Gå til innhold

Intel E6600 vs E6700?


Anbefalte innlegg

Hvorfor ganger man prossessor hastigheter på 9? (9*266 =2.4GHz)

Hvordan regner man ut 3GHz?

Hvorfor regner man minne ut på denne måten: PC2-6400 =((64/8)x800) ?

Hvordan regner man ut PC2-8000 eller PC2-8500?

 

Nå føler jeg meg veldig dum. Men når jeg ikke forstår dette helt må jeg jo nesten bare spørre. Ikke et must å vite det her, bare litt artig å vite hvordan ting henger sammen.

Endret av Yawa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor ganger man prossessor hastigheter på 9? (9*266 =2.4GHz)

Hvordan regner man ut 3GHz?

Hvorfor regner man minne ut på denne måten: PC2-6400 =((64/8)x800) ?

Hvordan regner man ut PC2-8000 eller PC2-8500?

 

Nå føler jeg meg veldig dum. Men når jeg ikke forstår dette helt må jeg jo nesten bare spørre. Ikke et must å vite det her, bare litt artig å vite hvordan ting henger sammen.

8355215[/snapback]

 

4 poster på rad er litt i overkant.

Rediger heller posten din og legg til/endre.

 

Prosessorhastigheten er 2,4GHz for E6600.

FSB eller Front Side Bus (Datatrafikk) er da på 266MHz.

Multiplier er på 9x. Dvs CPU kjører 9x høyere hastighet enn FSB.

(Nå er effektiv frekvens FSB= 1066, men det er ikke viktig for utregningen)

 

3GHz er for eksempel. (omtrentlige tall) Minimum hastighet for minne i parentes.:

9x333MHz (RAM: 667)

8x375MHz (RAM: 750)

7x429MHz (RAM: 858)

6x500MHz (RAM: 1000)

 

Alle disse er mulige med godt hovedkort og minne (kommer også an på CPU).

9x333 er enklest å oppnå.

Da trenger man ikke kjempegodt hovedkort for å klokke, fordi man ikke trenger veldig høy FSB, som krever mye av chipset og hk.

Man trenger heller ikke veldig raskt minne.

 

(Effektiv) Minnehastighet*8byte = Minnebenevnelse/minnebåndbredde.

PC6400 = 2x400MHz*8byte.

PC8000 = 2x500MHz*8byte.

PC8500 = 2x533MHz*8byte.

 

Vi ganger frekvensen med 2 for å få effektiv frekvens fordi DDR/DDR2 etc. kan overføre data 2 ganger/klokkesyklus.

 

Jeg ville kjøpt 2x1GB rimelig og god ram istedetfor 1GB dyr ram.

 

Geil 6400 Ultra CL4 klokker ihvertfall normalt rundt 950-1000 eller høyere.

Litt avhengig av hvilke chips som er brukt på minnebrikkene.

Alternativt Crucial 5300 CL5, som med flaks med brikker, klokker over 1GHz.

Ballistix 5300 CL3/6400 CL4 koster omtrent 1500-1600.

 

Alle disse holder for normal klokking, og Ballistix for ganske ekstrem klokking.

 

EDIT:

Jeg har en følelse av at du henger deg opp i PCxxxx og garanterte hastigheter.

Ballistix 5300/6400 klarer fint den hastigheten og høyere(PC2-8500), om du setter samme latency/timings.

Selv om de har en garantert hastighet som er lavere.

Lavere latency betyr overklokkingsmuligheter.

 

Jeg tror ikke du trenger så gode brikker som Ballistix eller Corsair 8500 C5.

Men med så gode brikker vil det ihvertfall ikke være minne som stopper overklokkinga di.

CPU vil stoppe deg lenge før.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

*kremt* beklager!

 

Men nå fikk jeg hvertfall svar på spørsmålene mine. Hehee.

 

Men du sier at CPU vil stoppe lenge før. For å ikke betale for mye, altså mer enn hva man kan få utnyttet.

 

Hvilke RAM brikker vil du anbefale med tanke på at jeg skal ha E6600 CPU, 8800 GTS skjermkort?

Lenke til kommentar
*kremt* beklager!

 

Men nå fikk jeg hvertfall svar på spørsmålene mine. Hehee.

 

Men du sier at CPU vil stoppe lenge før. For å ikke betale for mye, altså mer enn hva man kan få utnyttet.

 

Hvilke RAM brikker vil du anbefale med tanke på at jeg skal ha E6600 CPU, 8800 GTS skjermkort?

8358361[/snapback]

 

Hvis du ikke skal klokke ekstremt høyt, holder det lenge med Geil 6400 Ultra CL4

Da har du fremdeles mye å gå på.

La oss si du ikke får gode brikker. De vil sannsynligvis allikevel klare 950 på CL5.

Da må du overklokke CPU til 9x475=4,275GHz før minnebrikkene gir deg trøbbel.

Skal du over denne hastigheten snakker vi om ekstremkjøling. Fasekjøling/tørris/flytende Nitrogen.

 

Alternativt kan du velge de rimeligere Crucial 5300 CL5, som kan gi deg gode brikker som overklokker over 1GHz, men ingen 100% garanti.

Uansett vil du få brikker med Micron-chips, men ikke alle klokker like godt, så de kan bli en begrensing ved høy overklokk. Over ca 3,6GHz. med 9x multiplier.

