eksamene?

- Hva menes med "enkel nettverksserver"?

- Administrere brukertilgang - hva snakker vi da?

- Utstyr og programvare for å overvåke nettverk - hva snakker vi da?

Endret av Barry White
Lenke til kommentar
Noen som selger bøker?

 

Btw så har jeg funnet de punktene jeg trenger å lære mer om:

Delmål jeg må lære mer om:

 

 

2a  kunne bruke tekstbehandling, regneark, presentasjonsverktøy og database

2b  lage enkle makroer

2c  lage enkle maler på norsk og engelsk

2d  kunne konvertere data mellom ulike formater

 

 

1b  kunne gjøre rede for sammenhengen mellom binære-, oktale- og hexadesimale tallsystemer, den grunnleggende digitalteknikk og våre datasystemer

1c kunne forklare hovedprinsippene for hvordan et mikroprosessorsystem er bygget opp og hvordan en datamaskin henter og utfører instruksjoner

1b  kunne foreta og dokumentere installasjon, oppgradering og konfigurering av en enkel nettverksserver etter installasjonsbeskrivelse på norsk og engelsk med gjeldende protokoller

2c  kunne administrere brukertilgang ifølge gjeldende lover, regler, forskrifter og virksomhetens interne retningslinjer

2e  forklare hvordan utstyr og programvare kan brukes for å overvåke nettverk

 

Spørsmål til dette:

 

- Ofte dere må sette opp database i accsess på disse eksamene?

- Hva menes med "enkel nettverksserver"?

- Administrere brukertilgang - hva snakker vi da?

- Utstyr og programvare for å overvåke nettverk - hva snakker vi da?

8646985[/snapback]

 

- jeg har ikke satt opp noen access database på de to årene jeg har vært lærling og men jeg har brukt en access database og har derfor kjennskap til det og som det står skal du bare ha kjennskap til det ikke være spesialist.

- en enkel nettverksserver kjører dhcp, dns, er en fil/print server det er en enkel en, du kan jo legge til wins, påloggings skript, email server alt ettersom hva som er brukt i den bedriften du jobber i.

- regner med de snakker om active directory og hva brukere skal ha tilgang til f.eks. nettverks disker printere oa.

-ikke helt sikker her men kunne tenke meg at det gjelder programmer som følger med på at servere er oppe og kjører som de skal, backup og at en kan bruke fjernstyrings programmer for å prevantivt overvåke maskinene i ett nettverk..

Lenke til kommentar
Da jeg tok min IKT-eksamen så var det en tverrfaglig prøve. Innebærer det meste du har lært i året. Du som tar den som privatist, bare se igjennom pensum og les på det du er usikker på. Har du drevet med  data en stund har du sikkert såppas teknisk innsikt at du kan seile igjennom hele eksamen uten problemer.

 

Det er nok ikke IKT-driftsfag fagprøve du skal ha. Denne kommer etter en 2-årig læretid hos en bedrift, og er skrevet av din lokale mentor, godkjent av lærlingnemda, og omfatter hva du har jobbet med de siste årene som lærling.

 

Lykke til!

8616100[/snapback]

 

Angående IKT fagprøve.. Er det sikkert at det er "mentoren" din som skal lage prøven? Her har vi foreksempel Novell server.. Betyr det at jeg ikke kan få om Windows OS på fagprøven?

Lenke til kommentar

Når vi hadde eksamen i IKT, så hadde vi 3 deler..

 

en praktisk som vi satte opp server og lagde dokumentasjon (Viktig).

 

en teoretisk del som vi hadde en "case oppgave" som vi kalte det. En oppgave der man setter seg inn i en situasjon som man kan tenkes å komme opp i, i det virkelige liv. og vi fikk noen spørsmål.

 

og en muntlig med sensror og 2 fag lærere.

 

 

når vi hadde eksamen, så hadde vi med en som hadde vært privatist.

så hvis du spør på en skole som har IKT inærheten så kan du sikkert få være med når de har eksamen..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...