 

Hvis du vil være på den sikre siden med tanke på overklokking og evt. fremtidige oppgraderinger til CPU med 1333-FSB f.eks, kan du gå for Ballistix.

 

Du må vurdere litt selv, hvor mye penger du har å bruke, og hvor du vil bruke dem.

Lenke til kommentar

angående hk, har jeg selv et asus p5n-e sli, dette har fungert prikkfritt, kjører og et lignende oppsett( E6600, corsair 5400 ram, XFX Geforce 8800 GTS 320MB) , og hvis du blir stoppet av rammen på dette hket, så kjører du bare rammen "unlinked som betyr at rammen ikke blir påvirket av fsb, og at du klokker ram og fsb (cpu) hver for seg ;)

Endret av the_bitch
Lenke til kommentar
mye mulig at jeg kan få samme gleden av å velge en E6300 med det rette HK'et og RAM?

8364384[/snapback]

 

Evt. en E4300 med 9x multiplier.

Har både E6300 og E4300 her, men har ikke testa max klokk på dem.

Hovedkort og minne stopper deg fortere med E6300.

Med mindre du kan kjøre unlinked, som på 680i-hk f.eks.

Uansett kreves det høy FSB for å klokke noe særlig over 3GHz.

Lenke til kommentar

Enig med Loke_H at det er lurest å gå for en E4300 i stedet for en E6300 for en nybegynneroverklokker (langt ord) Den er i teorien lettere å klokke pga. høyere multiplier, som gjør at den kan overklokkes lengre på samme FSB som E6300.

 

I tillegg til det med at man trenger godt minne, med mindre man kan kjøre Unlinked ;)

Lenke til kommentar
todda7

På dette kortet: ASUS P5N32-E SLI står det under "detaljer": Dual/Quad CPU:  "_Rød_boks_" Da er det vel ikke helt kompitabelt med E6600? Med tanke på at jeg gjerne vil ha den til å gå stabilt på rundt 3.4GHz.

Vil også klokke RAM'et så mye som overhodet, stabilt, mulig. Samt skjermkortet.

 

Noen andre forslag til et bra hovedkort?

 

Tenkte å gå for et Asus GeForce 8800 GTS Skjermkort, Hører her på forumet at noen mener det har et bra overklokkings potensiale. Stemmer det?

 

Tenkte meg også dette minnet i starten: Corsair Twin2X 8500C5 2048 MB. Men vet ikke hvordan dette er på overklokking, Erfaringer?

Men så kommer  todda7 med disse: Crucial Tenth Anniversary DDR2 PC5300-667 2GB (2 x 1GB). Og dissa har jo fått gode omtaler når det gjelder overklokking. Så da er jo det store spørmålet for meg, som er helt uvitende, Hvilke minne bør jeg satse på?

8354057[/snapback]

Dual\Quad CPU betyr flere CPUer. For eksempel en Core 2 Duo er kun 1 cpu, men med 2 kjerner(Core 2 Quad har 4 kjerner). Angående RAM er Tenth Annaversary veldig bra ja.

Lenke til kommentar
Gadd ikke lese hele tråden, men kjøp for all del 8800 GTS 320 mb istedenfor 640 mb.. er billigere og like bra, med mindre du skal bruke en 32" LCD- skjerm

8446787[/snapback]

Vel, *kremt*, sitter med en 42" LCD skjerm nå da, men, hehee, hadde tenkt å kjøpe meg en 19" gamingskjerm av no slag. Hehee

 

Men ser nå at E4300 og E4400 er veldig omtalt når det gjelder overklokking pga. 800FSB.

 

Nå må jeg bare spør, men vil jeg kunne vå like god utnyttelse av en E4300 eller en E4400 som E6600?

Overklokking tenker jeg på, sammen med et par gode rambrikker, et godt HK, og, tja, 8800GTS kort?

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt rundt, og kommet frem til at dette så ganske greit ut:

 

Hovedkort:

Asus P5WDG2-WS PRO

 

Prosessor/CPU:

Intel Core 2 Duo E6600

 

Minne/RAM:

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5

 

Skjermkort:

Asus GeForce 8800GTS 320MB

 

Men hva syns dere andre? Vil dette kunne bli en grei overklokkingsmaskin? (lang ord, beklager det)

 

Alternativt Minne/RAM kan jo være dette; Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 som er betydlig billigere.

Endret av Yawa
Lenke til kommentar

Ville heller spart pengene fra det minnet og brukt det på noe annet i maskinen, evt de brikkene du nevner nedenfor. Forskjellen på PC6400 og PC8500 er minimal i praksis, og selv om den er målbar, kommer du nok ikke til å merke forskjell ved bruk. Det er jo ikke akkurat noen heksekunst å klokke opp kvalitets-6400-RAM (merkelig ord, kanske noe jeg fant opp?) til samme hastigheter som 8500RAM.

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar

Altså, dette er bare en oppgradering, har jo Lyd-kort, HD'er, CD-rommer etc. Men Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 er med andre ord Mest for Pengene alternativet?

 

Da begynner ting å falle på plass her.

 

Minnet jeg har satt opp her, det er kvalitetsminne med andre ord?

 

Og en ting til, Hovedkortet jeg har satt opp, er det bra å overklokke på?

Ser jo at mange snakker om ASUS P5N32-E SLI, vil dette være et bedre alternativ?

Endret av Yawa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...